Full version: Olivträd
Pepparkvarnen
Jag fick ett olivträd när jag fyllde i somras. Jag satte ner det i backen och det klarat sig bra tills nu, men måste jag gräva upp det och ta in det eller kan det stå kvar ute?

Det är ca 70cm högt och området är Norrköping.
Virgo
Jag skulle inte chansa. Det kan bli en kall vinter.
Jag skulle nog gräva upp det och ha så mycket av jorden och rötterna kvar som möjligt.
En bautastor kruka skulle jag använda. Kanske i trä så det inte blir så tungt.

Eller bygg ett växthus runt trädet med en frostvakt! smile.gif
Eva St
Har ett Olivträd sedan några år tillbaka det står ute i ett stort träkar på sommaren. På hösten tar jag in det och låter det stå i källaren ca 10 - 12 grader och extraljus. Det tappar en massa blad under vinterhalvåret och ser bedrövligt ut då, men kommer snällt tillbaka på våren med nya friska blad. Ute ska du nog ha en massa tur om det ska klara sig på vintern
Eva St
Christer i Falköping
Ja det måste du ta in. Så korta och milda vintrar som det behöver, blir det inte ens i skåne. Det kan klara några minus någon dag eller så, men absolut inte mer.
Christer.
KURT
Var det inte ett olivträd som de visade på Gröna rum för några veckor sedan? Det trädet övervintrades i alla fall utomhus, men det var på en innergård i Simrishamn, och de satte bubbelplast runt , kommpletterat med julgransbelysning. Man skulle alltså kunna bygga någon typ av skydd runt + frostvakt, om man inte kan ta in det.
andreas i uppsala
Kurt menar du den här? Den har stått ute ett år och klarade vintern bra, vilket inte var så konstigt men allt de där skyddet, den visste väl inte ens om att den inte befann söder om Tyrolen


Det ska finnas oliver som ska vara härdiga ner till 15-18 minus som stora8bl.a sorten mision), och de har klarat av en längre tid med köld men då bara några dagar(tänker bl.a på norra grekland) Vissa platser, kustnära områden i skåne,västkusten och andra ställen skulle kanske kunna erbjuda endast korta korta köldperioder, återigen verkar Falsterbo vara en bra plats för det.
Även fast oliver skulle kunna klara sig någon/några vinter så vet man inte, helt härdig är den i alla fall inte men med skydd skulle de nog gå bra... Har sett stora ex i bl.a Belgien,England och Danmark, men de skyddas kanske också under kalla,envisa vintrar
Cilla
Himla tur att du är här Andreas och informerar oss generöst om allt du kan om exoterna! Härlig bild på olivträdet också - ser ut som att grenverket frusit eller klippts tillbaka en del medan trädet vuxit. En oliv med den stamtjockleken i Sydeuropa skulle ha mycket kraftigare krona.

När jag hade olivträd lät jag dem stå ute de första frostknäpparna, sedan in på ljus, kall sommarveranda. Förutom att de fick spinn varje vinter och behövde en massa fukt klarade de sig bra. Tills de dog... (när jag reste bort längre tider).

Det var svårt att få dem att blomma minns jag. Hur gör ni som lyckas?
andreas i uppsala
Jag brukar också ha mina ute länge, jag tar först in dem i december. I våras fick min ena oliv(ej ympad) stå ute under ne mycket kall period i mars, den överlevde -6.5 utan några problem, och då stod den i kruka.

För att de ska blomma måste det(som du vet) vara ympade, är de ympade eller mycket gamla behöver de faktiskt en del kyla, med några nätter under 0, det är super men de klarar sig utan det också, men det är idealsikt.

Min ympade blommade för fullt i år smile.gif den som inte var ympad gjorde däremot inte det
Maria R
Andreas, jag undrar varför de måste vara ympade för att blomma.
Hälsningar Maria R
andreas i uppsala
De behöver inte vara ympade men annars får du vänta ett bra tag innan de blommar wink.gif mina oympade har aldrig blommat och kommer inte göra det på länge.
Cilla
Samma gäller för många växter; äpple, päron - liksom rosor. Rotäkta förökar sig senare i livet, men lever för det mesta också längre!
Carina i Västerås
Mitt 1.8m höga olivträd blommar varje vår och jag får ganska mycket oliver på det.
Beställde det från Kreta för ett antal år sedan och då var det en liten och spenig planta som kom med posten. Är nu stort och fint.
Tror inte att trädet är ympat, har i alla fall inte sett något ympställe.
Står i växthuset på våren, sedan utanför växthuset hela sommaren, under altantaket till sent på hösten. Där står det förresten fortfarande. Det har varit några frostnätter men det har inte skadat trädet. Har lindat runt lite fiberduk. Tar in det när tempen håller sig under noll hela dygnet.
Så här har jag skött olivträdet i flera år och det växer så det knakar.

hälsningar Carina
MariaS
HALM!
Själv har jag en rödbladig dracena, som jag klär in i löspressade halmbalar till vintern och sen täcker jag hela härligheten med en lättpressenning. Halmen hjälper också till så att det inte går så mycket tjäle i marken runt plantan. rolleyes.gif

MariaS
andreas i uppsala
Trevligt Maria. Har du några bilder? Hur många år har den stått ute, eller är det första i år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon