Full version: Höstblommor i kruka?
Tvåbarnsmamman
Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips på blommor och växter för ett par höstkrukor jag tänkte ha vid entrédörren. Där är det ingen sol alls, eftersom vi har ett balkongtak över entrén och buskar runtom. Dessutom ligger entrén åt väster. Frostsäkra krukor är väl att föredra så klart, men växter är jag inte så bra på. Har tänkt att ljung kanske passar, och silverek? Jag skulle vilja ha lite färger också om det går. Vad skulle ni köpa och plantera?
Betty
Varför inte Kärleksört med murgröna i framkant... eller en Vinterrosling. smile.gif
kristerh
Lite barrväxter kanske wink.gif eller en järnek, har för mig att den har bladen kvar på vintern wink.gif
krister
Mia, zon 3
Du har ju alltid krysantemum i alla möjliga färger.
Själv gillar jag taklök, japansk(?) kärleksört, gräset blåsvingel etc.
Mossa i krukan runt växterna är snyggt till höst/vinter! Om det finns lite utrymme kvar kan man lägga dit några minipumpor, eller rönnbär, eller röda äpplen för färgen. Då blir man poppis bland småfåglarna i vinter också!
Tvåbarnsmamman
Tack för alla fina tips..... snart blir det ett besök på plantskolan, bland krukor och växter...! smile.gif
annaridell
Har fått för mig att jag till förra hösten såg någon växt som hade röda bär på sig och som man kunde ha i kruka ute. Nån som kan veta vad det är jag far efter????
Betty
Du kanske tänker på vinterbär, Skimmia japonica... eller järnek... unsure.gif
Här är en länk med Röda bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon