Jan af Lisö
Hej

I min trädgård har jag för tre år sedan (våren 2000) planterad Biggarå Sam på Prunus avium grundstam ca 4 - 5 meter ifrån Plommon Rene Claude d'Oullins. Efteråt (tyvärr så planterar man först och läser sedan....) hade jag läst att bägge träden blir stora, biggarån upp till 10 meter och plommon 4-6 meter. Då är min slutsats att de står alldeles för nära varandra och kommer att växa in i varandra.

Nu funderar jag på att till hösten, när träden har tappat bladen, flytta på Sam trädet och undrar om det kommer att gå utan att trädet skadas ?? Sam är idag 3 meter högt. Pga av trädens placering i min trädgård är det bara Sam som kan flyttas.

(PS. Jag vet numera att det finns biggaråer på svagväxande stammar, typ Colt och Gisela, men jag tycker ändå det vore synd att ersätta min Sam med någon av dessa och därför överväger jag en flyttning i stället).
Ronny
En flytt av Sam bör nog gå bra. Ta så stor rotklump du tror dig orka med å vält upp den på en pressening eller liknande som du sedan kan dra fram till den färdiggrävda nya gropen. Glöm inte att klippa rent rötterna innan du planterar.
Men varför vänta till hösten ?? Kan du inte göra det så snart det är grävbart nu i vår ??
Göran
4-5 meter låter inte så tätt men det är klart att på sikt kan vissa biggaråträd bli jättestora, tror dock inte det gäller alla sorter(?). Vill du flytta det ska det inte vara något problem om trädet bara är 3 år. Jag planterade om ett äppelträd som var 7-8 år gammalt för några år sedan och det gick bra. Vet inte om det spelar någon roll om du flyttar det på våren eller hösten (mitt flyttade jag i april). Kom ihåg att vattna lite extra första året.

Rene Claude d'Oullins har jag ett själv, trädet är starkväxande och växer mest på höjden med spetsiga grenvinklar så tänkte passa på att tipsa dig om att försöka få bra grenvinklar från start och kanske hålla nere det lite på höjden.
Cilla
Om man ser till att förbereda för att kunna flytta en stor jordklump brukar det gå bra att flytta 3-5-åriga träd. Det finns olika tekniker.

Dels kan man skära runt trädet med en spade på hösten, så stor cirkel som man tror att man klarar att flytta sedan. Låt stå under vintern och flytta sedan trädet på våren.

Dels kan man på höst eller vår räfsa upp marksvålen under trädets krona, från stammen och utåt så att man frilägger rötterna och inte behöver ta en så stor jordklump. Den rot som växer rätt ned tar man med så mycket jord som möjligt, de andra får hänga med utan jord.

Lägger man ned trädet på en pressenning kan man flytta mycket större jordklump äön om man planerar för att bära eller lyfta och rulla det till den nya platsen.

Flyttar man ett träd och särskilt körsbär på våren kommer trädet att behöva mycket vatten under sommarsäsongen. Även med en höstflyttning bör man bevattna hela området som trädet ska komma att stå i, och vattna den nya planteringsgropen rejält så att vattnet hunnit sjunka undan flera gånger från att det varit fyllt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon