Full version: Stora fina knoppar
Kattgräs
Äppelträdet har fått stora, fina knoppar och ser ut att kunna slå ut när som helst. Jag gissar att det beror på mildvädret- det behövdes visst inte så lång vinter för att få den tro att det är vår.

Men är det här skadligt för trädet på något vis?
Finns det i så fall något att göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är så att knopparna vaknat i tron att det är vår är det inte helt bra dessa knoppar brukar ofta inte överleva vintern, är det blomknopparna som vaknat kan det innebära att det blir ett dåligt fruktår nästa år. Oftast brukar dock äppelträdet klara ganska mycket så det lär överleva lite bortfrusna knoppar.

(Det finns dock lite olika sorters knoppar på trädet är de knoppar du undrar över lite större, ludna och runda så kan det nog vara normalt blomknopparna är större än bladknopparna. Här kan du se bilder på lite olika knoppar på äppelträd.
http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm )

Det finns inget man kan göra nu åt knopparna ifall de vaknat, det man kan göra kommande år är att undvika kvävegödsling efter midsommar i närheten av trädet. Får trädet kväve senare under säsongen kan de få det lite svårare att avmogna. (ev. kan man ge PK gödning senare på säsongen det ska hjälpa avmognaden). Väl avmognade växter brukar oftast inte vakna så lätt av en mild period på hösten.
Kattgräs
Tack för svaret!

Isch.
Det ser ut som blomknopp.
Rätt stora, ludna, på grenspetsar. sad.gif

Det är ingen risk att de blir gödslade av mig, möjligen av maskarna... rolleyes.gif
Träden är inte i första hand fruktproduktion för mig, de är gamla och fina så det viktiga är att de klarar sig, inte att de sätter frukt.
Så det verkar finnas lite hopp i alla fall. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon