Full version: Stamskada på ginkgo
Åsa E
Det lilla ginkgoträdet har fått ett jack långt ner på stammen, antagligen har någon kört på det med gräsklipparen. Eftersom stammen är så tunn så täcker jacket nästan 1/3 av omkretsen.

Vad ska jag göra? Ska man binda något bandage runt?

Om ni har läst mitt andra inlägg om skadat valnötsträd också så förstår ni att jag är lite ledsen. Hoppas ni kan ge mig hopp om att träden ska överleva och må bra i framtiden.

Hälsningar Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver inte göra någonting träden vallar över sina sår bättre på egen hand än när man är där och kladdar med olika preparat.


Trädet kommer att överleva 2/3 är ju oskadat och där kan vatten och näring transporteras.


Det man kan göra är att se till så gräsklipparen inte skadar trädet flera gånger ex. genom att ta bort gräset runt trädet och kanske plantera någon marktäckare istället. Jag planterade smultron som marktäckare under äppelträden när jag såg hur farsan körde med gräsklippare runt träden, jag ville med smultronplanteringarna hålla honom borta från trädstammarna och det har fungerat, och smultron håller borta ogräset ganska bra + de konkurrerar inte så mycket med träden.
Åsa E
Tack Åsa!

Jag ska utöka säkerhetsområdet runt alla träd så snart som möjligt. Det är dessutom snyggt med rabatter runt träden. Smultron är ett bra tips, de täcker verkligen snabbt och effektivt.

Nu är jag lite gladare igen! smile.gif
kerstin z5-6
Det gick bra , mitt hade nåt liknande o klarade sig , nu är frågan om det klarar BORE smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon