Full version: Paradisäpple
Netten
Har ett paradisäpple som är ca 25 år. Jättevackert på våren men trist på hösten då vi plockar tusen och åter tusen äpplen. Tänkte beskära den så kronan blir mindre i hopp om mindre frukt, eller är jag helt ute och cyklar?!

Kan jag göra det redan nu eller måste jag vänta tills senvintern? huh.gif tongue.gif
MRLINDELL
Jag har plockat ner ett par hinkar som skall bli hästgodis. Bättre att plocka dem på trädet än att få dem i gräsklipparen ... Temperaturen är nere på ett par plusgrader och äpplena har fått sin gul/röda färg. Då är det bara att ta dem.
Cilla
Trädet kommer att sätta frukt när och hur du än beskär - den är genetiskt betingad att föröka sig, och paradisäpplen gör det kraftigt.

Jag tror det är läge att försöka hitta andra sätt att minska fruktproblemen. Vad jag förstår är du inte intresserad av att göra något av frukten och inte att de ska få ligga på marken till dess att djur och jord tagit hand om dem.

Om problemet är estetiskt kanske det kan vara en variant att ett par gånger under fruktfallen kratta samman dem i en prydlig hög. Jag gör så med stora äpplen i en historisk park, och det ser faktiskt vackert ut. Har blivit förvånad över hur snabbt de går åt när de ligger på hög - högarna sjunker märkbart varje vecka och de äpplen som mognade i september är bara en liten rund fläck kvar. Större djur, maskar och förmultning har brutit ned dem.

Jag antar också att du vet att äpplen ger härlig fräs i komposterna. Jag brukar inte ens låta dem gå via komposten alls. Jag lägger fallfrukt under och vid buskar, häckar mm. Där bryts de ned och tillför dessutom näringsämnen. Kan vara bra att veta om du krattar och har en buske i närheten.
Netten
Hej och tack för svaren.

Jag är inte ute efter att bli av med frukten för den är ganska dekorativ däremot så vill jag inte ha sååå mycket frukt. Mängden frukt ställer till med problem då mycket ramlar ut på gångvägen och gör att det blir gojsigt och halt och ser allmänt otrevligt ut. Hade vi haft större tomt så hade vi nog inte upplevt det som ett stort problem utan gjort som du Cilla föreslog - kratta ihop till högar.

Hur som, tillbaks till min fråga angående beskärningen, kan jag göra det nu eller ska jag vänta till senvintern?

Bild på rabatten med trädet från i fjol då vi precis flyttat in: rabatten/trädet
MRLINDELL
Kan tala om att jag klippt mina paradisäppellträd (ansat dem) mitt i blomningen utan att trädet farit illa, det har blommat och blivit äpplen så att det förslår i alla fall. Det där med när-va-hur är oftast alldeles för kategoriskt. Det kan bli lika bra när som helst på hösten eller på våren. Man måste inte göra allt på bestämda tider bara för att man alltid gjort det, alltid lärt ut det men vet fortfarande inte riktigt varför.
Klipp till när man får lust så att det blir gjort!
Sommartorparn
wacko.gif
Är det inte så att man beskär för att stimulera fruktsättning?
unsure.gif
MRLINDELL
Mina paradisäpplen behöver ingen stimulering, det blir äpplen så att man blir trött! Många beskärningar är till för att främja trädets hälsa och ge luft & ljus åt frukterna. Ofta är det bara fråga om vattenskott och det ger inte mera fruker, kanske större och friskare frukter.
MRLINDELL
Jag har sett så många "proffessionella" klippningar att jag numera avstår och sköter mina egna träd. Många som fått sina träd klippta med anmaningen "du kan göra så här för det blir ändå inga äpplen att tala om nästa år på ett nyplanterat träd" har fått ett, två eller möjligen tre äpplen på sina träd.

Jag fick 23 st fullstora fina äpplen som jag nu plockat in och lagt om papper för att förvara till jul och omvandla syran till mera sötma i mitt kallförråd. Ingrid Marie är ett perfekt äpple att förvara och höja aromen i äpplet.

Ingrid Marie planterat år sommaren 2003, ej antastat med sekatör.


Närbilder på äpplena som ofta sitter tillsammans på grenar som man absolut knippsat.


Närbild på en späd gren som aldrig fått chansen om sekatörmarodören varit framme.


Nu blev det ett antal helfina äpplen på dessa späda grenar som faktiskt håller för flera frukter även om de buktar ner bra av vikten.
Cilla
Man stimulerar inte fruktsättning genom beskärning annat än med den speciella sporrbeskärningen. All vanlig beskärning (uppbyggnad och underhålls) ger färre fruktanlag, och rätt beskärning ger större, friskare frukt på starkare grenar än om trädet själv fick välja.

Paradisäpplen och prydnadsaplar liksom kulturaplar reagerar med kraftigare skottillväxt när man vårbeskär. Ju fler grenar, desto fler frukter efter några år. Med JAS-beskärning, dvs beskärning i juli, augusti och september, får man inte samma skottsvar på beskärning. Så om du vill ha färre frukter Netten så är denna period bättre. Och om du bor i varmare delen av landet och trädet ännu har gröna blad kan du beskära nu.

Det är sant att det inte finns enkla principer för när alla träd ska beskäras, men det finns mycket samlad erfarenhet och grunder som alla kan observera. Som att vårbeskärning stimulerar skottillväxt medan JAS-beskärning inte gör det. Att annan beskärning på unga träd än vårbeskärning får tillväxten att bli lägre. Att beskärning, bindning av grenar eller utebliven beskärning som syftar till ökad fruktsättning på unga träd sätter ned grentillväxten. Att beskärning i början av JAS som ger efterskottillväxt har tendens att inte hinna avmogna. Osv.

När och hur man skär äppelträd beror på vad man vill uppnå.

Men plommonträdens beskärningstider, det är en annan sak! Där har fruktodlare, plantskolor, trädvårdare, forskare och trädgårdsägare mer disparata erfarenheter, som just nu diskuteras på varenda ställe där man arbetar med plommonträd... Jag tror dock att den uppfriskande diskussion om detta som pågår kommer att göra att vi hittar nya mönster för orsaker till att träden reagerar som de gör på olika ställen, och så kommer nya, mer nyanserade råd om beskärningstidpunkter än de vi ger idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon