Full version: Nu är jag här igen!
Magdis
Idag har jag gått lös på svartvinbärs- och krusbärsbuskarna och tagit bort alla döda grenar, vilket var många. De som hade huset tidigare har satt stöttor runt alla buskar vilket jag egentligen inte tycker ska behövas. Grenarna har hängt helt slappt mot stöttorna åt samma håll nästan allihop och en del har fått gnidskador. Grenarna är så vansinnigt långa så det finns inte en chans i världen att de ska kunna stå upp stiligt. Min fråga är; kan man toppklippa dem eller _måste_ man ta av grenarna ända vid markytan när man klipper? Jag funderar nästan på om man skulle totalförnya buskarna och klippa ner dem helt men jag vet inte om det går? Växer dem upp igen i så fall? Jag tror inte att de som hade huset tidigare har underhållsbeskurit buskarna för det ser ut att vara gamla döda grenar nästan alltihop.

Jag undrar samma sak angående krusbär, om det går att toppklippa dem? De buskarna ser iallafall något fräschare ut och när jag tog bort stöttorna på den minsta så verkade den kunna stå själv på egen hand.
/Magdis
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar inte bli bra att kapa vinbär och krusbär i toppen då får man kvastiga och fula buskar, det är bättre att gallra i buskarna då grenar de sig längre ner i busken, gör föryngringen över flera år istället även om en del grenar som sitter kvar är något för långa. Är det fina bär på buskarna kan du testa göra avläggare med några av de långa grenarna så du får helt nya buskar.


Det finns många olika svartvinbärssorter en del har ett ganska lågt hängande växtsätt. Det finns sorter som är mera styva och upprättväxande, många skotska sorter som ex. Ben Alder är upprättväxande medans den urvanliga Öjebyn har grenar som lägger sig ner på gräsmattan.


Är krusbären liknande Hinnomäki som också gärna har grenar som lägger sig på marken så kan man klippa bort de nedersta grenarna och liksom stamma upp dem lite.
Kattgräs
Svarta vinbär klipper jag ner på senvintern. (inte allt på en gång utan tar förstås bara dött och det som ska gallras!! red. i efterhand) Det tar ett par år innan nya skott bildar bär, så jag skulle inte ta allt på en gång utan glesa ut lite i taget. Stöden behövs eftersom bären gör grenarna tunga. Så snart de är skördade, reser de sig igen. Mina har skjutit skott från gamla grenar, så nog går det att toppa dem lite. Risken är bara att de grenar sig för långt ut och blir ännu tyngre.

smile.gif

Krusbär vet jag inte när de ska klippas.
Hannele
CITAT (Kattgräs @ 21-08-2004, 16:20)
Krusbär vet jag inte när de ska klippas.

Jag har inte klippt våra krusbär på över tio år. Massor med bär! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon