nina L
Hej alla ni kloka
Var kan jag få reda på hur mycket olika träd och buskar växer per år.
Jag har satt sticklingar av Idegran, buxbom. och några andra (ev nån sorts en och en annan härligt doftande barrig buske/träd) som jag inte vet vad de är. Nu skulle jag sååå gärna vilja veta hur lång tid dessa tar för att nå en viss storlek. Har letat på nätet men inte hittat info.
Cilla
Det varierar mycket beroende på växtplatsen och en del pga individuella skillnader. Finns många sorters idegran också.

Idegranar som jag sett som växer starkt ger årsskott på ca 40 cm när de är unga. Börjar man från stickling kommer roten att växa till sig först, det kan ta ett par år innan grenverket växer över huvud taget.

Buxbom har jag inte jobbat med, någon annan får gissa.
Hannele
Hos mej växer buxbomsticklingar jättesakta, för de får klara sej bäst de kan. wink.gif
Men hos kompisen växer det någon dm per år.
En hortonom sa, att han gödslar sticklingarna direkt, när han stoppar dem i jorden.
*Birger*
CITAT (Hannele @ 06-11-2004, 15:46)
Hos mej växer buxbomsticklingar jättesakta, för de får klara sej bäst de kan. wink.gif
Men hos kompisen växer det någon dm per år.
En hortonom sa, att han gödslar sticklingarna direkt, när han stoppar dem i jorden.

Buxbom växer generellt ganska sakta, men under goda betingelser går det säkert undan. Jag skulle vara återhållsam med att gödla direkt, och jag är ändå hortonom smile.gif Dels eftersom den näring som planterings-/sticklingsjorden du använder redan innehåller de nödvändiga näringsämnen rötterna behöver för en lång tid framöver. Övrig gödling är onödig och kan vara skadlig. Då är det betydligt viktigare att ha rätt bladmassa på sticklingen och att hålla rätt vattenbalans i jorden för att hindra att sticklingen torkar ut. Rätt värme och dygnstemperatur är också viktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon