Full version: Luktärtor
redheadnettan
Hej,
Har fantastiska luktärtor vid mitt nyinköpta hus. Vad ska jag göra med dem nu på hösten, klippa ner dem eller bara låta dem vara?

/Anette
Åsa, mälardalen zon 2
Vanliga luktärtor är ettåriga så de vissnar ner och kommer inte tillbaka nästa år. Vill du fortsätta ha luktärtor måste du så nya varje år.

Är det däremot rosenvialer (ser ut som luktärtor men brukar inte dofta) så brukar de också vissna ner helt men det kommer nya skott nere vid marken på våren. De hör till perennerna, det bästa för perenner är ofta att man låter det vissna vara kvar över vintern som skydd mot kyla och sedan klipper man framåt våren. Men ser det risigt och fult ut så brukar rosenvialer klara att man klipper och river bort det fula även nu på hösten.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Om det är ettåriga luktärtor kan du ta vara på skidorna, låta dem torka inomhus tills de är helt torra. På vårkanten pillar du ur ärtorna och sår dem så får du samma blommor nästa år! Sätt dem på ett nytt ställe i rabatten bara annars kan jorden bli utarmad.
Givetvis kan du samla fröer även från Rosenvial om du vill, så får du fler plantor!
Jag har en småblommig riktigt rosa "luktärt" den doftar, är perenn och heter Knölvial, den klipper jag ner till våren, så får riset vara kvar som vinterskydd.
Mvh
Fenja
redheadnettan
Hej och tack för svar.
Då är det nog inte luktärtor, utan rosenvial eller knölvial, eftersom ingen satt dem där i år och ingen har heller bott i huset och pysslat med växterna på flera år.
På beskrivningen låter det som en knölvial. Hur långt ner klipper du ner den?

/Anette

(se bilden här om den inte dyker upp nedan...)

kerstin z5-6
De klipps helt nere vid marken i Vår som alla perenner smile.gif
redheadnettan
Hej,
Har nu konstaterat att mina luktärtor är knölvialer. Stämmer också bra med att hela landet har varit fullt av knölar - som jag trodde var gamla lökar och slängde... Är det någon som vet hur man skaffar fler knölvialer, skott, frön eller lökar??

/Anette blink.gif
Fenja
Samla fröskidorna och låt dem torka ordentligt. Sedan krossar du dem och tar vara på fröerna. Förgro inomhus i vår. Vet du att själva knölen kokades och användes som rotgrönsak förr i tiden?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon