Full version: Odla Mossa
grodchen
Har nån ngn bra erfarenhet av att ha mossa i krukor inomhus? Det vill bara torka och dö när jag testar med mossa från skogen. Tycker det skulle vara mysigt med lite mossa i krukorna.
Caprice
Det skulle vara fint, men jag TROR inte mossa trivs inomhus...?

Caprice
zaaritha
För nå´t år se´n kom det mossa m sporer, i en kruka med ampellilja!
Vet inte hur den kommit dit, den levde där i 5-6 månader. Duschade den varannan dag!
adrian
Mindre belysning och temperatur bruka mossan gilla.. smile.gif
lotta_
Mossa från skogen är jättefint att ta in på hösten och sätta i en kruka eller korg och låta den TORKA där. Håller sig grön och fin hela vintern.
Christer i Falköping
Om man vill att mossan skall överleva, måste den stå svalt, hyfsat ljust och så måste det vara hög luftfuktighet. Den klarar inte av vårat inomhusklimat någon längre tid.
Christer.
zaaritha
Men---är det så sabla svårt?
Som jag skrev i mitt inlägg; mossan levde ju i 6 månader!
Se´n dog ampelliljan o dog ju mossan också--förstås!
Christer i Falköping
Finns ju olika sorters mossa, de sporerna kan ju ha legat i jorden ett tag och sedan börjat växa. Men de som vi har i naturen, vill ju precis som andra växter i vårat klimat, ha en kallare period för att orka med.
Christer.
*hehoc*
Jag har odlat mossa från skogen i en gammal wokpanna i flera år. Har den bara utomhus. Om man vill pröva att odla mossa (?) inomhus MÅSTE man duscha den flera gånger om dagen och ställa den svalt åtminståne till natten. F. ö. håller jag med om att mossa är SÅ VACKERT! Pröva med björnmossa.
grodchen
Mina erfarenheter säger också att man måste duscha i det oändliga inomhus. Funkar kanske en vecka .. om man har ledigt. I vardagsruschen har jag tillräckligt att pilla med ändå! Svala ställen är väl typ balkongen. Jag kanske ska försöka få igång lite mossa i lådorna till våren/sommaren.

Som tur är finns det mycket som är vackert förutom mossa. Fyndade två amaryllsiar nu tjugondag knut. Det ska bli kul när knopparna slår ut! Amaryllis har tyvärr fått en "vanlighetsstämpel". Man ska inte glömma vilken otroligt vacker blomma det är. Det är ju bland annat därför den är vanlig!
*hehoc*
Balkong låter onekligen som ett bra alternativ för mossodling. Då tar man fram den när man har tid att beunrda den. Vóila!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon