Full version: Salix" Sekka"
kerstin z5-6
Platta lite skruvade grenar -ofta med i bukett arrangemang
Nån som har den ? har nyss planterat smile.gif
Betty
Vad läcker! Tittade just på bilder av plattvide på Google. Stod att den var härdig till zon IV - alltså värd att försöka zonknäckas...! rolleyes.gif biggrin.gif
Cilla
Har den inte, men måste ha... Tack för inspiration! http://images.google.se/images?q=salix%20s...lr=&sa=N&tab=wi

Verkar kallas Salix udensis 'Sekka' också. Den var fin!

En annan salix att rekommendera är hängdaggviden, Salix acutifolia/Salix daphnoides Vill. Satte en i våras och den har så daggiga grenar på sina lila skott att man blir rörd. Finns inga bra bilder på nätet, men här är en kul sida som visar pilgrenar för pilflätning http://www.pilogfletvaerk.dk/firmaet/pilea...r_flettepil.htm.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har!! biggrin.gif Tog 2 små skott då vi fick plattvide till butiken, hade dom i vatten flera månader och till slut så blev det rötter. Första vintern hade jag bägge plantorna inne, men ifjol planterade jag ner en i rabatten och den övervintrade bra, ngt. toppfrusen. Nu i sommar har jag även planterat ut den andra, så då får vi väl se till våren igen. Den som har varit ute första vintern har vuxit mycket och fått många platta, krokiga kvistar. /Helen
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...06_plattpil.jpg
ingmet
Hur är det egentligen med dessa Salixar.. Själv är jag intalad från "gammelföräldrar" att pilträd ska man undvika, speciellt i villaträdgårdar. De söker sig till vatten och ger sig in i avloppsrör etc.. Har förstått att t.ex pilkojor inte har värre rötter än andra buskar.. men träd?.. Var inne i en annan tråd och frågade lite om Bollpilen som jag tycker är vacker.. skulle gärna vilja ha en .. men som sagt.. skräcken för rötter sitter i.. Någon med erfarenheter att dela med sig?
kerstin z5-6
Visst har de rötter som är duktiga på att hitta vatten -Bollpilen blir ändå så omfångsrik att den bör placeras flera meter från huset pga det
Jämfört med balsampoppeln är de stillsamma laugh.gif
Cilla
Grundtipset är att stora, snabbväxande salixar har stora, snabbväxande rotsystem. Mindre salix som sälg, vide och mindre pilar har mindre rotsystem.

Törstiga är alla salix, så om man ställer dem torrt och har en mumsig gammal avlopps- eller vattenledning strax intill så kommer den att försöka nosa sig dit.

Populus, popplar och aspar har också snabbväxande rötter. Ett träd som visserligen inte skjuter rotskott men som har större och "snabbare" rotsystem än sitt rykte är asken. Härligt träd, växer snabbt och har ett friskt, stort rotsystem som kan skickas långt från trädet om det måste...
wolkenkrabber
sådan dära "tillplattning" har jag sett på syrener, hur komemr det sig? och på den dära salixe, e alla grenar sådära o hur stor blir de? väldigt fin iaf
kerstin z5-6
Själva busken blir rätt stor och de fleta grenar verkar vilja bli skruvade och tillplattade tongue.gif
Maria R
Lustig växt. Den ser ju ut som värsta datorkablen!

Och den där första på googlesökningen -där flera knoppar växte i en klunga -det ser inte sannolikt ut!
kerstin z5-6
jep -min har redan precis en sådan gren -med flera knoppanlag på "rad liksom i bredd -ser helkul ut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon