Full version: Rosor -sticklingar
kerstin z5-6
Eftersom det fanns lite intresse för framtida sticklingsbyte ? laugh.gif
Startar jag en sticklingstråd .
Här är Cillas exelenta råd smile.gif
"Jag har sedan i och somras ett litet sticklingsland, full av rosor från hela landet. Står på friland, men ska krukas och ställas ned i marken samt inglasas. Kanske ställer jag dem på sommarverandan som håller strax över 0 grader på vintern. Sommarsticklingar av rosor har jag aldrig testat förut.

Jag följde en annans höststicklingar som gick bra. Rätt långa årsspröt, 30 cm, samlades i oktober - november. Slogs in i fuktat tidningspapper och lades i kylskåp, hölls vattnat. Togs fram i maj och hade då rotat sig över hela kvisten. Det var svårt att se vad som var upp och ned och de stacks ned i marken på allehanda vis; liggande helt under och stående. De tog sig allihop!"/Cilla

Sommar sticklingar och sen vår är de jag tycker fungarar allra bäst
Klippet från vårrensningen/ försommar putsning, sticks ner i småkrukor som jag grävt ner på bra" ställen -lagom sol o skugg och vattentillgång
De som satts vid stora stenar verkar klara sig utmärkt -Tack ni som sänt material till mej -Rödhättesticklingarna har tagit sig !!
From 20 juni brukar fukt /väremeförhållandena vara bäst här uppe -fam till mitten juli finns chans att de hinner rota sig .
Växer de bra tar jag inte in dem utan låter de snöa över
Krukjorden är sandblandad bra trädgårdsjord
Nästa vår flyttar jag dem till lämplig växtplats


Bild sticklingsförökning
Kom med fler tips smile.gif
Kajsa
Kerstin, hur gick det med Mozart och Robin Hood sticklingarna du fick, blev det rötter på dom? Jag fick rötter på mina Mozart sticklingar efter att dom stått i såjord 2-3 mån i sommar i skuggan. Det blev en liten present till en rosvän. Provade med Mozart förra hösten men det var nog för sent, det fick jag slänga. Nu har jag en kruka med Yolande d`Aragon som jag ska gräva ner över vintern, hoppas den klarar sig. Cillas fuktade skott i kylskåp lät intressant, ska prova med någon sort. Annars tror jag det blir protester från maken om det börjar komma in växter där vi har maten, då ska man ha ett litet kylskåp för bara sådant. Lite olika gallicor är jag road av att byta, eller portlands/ bourbonrosor.
kerstin z5-6
Skrev jag Rödhätte?? `Jag menar Mozart !och Robin ! SkYller på höstdepp och annat -De SITTER FAST JIppI laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag är såå glad för dem Tack Kajsa !Glöm inte påminna om du vill ha nåt annat i vår nu .. Gallicor finns ju en del hos mej

Från en utan minne som kletat det sista klinkergolvsdelen idag .. blink.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif
Maria R
Gjorde sticklingar av hartsros i somras eftersom min syster från norr blev så förtjust i de rosa rosorna som kantar vägarna i Uppland. Allt gick bra ända tills vi efter avslutad sommarvistelse på landet flyttade in till staden igen. Kom av mig i vattningen och sedan var det kört... Nåväl, jag får göra ett nytt försök nästa år.

Men inför detta kan det vara intressant att höra vad ni tror om oddsen för hartsros att klara sig vid kusten, ungefär vid Umeå, zon 5.
I den Nordiska floran anges utbredningsområdet inte norr om Hudiksvall ca.

En annan sak: jag har blivit rekommenderad att sticka i pluggbrätte när man gör sticklingar. Har fått för mig att det förutom att det är ett smidigt format, skall finnas andra fördelar. Någon som vet?

Hälsningar Maria R
Kajsa
Kerstin
Höstdepp du?? Om vi andra hade hälften av din energi biggrin.gif
kerstin z5-6
Hartrosen går fint i Umeå
Sticklingar i brätte -näää det har aldrig lyckats nåt vidare för mej
Men jag odlar inte ens perenner i sådana huh.gif
Cilla
Kerstin - intressant att dina sticklingar klarat sig vid sten, det ska jag prova. Jag använder numer allt mer sten till mina planteringar och det ger himla bra resultat i konbination med mer sandblandad jord än jag haft tidigare.

Maria - Hartsrosen är vanligare mer söderut men jag skulle inte tveka att prova att sätta den i Umeå.

Inspekterade och pillade i mitt sticklingland i helgen. Usch för hösttorkan som varit, som tur är regnade det hela helgen. En del har dött.

I övrigt byggde jag min rosbågeentré. Nu står den nästan 6 meter hög som ett tempel över stigen upp till huset. Nästa helg ska klätterrosorna ned! Roskupol
Hannele
Intressant!
Min stickling av Leonardo da Vinci från Trädgårdsföreningen hade två blommor i sommar! sleep.gif

Miniväxthus av Pet-flaska
kerstin z5-6
Så kul Hannele -det är skoj när de tar sig bra smile.gif Vilken snygging -Sätter upp honom på listan -vill ha ... den verkar bli oändlig
Hur gjorde du -stack du den ute ?
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-10-2004, 20:17)
Hur gjorde du -stack du den ute ?

Jag är för lat för att flytta på mina växter, så jag stoppar dom direkt på växtplatsen.
Jag skrapar lite på barken, stoppar i befintlig jord, håller fukten,
skyddar numera med pet-flaska, om inte blommor i vägen. smile.gif
Sticklingen 'fick' jag på Rosensällskapets beskärningskurs,
har även en Norrlandsros som mår bra, från samma dag.
Buskar har jag hur många som helst från sticklingar;
kornell, forsythia, try, vinbär, aronia, liguster, en, buxbom... jag tror de flesta går.


Jag har haft vanliga snittrosor också, men har tyvärr inte skyddat dem på vintern,
ska göra nya försök - får ju en hel del av maken. wub.gif
Cilla
Aha, minidrivhus i sticklinglandet! Vilken bra idé Hannele - det ska jag göra nästa sommar för att slippa förluster pga torka.
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2004, 17:40)
Skrev jag Rödhätte?? `Jag menar Mozart

Mozart
Hannele
CITAT (Cilla @ 18-10-2004, 20:56)
Aha, minidrivhus i sticklinglandet! Vilken bra idé Hannele

Du får stoppa en bambupinne genom flaska, annars blåser den bort.
Unn
Så inspirerande läsning rolleyes.gif !
Mina vårliga misslyckanden i sticklingsväg bleknar liksom bort och ersätts av ny frisk entusiasm smile.gif. Ska genast ta och testa en omgång vintersticklingar! Tror ni jag kan knipsa dem redan nu fastän rosorna inte gått i vila än här i zon 1, eller ska man vänta tills de verkligen "sover"?
Cilla
Utan att vara roskunnig - men jag skulle vänta till dess de gått i vila, en eller två veckor efter att de fällt bladen. Det är inte dags här i zon 3 än, kanske tar ett par veckor till.
Unn
CITAT (Cilla @ 19-10-2004, 11:52)
Utan att vara roskunnig - men jag skulle vänta till dess de gått i vila, en eller två veckor efter att de fällt bladen. Det är inte dags här i zon 3 än, kanske tar ett par veckor till.

Ok - då väntar jag smile.gif Tänkte sticka dem i krukor inomhus till våren - vad tros om det? Nu har jag ju sagt mig själv att jag absolut, verkligen INTE alls ska frestas att påbörja några gigantiska frösåddsprojekt i januari - så lite rossticklingar borde det ju finnas bättre tid för till kommande vår rolleyes.gif ...

Cilla; det var en fantastisk kupol du knåpat ihop! 6 meter ohmy.gif! Vilka rosor blir det, undrar nyfiken, och hur har du fäst den i marken?
Maria R
CITAT (Unn @ 20-10-2004, 09:22)
Cilla; det var en fantastisk kupol du knåpat ihop! 6 meter ohmy.gif! Vilka rosor blir det, undrar nyfiken, och hur har du fäst den i marken?

ja precis, jag blev också imponerad; det måste bli alldeles spektakulärt!

har du själv stått för konstruktionen? har aldrig sett något sådant här förut. (eller är det efter inspiration från lusthuset på sommartorpet? wink.gif )

Hälsningar Maria R
KURT
CITAT (Maria R @ 16-10-2004, 18:00)
Men inför detta kan det vara intressant att höra vad ni tror om oddsen för hartsros att klara sig vid kusten, ungefär vid Umeå, zon 5.
I den Nordiska floran anges utbredningsområdet inte norr om Hudiksvall ca.

Hälsningar Maria R

Den "naturliga" utbredningen begränsas ofta av att den naturliga förökningen kan vara problematisk längre norrut. Små plantor är känsliga. Eken och bokens "naturliga" nordgräns kan ju tex förskjutas mycket längre norrut om vi människor hjälper till med plantering i skyddat läge de första åren.
kerstin z5-6
Nu såg jag IGEN -detta med att så rosor -jag måste pröva det ! Så nu har jag rensat fröer -pillerill jobb .. från mina jättegamla Praire Dawn -minst 50 år är de smile.gif Sen kan man ju hoppas att de parat sig med nån snygging så man får ett sånt här resultat LOL
O kan registrera sig en egen ros .. vore nåt va ?? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Rosen marianne -frösådd gallica"
Kajsa
Har tagit rossticklingar av Rose de Rescht, Morden Blush och Honorine de Brabant idag, rullat in i fuktiga tidningspapper men sedan blev jag osäker, ska dom ligga i en plastpåse? Eller i vad? Har lagt dom i garaget där är kyligt. Kan man få lite mer detaljer Cilla eller Kerstin.
kerstin z5-6
jag har inte prövat själv men vintersticklingar kan förvaras i kylskåpstemp i fuktat papper enligt litteraturen smile.gif
Kajsa
Snygg Kerstin liknar en Austinros, rosor från frö, det låter svårt men du kan ju det där med frö. biggrin.gif
kerstin z5-6
Detta blir nog liite knepigare än de vanliga smile.gif blink.gif
Kajsa
Men tidningspappret torkar nog, jag provar med plastpåse runt så får jag väl ha lite koll. Man är ju rädd att det blir svampsjukdomar på rosorna.
kerstin z5-6
Ja .-du får kolla ibland o lufta som jag gör med pionfrö -när jag andvänder "stjärtlappsmetoden "-fuktig duk runt + plastpåse i kylen -kollas 1 ggr / vecka
Gerd i P-p
Hej!
kan dela med mig av ett tips jag fått av min vän född i forna Jugoslavien(brukar säga med rötter från J-n) och förmerar sinarosor genom att ta en 25 cm stickling m klack (m 5 ögon tar bort de nedersta) och sätter i skiftet juni/juli på ett halvskuggigt område med glasburk över, vattnar någon gång vid torka ochnästa år kommer det rotskott upp och på några år blir det fina rosor( har gett bort detta tips till folk som haft utdöende rosensorter och som då har fått nya plantor igen.
Gerd i P-p
Unn
Ja, petflaska/glasburk över sommarsticklingarna är nog en bra idé...tror att många av mina försök misslyckades just för att jag inte hade tid att vattna tillräckligt när väl det vackra vädret slog till i somras.

Jag funderar lite stilla över det här med vintersticklingar som ska förvaras i kyl (...och ser tydligt framför mig små svartnande pinnar med vitt ludd på....samt en irriterad sambo som minns alla frösådder under och ovanpå smöret och osten.....) Varför ska de egentligen tas på hösten? Borde det inte vara same-same att låta dem övervintra på busken och knipsa dem fram emot senvintern istället? Eller sticka dem nu direkt och täcka dem? wacko.gif

Vilken härlig ros Marianne var då! Ser onekligen lite ovant ut med en gallica i Austinfärg smile.gif Jag hittade spontana frösådder häromveckan invid husgrunden *håller tummarna* rolleyes.gif .
En ros som är riktigt lätt att fröså om nån känner för det är Rosa Multiflora..Har ett 15-tal kvar efter en exprimentsådd för fyra år sedan...å lätt att rota sig som stickling har den med.

Unn
Kajsa
Nej, det är samma här familjen gillar inte trädgården i kylskåpet, därför får rosorna övervintra i garaget, det blev tre inte allt för små rospaket. Man får prova lite olika ideer, petflaskor, plastpåsar, gräva ner i landet, vintersticklingar inne. Har bara provat med Mozartrosen, men den ska vara lätt att få rötter på, jo jag har en kruka av Yolande d`Aragon som jag tagit sticklingar av i sept. den ska jag gräva ner och täcka, så får man prova det. Om någon får rötter blir man så glad. Frösådder låter som den högre skolan Unn biggrin.gif Och kul att läsa hur din vän gör från Jugoslavien Gerd
kerstin z5-6
Jag har hört samma sak dvs att de lätt möglar , blir luddiga osv .Här har ju också problemet med sen avmogning , snö blivit en av faktorerna till att jag inte ids pröva vintersticklingar utan kör med /vår/ sommarvarianten , som ju fungerar bra . Petflaska är jättebra .- biggrin.gif
Kajsa
Men OM sticklingarna nu skulle få rötter under vintern då har man vunnit den tiden och rosorna får en snabb vårstart. Ska berätta i vår hur det gick biggrin.gif
kerstin z5-6
Precis just därför är det så bra att du prövar!!!!

-hos mej står de inte ut med fler växter , sålådor , jord osv i kylskåpet .. Haha ... ni vet väl att min gubbe har värmt upp köttbullar i micron som visade sig vara en riddarsporresådd --LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif blink.gif
Cilla
CITAT (Maria R @ 20-10-2004, 15:56)
CITAT (Unn @ 20-10-2004, 09:22)
Cilla; det var en fantastisk kupol du knåpat ihop! 6 meter ohmy.gif! Vilka rosor blir det, undrar nyfiken, och hur har du fäst den i marken?

ja precis, jag blev också imponerad; det måste bli alldeles spektakulärt!

har du själv stått för konstruktionen? har aldrig sett något sådant här förut. (eller är det efter inspiration från lusthuset på sommartorpet? wink.gif )

Hälsningar Maria R

Hej,
Om roskupolen - jo den har jag funderat på sedan i försomras då jag insåg att jag inte kommer att ha väggar, plats för tripoder och annat för alla klätterrosor som jag är intresserad av. Nödtvång födde denna kupol alltså... Inspirationen är hämtad från flera ställen där man byggt något som liknar "rosrum". Rappne på Ulriksdals slottsträdgårdar har gjort en "bönerum" med järn som också går genom ring och sticker ut i toppen.

Jag kommer nästa helg gräva för 8-10 helenae hybridor, honungsrosen som doftar och bildar söta nypon. De blir långa och yviga och får utgöra bas. I sneda och korsvisa kordonger utanför kommer sedan ett 10-tal andra klättrare växa. Lite här och var i och kring kupolen tänker jag gräva för mina buskrosor som jag annars inte har plats för...

Vintersticklingar: Jag hörde mig för mer med några som har gjort det flera gånger och de har helt enkelt behandlat dem som äppelympar. Invirade i fuktigt tidningspapper i luftig plastpåse i kylen som luftas och duschas en gång i veckan.

Från hela kvistarna kommer rötter och det kan kanske vara idé att hålla koll på vad som var upp och ned på kvistarna. Sedan stacks de i marken på våren som en vanlig stickling med sköra rötter (näringsfattig sandjord) med 5-10 cm ovan jord och 15-20 under.

Kerstin: Skaffa en särskild kyl för växter så att du får ha dem ifred tongue.gif!
Kajsa
Roskupolen var häftig, så vackert det ska bli med honungs rosor mm som klättrar där, vilka projekt du har på gång. Vintersticklingarna låter lite tufft, duscha av varje vecka, ska göra ett försök att komma ihåg det, men modet sjönk lite, får trösta mig med att jag slipper klippa gräsmattan på hela vintern.
Cilla
Kajsa, Det är inte säkert att det behövs varje vecka. Har man ett riktigt gammalt dåligt kylskåp brukar tidningspappren inte torka alls... Och det verkar som att både ympar och rossticklingar tål lite mögel.

Kanske kan man även ta tyg och linda om. Jag tycker äppelympar klarar sig bättre med tyglindningar. Och har man plats för plastpåsar med luft i så klarar de sig kanske bättre också.
Maria R
Ha ha Kerstin! Vem blev mest uppbragd -din man för att han fick riddarsporresådd till middag -eller (med rätta) du för att din sådd gick ett sådant tragiskt öde till mötes? biggrin.gif
Maria R
Hm. Jag funderar på om det skulle vara en idé att använda sig av perlit när man gör vintersticklingar?

Hälsningar Maria R
kerstin z5-6
han var mest tyst .. o de fanns en konstig "air" av jord från micron ..
Jag tyckte bara att det var tur att det inte var mina frö fråb Canada han eldat upp .. ohmy.gif
Perlit .. ja det borde prövas i alla fall

Jo numer har jag ett eget kylskåp , men det räcker sällan till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon