Ingo
Jag tycker att jag ser så ovanligt mycket dött på buskar och träd i år. Sånt som levde alldeles nyss men verkar ha tacklat av under loppet av augusti.
I min egen trädgård är det döda grenar på järnek och mossros och en vissen topp på en rätt gammal bondsyren.
Hos grannen står ett sexårigt plommonträd och en gammal tiometersrönn bruna och vissna.
I omgivningarna, t ex när jag åkte bil ut på landet igår, har jag sett flera träd som verkar plötsligt döda - inte på ett ställe utan enstaka träd på olika platser, av olika trädslag: Lindar, almar m fl där alla löven vissnat och blivit bruna.

Jag tycker att jag alltid brukar titta rätt mycket på träd och buskar och att jag inte har sett det här i samma omfattning någonsin förut.
Nån mer som upplever samma sak? Nån som har teorier om varför?
Katarina H
Hej!

Visst är det mycket som ser visset ut. Min grannes lilla äppelträd har tex tagit ordentligt stryk denna sommar. Kastanjen utanför mitt fönster har bruna kanter på sina blad. Det har varit mycket bladlöss i sommar, vet ej om det gjort sitt?
Dzad
En asp vid vår sommarstuga är gul och vissen sen många veckor. Har även sett en hel del andra vissna träd och kvistar... Kanske är det vädret som varit för regnit och kallt i sommar?
Cilla
Jag har inte sett att det dött mer i år än andra år, men i mina trakter

- har många fruktträd större tillväxt i år än förra och förrförra året
- har tallarna fortsatta angrepp av gremeniella
- har ekarnas årsskott och lönnarna ovanligt mycket mjöldagg utan att det verkar påverka åtstillväxten
- är ekarnas grendöd som vanligt, dvs lite oroväkande stor
- har flera träd som utsatts för grävmaskiner eller annan stress dött nu under torra augusti, även stora träd som måtte ha gjort slut på sina stora reserver
- har kräftsvampar på lövträd levt gott av sommarens luftfuktighet
- har träd som fick kraftiga angrepp av bladlöss och larver i försomras nu repat sig med nya skott
- har rotskott från asp, rönn och frösådder av ek och äpplen tagit sig bättre än vanligt
- har sensommarens värme och ljus gjort att vissa träd och buskar fortfarande utvecklar nya blad
- har många träd och buskar ovanligt frodiga lövverk och björkarna inte ens börjat fälla de första bladen

I min egen trädgård har jag fått vattna fler träd än jag någonsin vattnat i augusti. Nästan alla ympar på fruktträden klarade sig till nu under torkan och även ympar från förra året dukade under, troligtvis av torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon