Full version: ginko biloba
Josefine
Finns det någon som har erfarenhet av en ginko? Hur trivs den ute på vintern i zon 1? Har en ett år gammal ginko som ser rätt blek ut... kanske det beror på vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har en 30cm frösådd Ginkgo utomhus här hos mig i zon 2 den växer sakta och förra året frös den ner en bit. +Jag har 2 syskon till den jordslagna i växthuset som backup ifall den som är planterad i trädgården skulle frysa bort.

Ginkgo är en lövfällande växt som vill tappa bladen på hösten och sedan övervintra svalt med nakna grenar, så att din Ginkgo ser blek ut beror nog på att den inte har fått riktig vintervila, men nu börjar ljuset komma så den piggnar nog till.

Mina Ginkgoplantor odlade jag inomhus de första åren i ett svalt och ljust fönster, de stod där som bruna pinnar helt utan blad på vintern, men när vårsolen kom så började de grönska.


I zon 1 borde det inte vara något problem med växten det finns fina Gingkoträd i ex. malmö och där är det ju runt zon 1.
Ronny
I åtta år hade jag en Ginkgo planterad i kruka på altanen helt utan problem i z I. Så nån anledning till oro ska du inte behöva ha.
(kan tillägga att den senare flyttades till ett köldhål i z III, där återfrös den något vid kalla vintrar)
J-son
Jag var i Gränna i somras, där finns det 2 st stora Ginkoträd i en park.
De måste vara minst 30 år.
I Gränna är det väl zon 2.
Cilla
Hej Åsa,

CITAT
växten det finns fina Gingkoträd i ex. malmö


Vet du var i Malmö dessa finns?
Jennyn
Jag har också problem med min ettåriga Ginko-planta. Den har INTE gillat vintern alls. Blek och med hängande blad har den genomlidit den mörka säsongen trots extrabelysning med lågenergilampa. Nu tycker jag i alla fall att den börjar se lite grönare ut. Problemet med Ginkos är ju att de behöver växa till sig för att kunna planteras ut och inomhus får de ingen vintervila. Finns det någon som har erfarenhet av att dra upp plantor. Hur stora ska de vara för att klara att planteras ut i Stockholmstrakten? Jag vet att stora Ginkoträd kan klara sig här. Bl a finns ett vid Tekniska Högskolan.

/Hälsar Jennyn
Åsa, mälardalen zon 2
Oj nu måste jag tänka i pildammsparken finns det en grupp på ca 3 träd ganska nära gångvägen, + jag gick förbi några fina exemplar när jag gick från triangeln till pildammsparken det var utanför någon större byggnad undrar om det var stadsteatern eller konsthallen, kommer tyvärr inte ihåg.

Karta pildammsparken



Runt den största dammen längst ner går en gångväg, långt ner runt spetsen på dammen ska Ginkgoträden finnas nära gångvägen.

Det finns också ett Ginkgoträd i Alnarpsparken men det står så inklämt att det inte har vuxit speciellt snyggt.
Cilla
Tack Åsa, hoppas jag får tid att titta på dem!

Cilla
Åsa, mälardalen zon 2
Jennyn mina plantor är frösådda från frön köpta hos Impecta, jag bara petade ner frön i såjord i en sålåda och ställde i fönstret och väntade i flera månader innan något dök upp (efteråt har jag läst att Ginkgofrön ofta behöver kallstratifiering, det hade kanske skyndat på groningen + kanske fler frön hade grott). Plantorna odlades inomhus de 2-3 första åren de fick stå ganska svalt + ljust under vintern i ett ganska kyligt fönster, de tappade bladen och gick i vila så de hade även kunnat övervintra mörkt och kallt, växter utan blad behöver inget ljus.

Jag planterade ut den största plantan när den var ca 25cm här i zon 2 den har dock frusit ned några centimeter ibland, jag har dock några reserver i kruka som jag övervintrar nedgrävda i kallväxthus.
Rogerzon3
Hej!
Jag har köpt lite Ginkgo frö frön Runåbergs i år, men jag är lite osäker på hur man ska göra med fröna för att få dem att gro. Räcker det att bara peta ner dem eller behövs filning och stratifiering?

MVH Roger! wink.gif
Josefine
jag la mina frön i vatten några dagar innan. det funkade bra. har för mig att skalet är rätt hårt
Elicelund
Kolla sidan http://www.xs4all.nl/~kwanten/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon