theBurtse
Hej Alla!

Jag har av en kollega fått några valnötter från höstens skörd och undrar hur man ska göra för att få dem att ta sig. Ska de torka först? Planteringsdjup? Övriga tips och rekommedationer?

Tänkte även ge mig på kastanj, vet någon hur man gör där?

Odlade ekollon i våras med god framgång vilket gav lust till att försöka med dessa träd.

mvh

theBurtse blink.gif
thomaswahlqvist
Fråga din vän om fler frön..
Så här gjorde jag, men jag hadde 20-30 st av varje.
Gräv ner i nån buske eller häck, ganska djupt ca 10 cm.
Glöm bort dom och kika i busken nu och då.
Tror att det är svårare med kastanjen, jag har fått fram en men den växer dåligt.
Finns en risk med frösådd av vissa växter, avkomman kan bli dålig, inte så kul att upptäcka om man vårdat plantan i tio år. Vet inte om detta gäller Valnöt och Kastanj.
AndreasBK
Varför ska man gräva ner dem i ett buskage? Den redan etablerade växten måste ju bli riktigt hård konkurrent till de små plantorna.
Jag tror mer på att så dem inne i krukor.
Man ska inte låta dem torka, då blir grobarheten bara sämre, bäst med färska frön.
Katarina H
Hästkastanj behöver en köldperiod för att gro. Gräv därför ned dem utomhus, gärna i plastkruka med såjord och lecakulor som sedan i sin tur grävs ned. Täck med lite löv och ris. Jag har själv precis grävt ned kastanjer i vår kalldrivbänk, men utan lecakulor ... Vi får se hur det går. Det är ett snabbväxande träd så det ska bli kul! Om du inte kan gräva ned dem så får du ha dem i kylskåpet en period. Lycka till!
wolkenkrabber
CITAT (AndreasBK @ 10-10-2004, 18:40)
Varför ska man gräva ner dem i ett buskage? Den redan etablerade växten måste ju bli riktigt hård konkurrent till de små plantorna.
Jag tror mer på att så dem inne i krukor.
Man ska inte låta dem torka, då blir grobarheten bara sämre, bäst med färska frön.

vissa förer behöver en kall period för att gro, sätter man fröet under en bruske för man inte över plantan som kommer up men grädklipparen till våren / sommaren, och plantan tas ju upp ifrån busken samma år som den kommit upp eller nästa
thomaswahlqvist
Tack för det Volkenkrabber, och så finns det ofta platts under buskar för lite experiment.
Det är ju så lätt att hälla ut en hink Valnötter där och bara låta naturen sköta allt, i kallbänken sår jag sånt som jag inte har så mycket frö av, eller sånt som behöver mer omsorg.
thomaswahlqvist
Detta är en hård Kastanj eller Valnöt att knäcka.
................................................................................
.........................................Finns en risk med frösådd av vissa växter, avkomman kan bli dålig, inte så kul att upptäcka om man vårdat plantan i tio år. Vet inte om detta gäller Valnöt och Kastanj.
................................................................................
.........................................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon