Emser
WOOOOHOOOO..... laugh.gif
Nu har alla mina fyra skott grott rötter och börjar ge utskott...ska jag bröja vattna nu? wub.gif
Ina
Kanske...... litegrand....... fast försiktigt!!!!

Kul att skotten tog sig. Emser!! Grattis! laugh.gif
Emser
tack!!!!
lolo
Grattis Emser! Tänk också på att byta till större kruka när "drottningen" väl börjar växa - den kan bli väldigt stor med de rätta förutsättningarna.......
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Emser
Hur stora krukor ska man ha då? Just nu är jag bara glad att den har rotat sig... Vilka är de rätta förutsättningarna då, förresten?
Ingrid på Västkusten
Kruka runt 15-20 cm i diamter, jord och grus blandat - varmare övervintring än en vanlig kaktus åsså GRILLA den i solen så stamamrna blir rödlila .......åsså blir den flera meter med luftrötter (brr)

Hälsar ingrid
Exotic
Hej ...Bara undrar hur den ser ut Nattens Drottning ??? wink.gif
MVH Exotic
Ina
Kolla här! Blommande Nattens drottning

Här finns fler bilder med både blommor och "blad"!
e_sedell
Oj vad fina, var köper man sådana?
e_sedell
Tror ni de finns på Älvsjö mässan?
Exotic
CITAT (Ina @ 09-03-2003, 16:39)
Kolla här! Blommande Nattens drottning

Här finns fler bilder med både blommor och "blad"!

Men Ina........... Jiiissseessss ....det var 1 snygging & stor wowowowowowwo ohmy.gif ohmy.gif

Har du någon Ina?? Fast hur länge får man vänta på blomman ??

Tack för bilderna...alltid så lär man sig nått
rolleyes.gif smile.gif wub.gif tongue.gif
Ha det Ina/Exotic
Ingrid på Västkusten
Blommar en natt - sedan är det förbi.....
och de där räliga luftrötterna gjorde att jag slängde ut min till sist - men jag ahr nog en stackare kvar nånstans :-)) för drömmen lever kvar nånstans ;-)
även om ingen i odling har den 'äkta' S grandiflorus utan alla är antingen hybrider elelr andra arter.

Hälsar ingrid
Ina
Har ingen egen sån' goding - tyvärr! Jag får försöka ta det lite lungt med nyanskaffandet av blomster, fönstrena och huset är inte dimensionerade för mina "behov" !

Kollade dina missar, förresten, Exotic! Dom var verkligen härliga! Dom ser ut som mysiga "mustaschgubbar" på nåt vis!! wub.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Emser
Ingrid - tack för hjälpen. Just nu står mina 4 nyrottade exemplar i en 12''kruka. Men så snart de börjar växa så åker de ener i egen kruka.

e_sedell - Ett tips är att köpa frön ifrån Impecta - de har nattensdorttning-fröer. De tar 14,20 för 10 frön!!! biggrin.gif Sedan huruvida det är den äkta det vet jag inte. Men det vet du om/när den blommar för det är bara den äkta varan som doftar (starkt vanilj!!) på natten mellan 0:00 och 05:00!

Stämmer det att Nattens drottning-krukan/-or ska luta för att den ska blomma bättre?
e_sedell
Blommar den flera gånger eller dör den efter blomningen som t.ex. Aloe gör? Är den svår? *mmm* wub.gif vanlijdoft, men vad tråkigt om man skulle såva bort blomningen. Lite knäckande!!! tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Den blommar en gång=en natt per blomma/knopp. Sedan kan den ju sätta flera knoppar med. Aloe dör inte efter blomningen - det är Agave och även det är en sanning med modifikation - vissa arter dör inte alls vissa sätter bladrosetter och lever vidare på det viset. Böckerna brukar säga att de dör :-)

Ja den är välan 'svår' tidsmässigt :-) det tar tid innan den sätter knopp.

Oavsett att det är hybrider - de är ju så FINA!
Jag minns inte i skrivande stund vilken S jag har ...... fick en som skulle vara lit emera köldtålig och kunna överleva mina + 5 i övervintringsväxthuset.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Det blir nå´t att fylla din vinterträdgård med Ingrid, verkar ha rätt bra växtkraft...
e_sedell
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 12-03-2003, 07:48)
Den blommar en gång=en natt per blomma/knopp. Sedan kan den ju sätta flera knoppar med. Aloe dör inte efter blomningen - det är Agave och även det är en sanning med modifikation - vissa arter dör inte alls vissa sätter bladrosetter och lever vidare på det viset. Böckerna brukar säga att de dör :-)

Ja den är välan 'svår' tidsmässigt :-) det tar tid innan den sätter knopp.

Oavsett att det är hybrider - de är ju så FINA!
Jag minns inte i skrivande stund vilken S jag har ...... fick en som skulle vara lit emera köldtålig och kunna överleva mina + 5 i övervintringsväxthuset.

Hälsar Ingrid

på ne.se så stor det att vissa arter av aloe dör efter blommning, det kallas någonting speciellt det där. Även vissa sorters bergsvalmo lär leva på detta viset!
Ingrid på Västkusten
på vaddå? Nej - det har jag aldrig upplevt elelr sett - alla mina aloe lever efter
blomning- Nationalencyclopedin??? Det är Agave som avses - itne aloe.

Hälsar ingrid
e_sedell
Kanske det, men det står Aloe!
e_sedell
finns det inte flera sorters aloe?! Det kan ju varier.....
Ingrid på Västkusten
Jomen - men jag är fortfarande lur på om det itne skett en förväxling där....


Hälsar Ingrid
e_sedell
kan du hjälpa mej med vad det heter om en växt bara blommar en gång och sen dör. I så fall kan jag sitera....
Ingrid på Västkusten
Monocarp?

http://www.succulent-plant.com/agave.html


Hälsar Ingrid
e_sedell
Nej, inte riktigt, men jag hittade det tack vare dej!

hapaxant var det jag sökte.

Från NE.se

"hapaxa´nt (av grek. ha´pax 'en gång' och anthe´a 'blomma', 'blomstra'), monoka´rpisk växt, växt som blommar och sätter frö endast en gång, varefter den dör. Till denna grupp hör främst örtartade växter. Många är ettåriga. Om dessa fullbordar sin livscykel under en vegetationsperiod, från vår till höst, och övervintrar som frö kallas de sommarannueller, t.ex. grusbräcka. Vinterannueller övervintrar som groddplantor; de blommar och sätter frö nästkommande säsong. Exempel på denna grupp är nagelört. En grupp hapaxanter är tvååriga, bienner. De utvecklar under sitt första år endast vegetativa organ, såsom bladrosetter och kraftiga rotsystem, medan blomning och frösättning sker under det andra året, varefter växten dör. Exempel är fingerborgsblomma, kungsljus och morot. Slutligen finns det en grupp hapaxanter som behöver flera år för sin utveckling. De har ett flerårigt förstärkningsstadium med enbart vegetativ tillväxt innan de under sitt sista år blommar och sätter frö. Exempel är en del flockblomstriga växter, liksom ibland kardborrar. Det mest omtalade exemplet är agave (hundraårig aloe), som blommar först efter 50-60 år."

Förlåt, du hade rätt!
Ingrid på Västkusten
Wow Erik hapaxant - nu har jag lärt mig någe nytt i alal fall :-D
I suckulenta kretsar säger man att Agaven är monokarp för det mesta....de skulle la avlida om jag klämde till med det uttrycket ;-)

Hälsar ingrid
e_sedell
hehe okej biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon