Full version: häckar
redheadnettan
Har just köpt en sommarstuga i ett sommarstugeområde. Vi vill ha en häck mellan oss och grannen och behöver tips om vilken buske eller vilket träd man kan använda. Den ska vara fyllig och bli ganska hög och inte vara för villaområdes-aktig. Det är ganska torr mark, befintliga buskar och träd har fått mjöldagg.
Någon som har tips?
/Anette
Lena i Torslanda
Det vore väl fint och praktiskt med en friväxande häck som inte kräver klippning. Jag tycker att du skulle välja lite olika buskar för att få en spännande avgränsning. Det finns ju tex en del olika sorters try som säkert skulle trivas.
Varför inte varva med rosor. Finns massor att välja på bland rugosorna. Då får du dessutom väldoft och fina nypon.
Syrener funkar ju också. samt Schersmin, finns olika sorter med olika höjd.
magiana
Syren kanske?
lotta_
Blåtry är buskig och tät, blir 1.5-2 m hög, friväxande. Det bästa är att den grönskar tidigt på våren.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar hos mina föräldrar och där finns ett buskage i torrt soligt läge bestående av häggmispel, schersmin och en styck syren i torrt och soligt läge. Syrenen får mjöldagg på sensommaren men schersminerna och häggmisplarna får inte mjöldagg utan de ser ganska bra ut.
*Birger*
Häggmispel, Amalanchier spicata eller Amalanchier laevis, tror jag skulle fungera bra som friväxande häck. Fantastisk vårblomning och fantastisk höstfärg. Körsbärskornell, Cornus mas skulle också fungera som friväxande eller lätt klippt.

Jag är väl lite mer tveksam till blåtry, Lonicera caerulea. Det beror på soltillgången och urgallringen. Blåtry kan bli bra som klippt, men har en tendens att bli gles och få hängande grenar som äldre.

Sen finns det ju alla barrväxter som ger bra häckar, både som friväxande och som klippta, speciellt om ni vill ha vintergrön häck som ger insynsskydd. Thuja (Thuja occidentalis) samt idegran (Taxus baccata, ej några andra sorter om du bor i zon 1-3) bör fungera.

Om du vill ange hur soltillgången är och vilken zon det handlar om kan vi kanske ge dig mer korrekt rekommendation vad gäller klippt eller friväxande häck.
Sommartorparn
......och glöm inte bärhäggmispeln som har fördelen att inte bli lika hög som dom andra. ;-)

För en blandad häck/buskage skulle ni kunna kombinera olika häggmisplar och svartaronior. Båda ger stark vit försommarblommning och kraftiga höstfärger i gult och rött. Sedan blanda upp detta med något sommarblommande, exempelvis någon buskros eller spirea.

Bukettapel är också en vacker häckväxt om man inte vill ha så hög.

Det finns bra bilder och beskrivningar på www.eplanta.com
Gå in på sortimentslistan och botanisera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon