Full version: Chakaranda ?
Kryddmannen
Hei.

Jag fick en banan liknande frökapsel av en bekant, som i sin tur tog med sig den från Egypten. Jag har nu drivit upp en av fröerna, ganska stor frö ca 2-2,5 cm avlång, men jag är lite förundrad om det kunde vara en chakaranda ?
Den nämligen krymper ihop till kvällen och den påminner mycket om Albizia julibrissin. Kan någon kanske hjälpa till på traven...
kerstin z5-6
Johannesbröd , Ceratonia siliqua ? Om frukterna -frökapslarna såg ut så här ?Johannesfrukter
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer ytterligare en gissning, kanske någon slags Tamarind
http://sarasotafruitandnut.com/tamarind.jpg
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-09-2004, 18:47)
Johannesbröd , Ceratonia siliqua ? Om frukterna -frökapslarna såg ut så här ?Johannesfrukter

Men johannesfrukten drar inte ihop sina blad till natten wink.gif det gör däremot jakarandan, fast den har en fröbalja som ser ut som ett tefat/ufo
fick en gång en jakaranda frökapsel fån en bekant som hade varit i nicaragua (stavning) och den såg ut som ett ufo.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon