Full version: häck
-asno-
Ska sätta en friväxande häck som vindfång till våren. Har någon förslag på buske ca 1.5 meter hög och med vacker höstfärg som går i zon 7 och som häck? Den ska sluta an till mitt rosbuskage, men det står en mjölkbrygga emellan. Vill helst inte ha mer rosor just nu.

/Åsa
Sommartorparn
Zon 7!
Ojojoj, tänk att det finns folk som lever på så ogästvänliga platser ohmy.gif

Alla mina favorithäckväxter gick bort direkt. Tittade lite på
www.eplanta.com
och fann dessa som kan vara intressanta för er:
Spiraea betulifolia 'Tor' E - björkspirea (röd höstfärg)
och
Lonicera caerulea fk Falun E - blåtry

Skärmtryn Lycksele ser lite roligare ut med sina röda högblad, men går bara zon 6. Om det kan funka hos dig beror väl lite på hur utsatt den står.
Maria R
Hej!
titta på den här tråden där häckväxter för zon 8 diskuterades förra veckan!
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...9548eda5905de88

Björkspirea är snygg på hösten , men den är inte så hög så jag tycker inte att den fungerar som vindfång. Annars finns korallkornell med starka grenfärger som går upp till zon 7. Den anges att den får en höjd på 2-3 meter, men jag tror inte att den blir så hög i din zon.

Och så har vi häggmispel, Amelanchier spicata som går upp till zon 7. Den blir också rätt hög. Du skulle kunna höra dig för hur hög den blir i din zon, den lär nog inte komma upp i de 3-5 meter som anges i litteraturen. Någon "högzonare'" kanske vet?

För övrigt: Ett förslag på en mycket vacker solitär (ingen häckväxt) med röd färg är Schuberthägg, Prunus virginiana 'Schubert' som går till zon 7.

Mvh, Maria R
-asno-
Tack för all hjälp och tipset om tråden som jag helt missat. Höjden är ett problem, häcken ska helst ta lite vind men jag vill ju inte alls att den skymmer utsikten över sjön så lite lägre häck och blåst ligger nog närmast till hands.

/Åsa
Ann i Göteborg
Kanske att Aronia kan gå bra? Den är mycket odlingsvärd som friväxande och har en fantastisk höstfärg tillsammans med stora svarta bärklasar.
Maria R
Aronia går tyvärr endast till zon 5. Stor svart aronia kan i skyddade lägen gå till zon 6, men det räcker ju inte i det här fallet.

Hälsningar Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon