Åsa E
Nu när vintern närmar sig så undrar jag om man behöver göra något speciellt för att skydda tulpanträdet mot vinterkylan.

Trädet planterades i våras och ser ut som om det har etablerat sig, är nu knappt en meter högt. Det står på södersidan av en 2.5 meter hög berberishäck. För övrigt så bor vi i zon 2.

När jag ändå frågar: Jag köpte en buskmagnolia på Plantagens 50%-rea som jag planterade i början av oktober (en vecka sedan). Den såg ganska trött ut men det var ju billigt. Behöver man göra något speciellt med den inför vintern?

Hälsningar Åsa
Christer i Falköping
Det skulle väl vara att täcka rötterna en smula. Låt det frysa till lite, sedan kan du lägga ett lager löv eller granris eller liknande över rötterna, som skydd för värsta kylan.
Christer.
Åsa E
Det låter ju enkelt och bra om det räcker så. Jag misstänkte att man kanske borde försöka täcka hela trädet med isolerande material, och det blir lite småjobbigt. Löv har jag gott om, och använder det på på både buskar och perenner.
Christer i Falköping
Visst kan man vira in träden i säckväv, men som sagt, det är väldigt mycket jobb. Plus att det blir ett väldigt vindfång. Har det aldrig blåst på stället innan, så gör det det då laugh.gif
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon