pialotta
Vilken upplösning etc rekommenderar ni att man gör till bilderna som skall in i albumen? de skall ju snabbt kunna laddas upp av alla andra också, ju och få bra plats på sidan.
Annelie
Om jag inte minns fel så är storleken begränsat till 100kb här på odla - vad det blir för upplösning på det finns ju inget konkret svar - det beror ju på hur stor bilden är i cm mätt.

Om upplösningen är hög blir det en liten bild om man ska klara 100kb-gränsen och om det är lite sämre upplösning kan bilden vara lite större.. Men generellt sett kan man väl säga att desto färre kb desto snabbare går det att läsa in bilden.. Sedan är det upp till fotografen att välja upplösning. Ska man visa en närbild är det kanske lämpligt med hög uppl/lite mindre bild och om man ska visa en vy kan man alltid tulla lite på bildkvalitén eftersom ögat i regel inte uppfattar skillnaden.
Hannele
Mellan 50-70 kB är lagom.
pialotta
Så här gjorde jag nu:
I photoshop ändrade jag pixlarna till 600 och i rutan om kvalitet kunde jag ha ända upp till 10 i kvalitet, då blev bilden 99,8 kb och jättebra att se.
(mitt album oidentifierat/äpple)

tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon