Näcken
Har i helgen tagit ner några mindre idegranas med massor av röda läckra giftiga bär. Jättevackra, men med småbarn passar de inte.

Vad kan jag sätta istället? Läget är skugga till halvskugga i zon 1, sandig jord, men med tjock matjord. Jag vill ha en buske som inte blir för spretig och högst 1,5 m hög. Det är i bakkant av en rabatt (som ska göras om lite) mot en uteplats, det växer daggkåpa som marktäckare vid buskarna. Det behöver inte vara en blommande buske.

Jag har hittills inte hittat någon bra buske som trivs där inne i skuggan mer än rododendron och det vill jag inte ha, tycker de är lite breda spretiga eller finns det andra sorter.

Hoppas ni kan komma med lite tips,
Hannele
Det finns inga fall i Sverige att barn har blivit förgiftade av giftiga växter...
Men 400 barn får varje år i sej tändvätska.
Åsa, mälardalen zon 2
Fruktköttet i bären är det enda på växten som INTE är giftigt. Barr, ved, frön är dock ganska giftiga.



Det finns selekterade kloner av idegran som inte sätter bär.
Näcken
Jo jag har läst en del, men skalet är tydligen inte helt nyttigt, vid fler än 5 bär rekommenderas kontakt med giftinfo.

Jag vet att det är ovanligt, men det förekommer, mildare form av förgiftning som bara ger magsjuka som inte alltid rapporteras långsiktiga biverkningar vet vi inget om. Det där med inga fall undrar jag om du har rätt i, i början av sommaren läste jag om en man i 35-årsåldern som låg i respirator pga stormhatt.

Ja vilket som än gäller så vill jag bara ha ätliga bär så jag tänkter ersätta buskarna, men med vad.

En buske 1-1,5 m hög, tätt växtsätt, skugga zon 1,

Tips mottages tacksamt.
Xelma
Jag föreslår lagerhägg, men giftighet vet jag inget om för den.
Hannele
CITAT (Näcken @ 23-08-2004, 09:22)
läste jag om en man i 35-årsåldern som låg i respirator pga stormhatt.

wacko.gif blink.gif Ja, och en hel del ungdomar stoppar i sej trumpetblommor giftsvamp med flit.
Cilla
Det låter inte som ett dumt läge, halvskugga i zon 1. Kanske något brokbladigt, rödfärgad elelr ljusbladigt? Eller med höstfärg och intressanta vackra bär som går att äta?

Kopparhäggmispel, Amelanchier laevis


Prakthäggmispel (mer för blommen kanske, och för höstfärgen och för bären som är söta och goda) Amelanchier lamarckii


Benved Euonymus europaeus (känner inte till ätligheten)


Brakved Frangula alnus


Skogstry, Lonicera xylosteum
Slån, prunus spinosa (blommar tidigt på bar kvist)

Eller en ros kanske?
Daggrosen rosa glauca tål lite skugga och är i mitt tycke vacker med gröndaggigt bladverk och dubbla, rosa blommor


Nyponros Rposa dumalis är inte dum den heller, och får vackra nypon.

Fläder kanske? Om du kan tillåta den att nå upp till ljuset får den ju härliga saftblommor och goda bär.

Skogsolvon Viburnum opulus kan också växa i halvskugga. >Roliga blommor
Maria R
Ett förslag på en buske att plantera: Hydrangea serrata, purpurhortensia. Blir omkring metern hög och har tunnare skott och blad än den vanliga hortensian. Den går i både sol och skugga och är härdig i zon 1-3.

Du efterfrågade en buske, men man skulle också kunna tänka sig en kombination av perenner i detta läge: Strutbräken, Matteuccia struthiopteris, får ljusgröna bladstrutar ca 1 - 1.5 m hög. Strutbräken och daggkåpa skulle kunna kombineras med någon hosta. -En blåbladig hosta skulle bryta fint mot de gröna och gula nyanserna i daggkåpa och strutbräken, medan en gulbladig eller en vitkantad hosta skulle lysa upp din skuggsida.
Dessa perenner kräver humusrik jord med jämn fuktighet. (du skriver att du har sandig jord men med ett tjockt lager matjord. Om den är tillräckligt fuktighetshållande skulle det fungera bra.)

Mvh, Maria R
Tesa
Usch idegran är mycket giftigt....nån gammal Agatha Christiemördare använde barr i apelsinmarmeladen.....
Tror att 5 barr dödar en människa och 10 en ko..... sad.gif
Cilla
CITAT (Tesa @ 23-08-2004, 23:44)
Usch idegran är mycket giftigt....nån gammal Agatha Christiemördare använde barr i apelsinmarmeladen.....
Tror att 5 barr dödar en människa och 10 en ko..... sad.gif

Ojdå! Jag som brukar peta tänderna med idegransbarren och passa på att njuta lite av smaken... Bör nog välja andra barr nästa gång om de är så giftiga.

Hur man resonerar med giftighet och farlighet i ens närmiljö är så olika, vi brukar ofta komma till det här på forumet. Jag har en mängd giftiga växter och vätskor i trädgården och barnen får lära sig att ingenting utöver vissa frukter och bär får ätas och ingenting i flaskor som inte inte står saft på får man dricka. Å andra sidan har jag valt att bo där det inte finns bilar, eftersom jag inte gillar riskerna och begränsningarna som trafiken ger.

Trädgården är ju till för njutning och vila eller trevligt arbete så jag tycker man ska ta bort det som oroar en och sätta dit det man njuter av.
Hannele
CITAT (Cilla @ 24-08-2004, 12:05)
barnen får lära sig att ingenting utöver vissa frukter och bär får ätas och ingenting i flaskor som inte inte står saft på får man dricka.

Ja, barn lär sej tidigt. Ett glutenallergiskt barn lär sej tidigt, vad man inte kan äta. Barnen lär sej fråga i 2-års ålder, innan de stoppar saker i munnen. Samma gäller med växter och annat.
Gossen Ruda
Någon som reflekterar över vad som kan hända om det kommer ett outbildat barn på besök?
wolkenkrabber
barn brukar norma fråga om dom får / inte får smaka på det om dm e osäker på vad det är?
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2004, 20:19)
Någon som reflekterar över vad som kan hända om det kommer ett outbildat barn på besök?

ja, dom dricker tändvätska, äter tvättmedel, hittar sax...
Näcken
Inspirationen till min hörna spriar och reflektionerna kring giftiga växter likaså. Tack.

Jag får nog fundera ett varv till på vad jag ska sätta. Hittade någon spännande annorlunda roddodendron så kanske i allafall eller kanske någon av Cillas förslag på buskar. Det blir nog lite nya perenner också. Där växer lite mycket daggkåpa just nu, kanske en struktbräken. Hostor har jag massor i en annan del av samma land. Får ta och fundera i vinter och spara ihop lite pengar så kanske det blir massor av inköp i vår.

Jag vill inte ha giftiga bär eftersom jag har små barn som jag försöker lära att det är härligt att äta i trädgården, men int allt. har även massor häxringar och den svampen ska man heller inte äta (några är ok) och har haft vit flugsvamp. Barn går att lära, men vi har en ettåring som springer runt själv i den inhägnade trädgården och har lät inte kunna förstå att bären inte går att äte förrän tidigst nästa år och då kan det ju vara för sent........

Ha en bra dag!
Hannele
CITAT (Näcken @ 25-08-2004, 07:51)
Jag vill inte ha giftiga bär eftersom jag har små barn som jag försöker lära att det är härligt att äta i trädgården, men int allt.

Hur ska du då markera, att allt inte går att äta?
Våra fyra barn har alltid haft massor med ätliga saker i vår trädgård; gräslök, persilja, smultron, frukt,
men har aldrig undvikit giftiga växter. Såg och knivar och sax har de också fått lära sej att använda,
för det är det bästa sättet att förebygga skador.
Vad ska man göra med sina barn utanför den egna skyddade trädgården?
Om inget är förbjudet hemma?
Mia, zon 3
Jag håller faktiskt med.... barn behöver lära sig viss försiktighet, och det är vi föräldrar som har ansvar för att hålla dem under uppsikt tills de har lärt sig tillräckligt. Samma sak med "besökande barn", de har väl förmodligen sällskap av den som ansvarar för dem?
Det är klart att man kan undvika giftiga växter om de stör ens sinnesfrid, men jag tror att oron är överdriven.
De som blir förgiftade har ofta pillat i sig giftet med avsikt, för att uppnå diverse sinnestillstånd, får man förmoda. Läste ni att någon stad hade tagit bort ALLA änglatrumpeter ur sina offentliga planteringar för att en 16-åring hade ätit av dem? På grund av en oansvarig sk*tunge ska hela allmänheten behöva avstå från skönhet i omgivningen....
Dessutom är det mycket som är mer eller mindre giftigt, beroende på mängden. T.ex. ska man kunna få missfall av vanlig honung, om man intar tillräckligt mycket.
Men det var mina åsikter - var och en bestämmer i sin egen täppa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon