Full version: Tulpaner i krukor!
limsa
När man planterar tulpaner i krukor...måste man gräva ner dem på tomten under vintern? Kan jag inte bara ställa in dem i växthuset, frostfritt men ej uppvärmt.

Om jag inte behöver gräva ner dem: hur mycket jord ska det vara i krukorna? Ska lökarna täckas helt?
Vad för slags jord ska jag använda? Har för mig att det ska vara mycket sand, stämmer det?
Behövs någon näring av något slag?
Hur många lökar kan jag plantera i en 12-13 cm kruka?

Tacksam för svar!
/Lena
pejori
du kan plantera dem under hela hösten.
du behöver inte gräva ned krukan när du har växthus.
ställ bara in krukan där. den klarar sig. smile.gif
tycker att krukstorleken är lite liten, så det blir nog bara två- tre stycken .
vanlig blomjord fungerar.
hur djupt står på förpackningen. köper du lösvikt, titta på en förpackning.
tror det är djupare än din kruka så försök hitta en större kruka om du kan smile.gif
annaridell
hej hej. Nu har jag köpt senaste Allt om Trädgård. Där står tips om lökväxter i kruka. Vad är det som är avgörande för planteringsdjupet??
Alltså om man sätter dem ute kan det kanske vara rimligt att sätta dem i rekommenderat djup för de sitter stadigt eller så.
Men i kruka så hamnar de ju nästan på botten. Då blir det ju inget utrymme för rötterna. Då borde det ju vara bättre att sätta dem högre upp/grundare än rekommenderat??!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon