Killensomvillhagrönafingrar
Min fru tyckte helt plötsligt att det borde vara helt rätt att klippa vår stackars liguster häck för en vecka sedan unsure.gif
Det är en häck som vi satte för 8 månader sedan och vi använde då 3 åriga plantor. de har tagit sig bra och vi har inte klippt dem innan för att de skulle utveckla bra rotsystem.

Nu är den nerklippt till 15 cm tongue.gif och enligt vår växtbok vill den ha lite näring nu, vad tycker ni den skall få?

Ekonomiska (kan även läsas snåla) som vi är så satte vi även de avklippta grenarna i hinkar och hoppas på så sätt få lite rötter på dem. Vi har ställt dessa i vårt garage som har frostvakt. Skall man göra något mer för att få dem att trivas och utvecklas till vår gratishäck?
Killensomvillhagrönafingrar
ps hon motiverade sin klippning med att då det ändå inte kommer bli vinter i år så är det lika bra att klippa den tidigt. Så att den åtminstone skymmer våra bleka vader till sommaren. biggrin.gif

Vi får väl se om det var en riktig tanke (om höjden på häcken menar jag inte om bleka vader för det är ett faktum)
Hannele
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 11-01-2005, 07:07)
Det är en häck som vi satte för 8 månader sedan och vi använde då 3 åriga plantor. de har tagit sig bra och vi har inte klippt dem innan för att de skulle utveckla bra rotsystem.

Nu är den nerklippt till 15 cm

Vi får hoppas att det inte blir frostskador. (Själv skulle jag ha väntat 14 månader till med första klippningen, till mars 2006.)
Om ni nu har så milt, så stoppa de avklippta grenarna direkt i jorden, direkt i växtplatsen, om ni har bestämt er. Skrapa lite på barken.
Killensomvillhagrönafingrar
Hannele: Vi har lika milt som du ungefär, bor i Kungsbacka. Men nu är det gjort så det är bara att hoppas.

Så det är bättre att sätta dem direkt i jorden än att sätta dem i vatten och låta dem rota sig där?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon