MrNorth
Upptäckte att vissa av skotten och grenarna på min japanska fliklönn är nästan helt vita... hur kommer detta sig?

MVH
Henrik
KURT
Är det "barken" som är vit? Ibland kan nya skott ha annorlunda färg, som sedan blir "normal" när de blir lite äldre.

På vissa träd kan man se mutationer, det är tex vanligt att mutanter muterar tillbaka till "vildtyp". Man kan tex se det på klotlönnar där enstaka skott kan börja växa som en "vanlig" lönn.
MrNorth
japp det ser ut som det är "ytan" som är vitaktig. Det är längst ut på några grenar och knoppar. Har inte vågat pilla på det..

MVH
Henrik
Anders zon 1
Låter som om skottspetsarna dött och torkat. Det är rätt vanligt på japanska lönnar och kan ha många olika orsaker (tror inte det är någon anledning till panik men det kan vara ett tecken på att någon inte är bra med växtplatsen eller ett resultat av frostskador under vintern). På japanska lönnar brukar döda skott efter ett tag bli vitaktiga och kännas torra om tar i dom. Och naturligtvis har dom heller inga friska blad eller bladknoppar.

Anders
MrNorth
Hmm ja den är ju nyplanterad och den står ganska soligt så det kan ju vara lite acklimatiseringsproblem. Planterade en flikbok samtidigt och den fällde sina löv efter två veckor...

Fick två råd på plantskolan.. den ena sa att jag skulle dränka träden, när jag återvände efter två veckor då bladen började gulna på boken sa man att jag hade vattnat för mycket, och att jag skulle gräva upp och plantera i sandrik jord... och att försäkringar inte gällde...

Det innebär i min mening att de garantier de ger inte är värda ett skvatt... det räcker att de säger "du har vattnat för mycket", eller "du har vattnat för lite" och sen är det bara att slänga trädet för 600 spänn...

men men, träden är inte döda än iaf wink.gif

MVH
Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon