AnkiHbg
Hej
Jag heter Anki och är inne här för första gången, det är så att vi ska snart bygga ett uterum i anslutning till vårt hus c:a 18 kvm.

Men jag känner inte alls för ha ett sånt som "alla andra" har alltså standardmodellen, utan vi vill att det ska påminna om ett växthus så att aluminiumramarna kommer att vara mörkgröna, för övrigt är resten glas från marken och upp.

I ena änden av uterummet planerar jag att ha en avskiljd del med jord, där jag vill ha en växthushörna med lite grönsaker, o växter blommor runt en fontän (typ halvt ekfat med pump) mitt i.
I tankarna vill jag ha cocktailtomater gurka paprika, o en vinkranka som sak gå upp i taket.

Men ju mer jag tänker på detta uterum så är jag rädd att det blir för mycket fukt med både jorden,växterna och fontänen.
TROR ni att det är bättre att lägga marktegel även i den hörnan och plantera allt i stora och mindre krukor istället???

Men som sagt så är jag amatör och skulle behöva lite goda råd, även ang odlingen av tomater vinranka mm, typ vilka sorter och om det finns kärnfria vindruvor att odla själv ??
Tack hälsn Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Ventilationsluckor och en fläkt kan nog behövas i uterummet då rör det runt luften och man minskar risken för svampsjukdomar som kan uppstå i hög luftfuktighet + man håller nere temperaturen, höga temperaturer är lika skadliga som för låga. +Utan ventilation kan man nog inte vistas i ett inglasat uterum på sommaren.

Själv skulle jag nog anlägga så att de fleråriga växterna som ex. vinrankan var planterad i marken och ettåriga växter som exempelvis tomat skulle jag odla i 20 liters krukor/hinkar då går det lättare att byta jord mellan säsongerna, tomat har många sjukdomar så det brukar inte vara bra att odla tomat i samma jord i flera år.


Det finns en kärnfri grön druva som heter Himrod härdig på friland till zon 3, i uterum/växthus går den att odla i något högre zoner. Vinrankan vill gå i vila på vintern så man behöver inte värma upp uterummet på vintern, vinrankan brukar se ut som torra döda pinnar på vintern. Beskärning på äldre ved utförs i nov-dec. Pincering i unga grönskande växtdelar utförs på sommaren. Det är normalt att man kan få vänta 3-4år innan det blir skördar, blommar plantan tidigt på våren då det är ont om insekter får man pollinera plantan själv.
Ingrid på Västkusten
Hejsan Anki, Välkommen till Odla.nu!!!!

Ochjag kan ju sällan besvara nån fråga utan att komma med en bunke motfrågor :-))

Just fukten kan bli ett problem......
Vad för sorts glas skall Ni använda?
Ni måste ha en rättså stor fläkt och en massa automatöppnare till uterummet - vad för sorts tak skall det bli?

Räkna med att eftersom ni väljer aluminium komme det att bli kallt just där - Du skrev inte om du skulle värma upp det på vintern, men det antar jag inte? Luftfuktigheten kondenserar på aluminiumet - förresten - växthusföretagen tar brabetalt för sina 'färgtillägg'- kollame dlokala billackeringen - där kan Du nog spara tusenlappar och få en bättre lackering är växthusföretagens 'pulverlackering'

Du skriver glas ifrån amrken upp - det är enormt bra att ha en 'sparklist' längst ner på glaset - alltså en sockel - lättare att hålla rent - om olyckan är framme är det sockeln och inte glaset som tar smällen samtdet är snygt och praktiskt. Och vid vattning eller spill skvätter det inte rakt på glaset.

Det finns en hel bunke med de goaste vindruvorna - t ex kolla på www.tradgardshuset.com

Ta också en kik i mitt fotoalbum - vi hålelr ocksåpå att bygga det ultimata uterumemt - ingen standardmodell precis :-)

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al....php?userid=130

Klicka på och byt firån albumet kök till albumet husbygge, det framskrider :-)

Glada hälsningar ifrån ingrid
solvindar
Jag såg någon länk på http://www.johab.se till någon som sålde någon typ av "aspirotor" som var bra att ventilera med.
mimidolls
Hej!
Jag heter Maria och är oxå lika ny. Vi håller oxå på att bygga uterum så jag har samma frågor jag med, men vi har gjutit en platta som golv. Så min fråga just nu är: Kan man odla vin i krukor, isf vad för typ av kruka, ska den vara frostfri?
Finns det någon här på forumet som har en ritning på hur man bygger en egen isolerad, frostri kruka.
Bassam
--Det är viktigt att satsa på Ventilationsluckor och värme,
H: Bassam
Bassam
Det är lätt att göra frost fri kruka så här:
1 hämta två krukor en store än andra ,
2 rulla tyget omkring den här som mindre storlek.
3 passera m mindre kruka i stora kruka.

H: Bassam
MartinE
Hej

Jag byggde ett uterum förra hösten på 14 m2. Jag valde skjutdörrar i dubbelglas och 40 mm isolerplast i taket (sadeltak). Golvet är ett isolerat bjälklag med lärktrall.

På sommaren kan det bli väldigt varmt (över 50 grader) om man inte ventilerar. Jag har en taklucka som öppnas manuellt men det räcker inte utan måste öppna en av skjutdörrarna. Det kan man lätt glömma på morgonen varför jag funderar på att montera in någon form av styrd ventilation.
I vintras höll jag en temperatur mellan 5 och 10 grader med hjälp av ett oljeelement. Nu var förra vintern ganska mild men jag märkte att när det blåste fick elementet jobba lite hårdare. Jag har skjutdörrar hela vägen runt och dom läcker väl en in en del kyla när det blåser hårt.
Vid 5-10 grader blir det en del fukt (ca 80-90%) och vist blev det en del kondens på aluminiumprofilerna men jag ser inget problem med det. Fukten rinner ner i dörrprofilerna och gör ingen skada där. Eventuellt kan en fläkt som cirkulerar luften göra att man får en jämnare temperatur även på vintern. Annars kan det bli ganska kallt på golven, ner mot en tre grader medan det är 10 grader två meter upp.

Nu på sommaren har jag endast in vinranka där som är planterad direkt i marken via ett hål i den isolerade grunden. Vi får se hur den mår nästa år efter sin första vinter men redan nu har jag flera klasar och växer på bra.
I vintras bodde där oliv, citron, apelsin, pelargoner, Agapantus mm och de flesta verkade må bra.


Lycka till / Martin

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon