Full version: Att vattna eller ej
angylp
Jag har nästan inte vattnat min idegran häck hela sommaren. Finns det någon idé att vattna den ordentligt innan tjälen går i marken ?
lotta_
Jag vattnar mina barrväxter ordentligt varje höst och varje vår. Har lärt mig att de behöver mycket vatten för att inte barra. Jag lägger vattenslangen i rabatten med barrväxterna och låter det småsippra i flera timmar.
kristerh
CITAT (lotta_ @ 10-10-2004, 20:40)
Jag vattnar mina barrväxter ordentligt varje höst och varje vår. Har lärt mig att de behöver mycket vatten för att inte barra. Jag lägger vattenslangen i rabatten med barrväxterna och låter det småsippra i flera timmar.

Det har jag oxså hört, vattnar därför mina xtra mycket nu på hösten, och de klarar faktiskt vintern bra.
krister
Anna i Örsjö
Hej!

Jag låter naturen stå för vattningen av idegranarna och har gjort så i 5 år. Har inte sett att de skulle barra något speciellt för det, även om de står inklämda mellan en bokeberså och en blandhäck. smile.gif Inte heller har jag sett någon skillnad på regniga och torra år.

MVH Anna
fruberglund
CITAT (Anna i Örsjö @ 11-10-2004, 17:07)
Hej!

Jag låter naturen stå för vattningen av idegranarna och har gjort så i 5 år. Har inte sett att de skulle barra något speciellt för det, även om de står inklämda mellan en bokeberså och en blandhäck. smile.gif Inte heller har jag sett någon skillnad på regniga och torra år.

MVH Anna

Jag med, klarar inte naturen av det själv så behöver inte den växten finnas på min tomt smile.gif
Anna i Örsjö
Jag håller fullständigt med dig fru berglund endast de växter som klarar sig själv "bor" hos mig. biggrin.gif Jag har gjort ett undantag i min nygamla rabatt närmast huset wink.gif där jag satt kryss och ljung i kruka men i gengäld är den fylld med sten så jag har minimerat ogräsrensning och räfsning. biggrin.gif biggrin.gif

Anna
kristerh
CITAT (Anna i Örsjö @ 11-10-2004, 17:07)
Hej!

Jag låter naturen stå för vattningen av idegranarna och har gjort så i 5 år. Har inte sett att de skulle barra något speciellt för det, även om de står inklämda mellan en bokeberså och en blandhäck. smile.gif Inte heller har jag sett någon skillnad på regniga och torra år.

MVH Anna

Min idegranshäck fick bruna torra grenar flera år i rad, sedan fick jag tipset att vattna mycket på hösten och efter det så har faktiskt häcken klarat vintrarna bra, om det beror på vattningen eller något annat vet jag inte men jag fortsätter att vattna wink.gif jag tror att det beror lite på hur läget är, hos mig brukar det alltid blåsa uttorkande nordvindar på häcken, och jag inbillar mig att vattnet gör susen unsure.gif
krister
Ingo
Jag tycker inte att idegran verkar höra till de torkkänsligare barrväxterna men det beror mycket på läget.
I mycket öppna lägen med både sol och blåst kan de stryka med fort, jag har sett hela bestånd i offentliga planteringar gå åt illa kvickt.
Har de däremot lä och lite skugga verkar de klara sig med ingen vattning alls.

Så att Annas idegranar klarar sig är inte konstigt, inklämda mellan en berså och en häck är de nog rätt skyddade. Själv har jag en liten grupp Hillii i ett rätt soligt läge, men i lä och med krypenar som skuggar jorden bredvid dem, och de har inte fått ett brunt barr på tre och ett halvt år fastän jag bara vattnade de allra första veckorna. Ingen höstvattning alls.
fruberglund
Min idegran har börjat bli brun igen, varför är den bara grön och fin på sommaren men blir brun på hösten/vintern?

Kanske ska gå ifrån mina principer och vattna ordentligt nu i alla fall, den är ju så fin smile.gif
Anna i Örsjö
Kan så vara att de står väldigt bra där de är men jag har en idegran som står där det blåser som mest och i full sol under en hög blodbok. Denna idegran är precis lika grön ock fin som de andra hela vintern igenom. Just nu ser den inte vidare trevlig ut då jag i experimentsyfte klippte in den väldigt hårt. Jag bor ju i Skåne med ofta milda vintrar men i gengäld blåser det ju nästan alltid och våra höststormar är inte att leka med. Fick riva de gamla växthusen som fanns här när vi köpte huset då stormen tog över 40 kvm glas. Vi vågade inte gå ut på 2 dagar.

VMH Anna
Cilla
Hua Anna, så mycket sprucket glas! Vilken storm var det?
Anna i Örsjö
Det var i dec -99. Vi hade bara bott här i 3 månader då och jag hade funderingar på att använda drivhusen till odling. Det fanns tre som var 7x20 m, ett 8x12 m och ett planthus på 6x15m men inget av husen klarade sig utan rejäla skador så jag fick tänka om. Gubben blev förstås nöjd för det är han som fått lagerutrymme av två av de stora husen. smile.gif Jag har planer på att bygga ett litet växthus av sparat material till husbehovsodling. laugh.gif

Anna
angylp
CITAT (Anna i Örsjö @ 12-10-2004, 09:33)
Jag håller fullständigt med dig fru berglund endast de växter som klarar sig själv "bor" hos mig. biggrin.gif Jag har gjort ett undantag i min nygamla rabatt närmast huset wink.gif där jag satt kryss och ljung i kruka men i gengäld är den fylld med sten så jag har minimerat ogräsrensning och räfsning. biggrin.gif biggrin.gif

Anna

Jag ska nog låta bli att vattna nu när det har regnat rätt mycket senaste dagarna... får se om de klarar sig nästa år!
fruberglund
Här har det också regnat så jorden är mättad på vatten, det känns när man går på gräsmattan och vattnet tränger upp smile.gif

Den behöver nog inget tillskott med vatten i år.
Anna i Örsjö
Här behövs inte heller något extra vatten det har kommit från ovan. smile.gif Faktiskt så mycket att vi inte kan flytta på vår gamla Scania (redskapsbärare). mad.gif Den står bara och slirar på stället. Hmm, kan man kalla det att dansa med lastbil. Fniss, fniss. rolleyes.gif Jag har ju sett hur man kan dansa både med hund och katt här på forumet. biggrin.gif

Anna i Örsjö
Sylvia
CITAT (kristerh @ 11-10-2004, 15:52)
Det har jag oxså hört, vattnar därför mina xtra mycket nu på hösten, och de klarar faktiskt vintern bra.
krister

Särskilt roddisarna behöver vattnas för att inte bli gula/bruna på våren. Men jag vattnar också alla andra vintergröna växter extra nu på hösten.
angylp
CITAT (Sylvia @ 25-10-2004, 22:07)
CITAT (kristerh @ 11-10-2004, 15:52)
Det har jag oxså hört, vattnar därför mina xtra mycket nu på hösten, och de klarar faktiskt vintern bra.
krister

Särskilt roddisarna behöver vattnas för att inte bli gula/bruna på våren. Men jag vattnar också alla andra vintergröna växter extra nu på hösten.

Trots att det har regnat mycket ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon