MrNorth
Kunde inte bärga mig, ville plantera ett träd till innan det blir kallt... (zon I)

Kolla på den här fula kartan av min tomt:

OOOOOOOOOOOOOOOOO..........................X
OOOOOOOOOOOOOOOOO..........................X
OOOO HUS OOOOOOOOOO.........................X
OOOOOOOOOOOOOOOOO.......HÄR.............X
OOOOOOOOOOOOOOOOO .........................X
...........OOOOO XX XX............................. X <--kvällssol (väster)
...........OOOOO............................................ X
...........OOOOO........................................?.. ?X <--- punkt 3
....... ? OOOOO ??................................??? ? X
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

GATAN --- GATAN --- GATAN


Ni ser huset... trädgårdsgången från gatan till huset längs med gatan är en 2 dm hög stenmur

Alla vertikala X till höger är en nyplanterad ligusterhäck som separerar mig från grannens tomt...

Nu har jag några undringar:

1) Frågetecknen på vardera sidan om trädgårdsgången... är det overkill att plantera två smaragdtujor där? Eller blir det lite för mycket "engelskt gods" över det hela? Vill framhäva känslan av att här är ingången, utan att det blir för strikt och stelt... Gärna med asiatiskt tema...

2) Jag planterade mitt körsbärsträd där det står "här". Jag höll på ca en halvtimme och flyttade den vertikalt fram och tillbaks. Ville inte ha den för långt mot gatan då den skulle skymma kvällssolen för buskarna vid huset (XX XX). Och inte för långt tillbaka då man inte skulle se den från gatan. Placeringen jag valde är något av en nödlösning... den känns inte helt rätt... men jag kan inte sätta tummen på vad som är fel heller.


3) Här (tomtens främre högra hörn) är ett hörn där jag gärna vill göra nåt speciellt. Frågan är bara vad. Vill inte ha för höga saker där då det är i förgrunden. Samtidigt vill jag det ska vara nåt folk gärna stannar till och tittar på. I andra hörnet på vänsta sidan har jag tänkt japansk lönn, japansk lykta, rönn i mitten samt nån sten. Vill göra nåt lika spännande på denna sidan, fast inte likadant. Kanske nåt med färger som skiftar mellan årstiderna? Mina lönnar och rönnar på vänstra sidan blir ju röda på hösten, hade varit fräckt med nåt som var rött på våren och blev grönt till hösten.. hehe finns knappast.

En idé kan vara en sten, lönn och en pyttedamm framför stenen typ 50x30 cm. Älskar vatten till trädgården. Hmmm


/Henrik
Sommartorparn
CITAT (MrNorth @ 01-11-2004, 22:26)
hade varit fräckt med nåt som var rött på våren och blev grönt till hösten.. hehe finns knappast.

Kolla in kopparhäggmispeln på http://www.eplanta.com/
Röd på våren, grön på sommaren och orange på hösten

Vad gäller körsbärsträdets placering så är det ju oerhört svårt att ha någon uppfattning utifrån en skiss. Hade det varit mitt träd hade jag planterat det så att det syns från mitt fönster och struntat i hur det ser ut från gatan.
rolleyes.gif

Vad gäller japanska lyktor - visst är dom fina så här års! Nackdelen är att det dröjer länge innan de kommer upp och ännu längre till dess de lyser. Du kanske vill ha något annat att samplantera med så det inte ser så kalt ut första halvan av sommaren? Tycker själv att det är svårt att hitta något som passar ihop med lyktorna eftersom dom bildar en ganska tät matta av rötter och riskerar att kväva svagare växter. Har du något förslag?
Cilla
Jag tycker att man får en bra bild av din karta Henrik, och vad jag förstår är körsbärsträdet det enda träd som finns på din tomt?

Placering av träd är inte okomlicerat, och beror så mycket på vad man vill ha trädet till; för att skugga, för insynsskydd, som prydnad, för frukten, för intresset just av arten mm. När man placerar det första trädet i en trädgård känns placeringen ofta lite onaturlig, innan trädet vuxit upp.

Har man en liten tomt kan trädplacering i hörn fungera, särskilt om det är ett träd som stammas upp och som får sträcka sig ut som tak över trottoaren.

Om du är intresserad av frukt i trädgården kan liten frukthäck kanta ingången för att markera den. Frukthäckar kan göras så låga som 40 cm i äpple om man sätter träd på svagväxande grundstammar och klipper ett par gånger per år.
MrNorth
Tack för svaren. Det jag funderade på var om jag borde flytta fram trädet nån meter. För där det står nu så måste man vara ute på gatan för att se det. Det syns inte från nåt fönster, och det syns inte från verandan eller garageuppfarten.


/Henrik
Sommartorparn
CITAT (MrNorth @ 02-11-2004, 15:29)
Tack för svaren. Det jag funderade på var om jag borde flytta fram trädet nån meter. För där det står nu så måste man vara ute på gatan för att se det. Det syns inte från nåt fönster, och det syns inte från verandan eller garageuppfarten.


/Henrik

I så fall, skulle jag flytta det! rolleyes.gif
Inte ska du väl behöva stå ute i gatan för att njuta av ditt eget körsbärsträd! (Fast det kanske kommer att synas bättre när det växer upp?)

Körsbär är vackra träd, särskilt när de blommar, men också annars. Jag skulle antingen plantera det så jag ser det från ett fönster som jag ofta tittar ut genom, eller från verandan, eller att jag åtminstone känner doften av blommningen när jag passerar genom ytterdörren eller sitter på verandan. För att hitta bästa platsen skulle jag gå omkring lite på tomten och huset, ta med mig en stol, betrakta utsikten ur olika vinklar, fundera över hur jag brukar röra mig i huset och på tomten och var trädet bäst kommer till sin rätt. Dessutom spelar förstås sol och markförhållanden in, men de har du förstås redan tänkt på. Att planera utifrån en skiss är nog bra. Men i verkligheten är det ju väldigt sällan man ser sin trädgård i fågelperspektiv.
wink.gif

PS fast förstås, du kanske vill reservera platserna vid verandan och garageuppfarten för ännu vackrare träd.....
rolleyes.gif
Cilla
Inte vet jag var det bäst placeras på din tomt, men du har väl tänkt på att det växer upp? Låga körsbärssorter blir sisådär 5-6 meter, högre 10-12 meter. De växer dessutom snabbt om de står i rätt jord, 50 cm - 100 cm per år de första åren.
MrNorth
Ja den enda anledningen till att jag inte placerade trädet längre fram så det syns från verandan, garageuppfarten, fönsteren på framsidan var att då skulle jag skugga hela framsidan från kvällssol. För det är egentligen enda tidpunkten (+ lite på morgonen) då framsidan blir solbelyst.

Vill inte skugga totalt. Även om trädets placering får lida.
Det eda bra med den placering jag har gjort är att det mesta av den tråkiga gaveln kommer inte att synas från gatan då trädet skymmer den.


ja se, det är inte lätt...

/henrik
Sommartorparn
Ja, kvällssolen är förstås viktig! rolleyes.gif
Då kanske trädet står bra där det står?

Eller varför inte till vänster om garageuppfarten?
MrNorth
Vad är rätt jord för körsbärsträd?

vänster om garageuppfarten (är ej med på min "bild") har jag en smal rabatt ca en meter bred inna grannens garageuppfart kommer. Planterar jag trädet där kommer grannen inte att få nån kvällssol (observera väderstrecken)

Jag tänker däremot plantera lite andra lågväxande träd typ magnolia blandat med vintergröna enebuskar och tujor...
/henrik
Cilla
Rätt jord för körsbär är sand- och grusblandad, lätt jord som vaknar/värms upp tidigt på våren.

Här är några planteringstips jag hastade samman för en annan lista:

Tips för att undvika de vanligaste orsakerna till att ungträd dör eller inte växer:

- välj markförhållanden som passar arten, sätt endast extra härdiga "vattenträd" på marker som är blöta eller vaknar sent på våren och torktåliga träd på sandiga eller ytliga jordar
- riv sönder handelns planteringsrekommendation (för djupt och smalt och fel jord på fel ställe). Det ska inte vara ett hål, det ska vara en bädd (bred och endast djup med dränering om det är för fuktigt för arten. Träd tar upp näring och syre ytligt - sällan djupare än 40 cm, merparten 10-20 cm under marknivå)
- sätt trädet högre än marknivå på en kulle så att det med åren kan sjunka utan att hamna under marknivå
- köp inte planteringsjord (torv) för träd - de vill ha befintliga jorden utblandad med mullämnen från t ex trädgårdskompost eller oförmultnande, vissna löv. Endast gödsel (tex från ko) de översta 20 cm, grönt växtrens endast nedmyllad i ytskiktet
- välj E-plantmärkta träd om de finns www.eplanta.com - de är mycket starkare och har skötts bättre, samt att de är virusrensade och sortäkta.
- köp träd som odlats lokalt eller längre enorrut, t ex Nordplant istället för Tyskland, Holland och Danmark varifrån de flesta köpeträd i plantshoppar kommer
- Sätt bok och vintergrönt på våren, inte sommar eller höst - de hinner inte avmogna och etablera sig innan vinteravdunstningen startar
- Kolla mer på rötterna än grenarna innan du köper, köp inte rotsnurr som är mer än en kvarts varv i krukan. Sprid rötterna vid plantering, klipp in de grövsta rötterna med skarp sekatör
- stödpålar sätts för att hålla roten still medan den etableras, och fästen ska därför sättas strax under halva trädets stamhöjd. Fäst med breda band som inte skaver eller stryper och tag bort efter 1-2 år så att trädet inte skjuter i höjden i tron att den kommer att ha stöd jämt.
- skydda stam mot hare, rådjur och gräsklipparskador
- vattna med stril som ett regn 20-30 mm per gång, vid torka första växtsäsongen
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 04-11-2004, 13:32)
- sätt trädet högre än marknivå på en kulle så att det med åren kan sjunka utan att hamna under marknivå

Nog är jag medveten om vad jordflykten kan ställa till med. Men att ett helt träd kan hamna under marknivå, det visste jag inte.
laugh.gif
Cilla
biggrin.gif Javisst är det synd om träden som sätts hela vägen under jord...
Tack för språkliga kommentaren!

Men du - i förra veckan räddade jag ett träd som jag tidigare grävt en bädd för och givit nogranna instruktioner för. Ägaren tyckte inte att trädgårdsanläggaren hade gjort rätt och bad mig komma och kolla.

Trädets nedersta krongrenar (sidogrenar) var nära marken. Trädet stod på en rejäl kulle och stånkade. Merparten under jorden!

Jag hade grävt ca 1 meter djupt och 2 meter brett - marken här är lite fuktigare än vad trädet vill ha och i botten skulle läggas rejält lager dräneringsgrus.

Trädet hade satts ned direkt i hålet och gruset hällts vid sidan om rotklumpen. Därefter hade man fyllt på och sedan gjort en kulle som i beskrivningen.

Som tur är hade det bara stått så några dagar. Det hade inte klarat ett år ens.
Sommartorparn
Kul historia, Cilla! biggrin.gif
Man kan undra vad det var för trädgårdsanläggare som anlitats.
Om man bortser från sådana här uppenbara fall....
hur vet man att ett träd står för högt eller för lågt?
*Birger*
Ofta ser man det efter hur trädet har varit planterat i plantskolan. Det brukar vara en tydlig rand där luften möter jorden. Är man osäker kan man alltid skrapa bort lite av den jord strax intill stammen innan man planterar trädet för att se om det finns ytterliggare en sådan rand.
Vissa träd är mycket känsliga för djup plantering, t.ex. flertalet Tilia (lindar) samt Corylus colurna (Turkisk trädhassel) och flertalet pionjärarter som behöver mycket luft till rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon