Full version: Katsura
Xelma
Jag satte en katsura förra året. Vi har sandjord och jag blandade upp den lite med kompost och mull. Trots att det regnat mycket i år har den nu tappat hälften av bladen (vi har inte så mycket höst än i Skåne, inte ens björkarna är gula). Det såg mer ut att vara av torka, brunprickiga. De andra sitter gröna kvar.

Kan jag blanda upp jorden runtomkring, 0,5 meter utanför stammen, och lägga mull över, eller hur ska jag få jorden mer fukthållande? Gräva upp och göra om med mer mull?

Jag har inte satt träden på en kulle som man brukar rekommendera. Jag tror de får det för torrt hos oss då. unsure.gif
Viveka
Katsura gillar definitivt inte sandjord, den vill ha mullhaltig, fukthållande jord, i naturen växer den ofta i kärr. Massor av torvmull, lövförna och kompost är nog ända möjligheten att få den att trivas.

Eftersom trädet är såpass nysatt skulle jag nog gräva upp det helt, när det gått i vila. Sedan jordförbättra ordentligt i en stor, rejäl grop innan du sätter det tillbaka. Kolla samtidigt så det inte har rotsnurr, eller en åtsnörd säckvävsknut runt stammen. Jag har själv förlorat träd på grund av detta.
Cilla
Jag skulle gjort detsamma, samt planterat perenner, lövfällande markskuggare i växtbädden. Låga nävor med stora blad brukar vara bra.

Halvt varv rotsnurr brukar man kunna reda ut med ett och annat klipp i de grövre rottrådarna och genom att hjälpa trädet att sprida ut dem, men inte mer rotsnurr - åtminstone inte på lite kitsliga träd.

Jag blir glad varje gång någon annan tar upp rotsnurr och berättar om sina erfarenheter av det. Vi tittar för lite på rötter när vi köper träd och det märks i handeln. Nu börjar många transportera träden smartare så att krongrenar inte skadas t ex, men de står fortfarande i för länge i små krukor och har dessutom inte rotbeskurits som de ska hos odlaren.

Mitt råd: Lyft trädet ur krukan innan du köper, särskilt nu under höstreorna. Har de kraftigt rotsnurr är det samma som att köpa en helvissen eller stambruten planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon