Full version: beskärningstider
Maria R
Hej!
Jag funderar över det där med beskärning av äppelträd, nu igen! wink.gif

Äppelbok GK Näslund:
s. 162: "Egentligen kan man beskära äppelträd under hela året men bästa tiden är maj och juni."

Nya beskärningsboken, Vollbrecht mfl:
s. 29: "Ur biologisk synpunkt borde all beskärning äga rum under vegetationsperioden, dvs. JAS"
s.30: "Det är inte särskilt klokt att beskära fruktträd som hänger fulla med kart under JAS. Fruktträd beskär man i stället direkt efter skörden. Äpple och päron är rätt okänsliga och kan beskäras antingen under hösten eller vårvintern."

vidare:
s. 95:
"Beskärningstider för fruktträd:
2. Päron- och äppelträd bör helst beskäras på våren medan träden fortfarande är i vila och de värsta perioderna av frost är över. Annars är det fara för att både vävnader och knoppar i närheten av snittytan skadas.
3. Har man svårt att hinna med på våren tål äldre äpple- och päronträd att man börjar gallra i kronan redan på senhösten, efter bladfällningen, medan man däremot alltid bör vänta till våren med ungträden.
4. All beskärning måste avslutas före savstigningen och innan knopparna har börjat spricka ut. Så sent på året sitter knopparna dessutom så löst att de lätt faller av om beskärningsarbete pågår.
5. Ingrepp för att locka fram fruktved på formträd av äpple och päron görs under sommaren."

Cilla, och ni andra som har kunskaper om detta:
När väljer ni vårbeskärning resp. JAS, och beskär ni under maj-juni eller på senhösten?

Hälsningar, Maria R
Åsa, mälardalen zon 2
Är det växter som jag vill ha en kraftig skottbrytning på, så klipper jag ofta runt mars-april annars klipper jag under JAS. Blödare och prunusar klipper jag dock enbart under JAS + vinrankorna klipper jag på senhösten innan jul. Kan tillägga att jag inte brukar beskära speciellt mycket jag klipper lite varje år istället för att göra stora ingrepp med flera års mellanrum.

För de flesta växter borde JAS vara den bästa tiden då läker såren snabbt och det finns lite svampsporer i luften så det är inte lika stor risk för svampangrepp i såren.

Vollbrecht är den enda av dessa människor jag träffat och han verkade veta vad han snackar om så jag litar ganska mycket på hans råd och han brukar ofta förespråka beskärning under JAS.
Cilla
Jag har också talat en del med Klaus Vollbrecht och gått hans trädkurser, har talat med fruktodlare, forskare, arborister och gjort egna experiment och observationer i 15 år. (Det är en kort tid i trädsammanhang men som tur är har arboriter och andra gjort experiment som sträcker sig länge bakåt i tiden.)

Jag väljer numera för äpple:

Vårvintern för unga träd där syftet med beskärning främst är uppbyggnad och där gensvaret ska bli sporrning till grentillväxt.
Samma för vuxna och äldre träd som är friska, dvs fria från svampsjukdomar som kräfta men som har låg tillväxt.

JAS för vuxna träd som har medeltillväxt, som måste gallras ur, som ska rensas från många fläkningar och skav som innebär att man tar bort flera grenar i 5cm-klassen.
JAS för träd med fruktträdkräfta.

Vissa enstaka träd beskär jag både JAS och vårvinter. Gallrar under JAS, inkortar årsskott och beskär annat för att stimulera grentillväxt på vårvintern om trädet t ex är obalanserat.

Gör inga inkortningar av årsskott över knopp i blörjan av JAS-perioden eftersom det i många äppelträd innebär att eftertillväxten inte hinner avmogna.

För päron:

Vårvintern för unga träd där syftet med beskärning främst är uppbyggnad.

Beskär helst vuxna träd under JAS eftersom päron är känsligare för borttagning av grenar och snabbare skjuter vattenskott. Beskär några större päron på våren som har långsam tillväxt. Min beskärning av päron har förändrats mycket de senaste 5 åren, men inte tidpunkterna.
JAS för träd med fruktträdkräfta.
zaaritha
Vad är JAS?
Åsa, mälardalen zon 2
JAS = Juli, Augusti, September
AndreasBK
Jag skulle beskära äppelträden under vårvintern, när den värsta kylperioden är över.
Men innan träden börjar sava, brukar vara runt påsk ungefär.
Man får bra översikt när grenarna är kala och stör inte i blomperioden eller fruktsättningen.

Hmm, onödigt inlägg skulle kanske läst de andra lite noggrannare.
Hannele
Ja, ungefär så; stora ingrepp med sågen på vårvintern,
små ingrepp med sekatören på sensommaren.
Sommartorparn
CITAT (Maria R @ 25-09-2004, 21:16)
Nya beskärningsboken, Vollbrecht mfl:
s. 29: "Ur biologisk synpunkt borde all beskärning äga rum under vegetationsperioden, dvs. JAS"
s.30: "Det är inte särskilt klokt att beskära fruktträd som hänger fulla med kart under JAS. Fruktträd beskär man i stället direkt efter skörden. Äpple och päron är rätt okänsliga och kan beskäras antingen under hösten eller vårvintern."

Maria, du har satt fingret på något som även har förbryllat mig. Vollbrecht m.fl. säger emot sig själva i sin bok. Och går man till andra källor så ökar förvirringen. Lika bergfast som jag nu tror på Cillas anvisningar att klippa på sommaren, lika fast trodde jag till nyligen på Vollbrechts råd att klippa äppelträden EFTER skörden och helst EFTER bladfällningen. Eftersom jag har sena sorter brukade jag halka runt i träden med sekatör i November/December, oftast i duggregn och dimma. Har också varit flitig med att missionera denna princip och sprida den till andra. Så fel man kan ha! smile.gif

PS. Hur vet man nu att det vi vet nu är den ultimata sanningen om trädbeskärning?
Jan af Lisö
Jag vet inte hur mycket man kan lita på Nya Beskäringsboken, om jag har förstått det rätt här på Forumet så är beskäringsbeskriving vad gäller persikan helt fel, åtminstone för Frost.
Cilla
CITAT
PS. Hur vet man nu att det vi vet nu är den ultimata sanningen om trädbeskärning?


Det vet vi inte, och det är det som gör det intressant att leva... Det vill säga vi måste vara öppna för att vi kan upptäcka bättre sätt att beskära.

Generellt råder stor förvirring om beskärningstider för fruktträd. Beskärningsboken skrevs från början av Alm/Vollbrecht och den andra utgåvan har ändrats från den första, pga att de var öppna för att upptäcka nytt.

Jag tycker inte s 29 och 30 behöver vara motstridiga dock. Jag är rätt säker på att Vollbrecht menar att alla växters försvarsförmåga är bäst under JAS och att det är ett starkt skäl att beskära då. Sedan kan det finnas andra skäl att välja det näst bästa tillfället ändå. Prfaktiska skäl, tidsmässiga mm. T ex direkt efter skörden för det årets skörds skull (inte för träden).

Därefter har han både rätt och fel om äpple- och päronträdens känslighet. De är inte som andra trädslag blödare, de är härdiga mm - men han bortser från fruktträdkräftan och att vårvinterbeskärning som den sker i landet idag nästan alltid resulterar i att träden måste försvara sig med vattenskott. Dessutom bor han i Skåne som har mycket kortare trädvila än i övriga landet...
Maria R
Intressanta svar!

Att vårvinterbeskärning ger stimulering för grentillväxt och skottbrytning resp. att välja JAS när man inte vill ha denna effekt, samt att beskära sjuka träd under JAS känns som enkla och bra grundriktlinjer.

Vet inte om jag har missförstått det, men jag har bestämt för mig att jag har hört att när man knipsar av toppen på ett ungt skott vid slutet av vegetationsperioden så avstannar tillväxten och växten ställs in på avmognad. Kan detta stämma?

Maj-juni, är det någon som är ute med sekatören då?

Hälsningar Maria R
Cilla
CITAT (Maria R @ 27-09-2004, 22:37)
Maj-juni, är det någon som är ute med sekatören då?

Japp, jag gör det med ett av mina egna träd, ett kräftsjukt som gärna får angreppen just kring snitten. Görs i experimentsyfte för att en teori är att sporerna skulle få sämre fäste i början av vegetationsperioden. Jag tror inte på det själv, testar därför endast i ett av mina egna träd, men tycker det är intressant att testa om än i liten skala.

Dessutom är det en del av ett vad som jag har med den som förfäktat teorin. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon