Full version: Övervintra fikon
LindaA
Jag behöver hjälp med hur jag ska övervintra mitt fikon i kruka som jag har. Försökte söka efter det här i forumet, men jag är lite dålig på det så jag fick inte upp något användbart! smile.gif

Eftersom det blev frost här på ön häromdagen åkte fikonet med änglatrumpeterna ner i källaren. Kan jag har kvar det där eller?

Hur mycket vatten och ljus behöver den under vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
Fikon är lövfällande så håller du runt +5-8C så behöver den inget ljus alls och väldigt lite vatten(jorden behöver bara vara lite fuktig längre ner i krukan, ytan kan vara helt torr). Samma sak gäller för änglatrumpet. Har du ganska varmt i källaren (runt +15C) så behövs troligtvis extra belysning för då går de nog inte in i vintervila.
kerstin z5-6
Och ifall du har + 15 räcker ett lysrör -dubbel) till både fikon o Ängeln
LindaA
Okej, tack!
Jag har trumpeterna förut, de har stått i källaren utan mer ljus och inget vatten, och de har klarat sig bra. Fikonet får jag hålla koll på, skall se om jag kan hitta lysrör någonstans!
andreas i uppsala
Du kan alltid plantera ut den till våren om du bor vid kusten. Var på Gotland bor du?
LindaA
Jo, så småningom har jag tänkt plantera ut den i trädgården, men har inte hittat plats för den än, så än så länge får den hänga med in på vintern!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon