Full version: Änglatrumpeter
loali
Jag undrar hur man gör nu när man tar fram sina änglatrumpeter efter vinterförvaringen. De ställdes undan precis som de var i höstas, och har sen stått mörkt och svalt. Ska jag bara toppa den nu, eller klippa ner den helt? Och bara köra igång med vattningen som vanligt 1-2 ggr per vecka?
Kajsa
Låt dom stå på lagom sparlåga, inte för mycket vatten. Jag tycker att när man ställer ut dom i juni har dom fått sina stora blad som inte klarar sol, vinden. Tycker jag brukar få klippa ner änglatrumpeterna då, dom kommer snabbt igen. Bättre att plantera om dom då.
Men det finns nog olika ideer om detta. Så här gör jag.
Kajsa rolleyes.gif
e_sedell
Du ska klippa den strax över förgreningen. Eller 1/3...
Ronny
En motfråga loali. Hur stor vill/kan du ha den ??
Klipper du bara lite i topparna börjar den, i huvudsak, att växa därifrån. Tar du av halva eller ner mot "fotknölarna" kommer den att bryta från dom nivåerna.
Lilja
I ett nummer förra året fanns en jättebra artikel om änglatrumpeter i Allt om Trädgård, tror jag. Där stod bl a att man ska tokgödsla dom, då sätter dom upp till fem gånger mer blommor än om man inte gödselvattnar dom ordentligt. Förra året klippte jag ned min änglatrumpet så det bara var en ca tre dm lång pinne kvar (två-tre bladskott). Det gjorde jag i slutet på februari. Sen gödslade jag! Trumpeten blev minst två meter hög under sommaren och blommade med över 40 trumpeter samtidigt. Sen delade den sig igen och blommade om. Den var fantastisk. I artikeln i AoT stod att man ska klippa ned sin trumpet ovanför greningsställena om man vill få den att blomma tidigare. Det ska jag prova i år.

Fler tips i AoT var att vattna med kalkhaltigt vatten och att gärna blanda lite lera i krukjorden. Ju större kruka man förmår att ha den i desto större blir växten. Jag tror inte heller att alltför stark sol är gynnsam för den, hellre lite halvskuggigt och skyddat.

Lycka till med trumpeten!
e_sedell
40 blommor samtidigt =) ....vad heftigt! Min faster fick 13 andra året, det tyckte vi va mycket. Sedan dess har det inte gått så bra, även om hon har köpt nya och tagit sticklingar. Hon gjorde någonting det året som hon inte gorde sen....

Har du en länk till artickeln?
Lilja
Länk vet jag inte men jag har hittat tidningen. Det var Allt om Trädgård, nummer 4 2002.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon