carren
Vi ska anlita någon att beskära ett par tre av våra yngre äppelträd nu i vår. Ett av dem var i somras ganska svårt angripet av monilia/fruktmögel och de flesta äpplena var fullständigt oätliga. Dessutom hänger det många "fruktmumier" kvar i trädet fortfarande, vi var inte akrobatiska nog för att lyckas få bort dem i höstas.

Är det något särskilt man ska tänka på vid beskärning av träd med fruktmögel? Hygien så att smittan inte sprids med verktygen förstås, men när det gäller själva trädet? Skära mycket eller litet eller bara göra som om det vore ett friskt träd?
*Birger*
Hygien är mycket viktigt. Fruktmumier som hänger kvar i trädet eller ligger på marken är de främsta smittohärdarna. För att ni bör uppnå ett friskare träd med oangripen frukt bör alla fruktmumier tas bort och brännas eller komposteras i en sluten kompost. Dessutom bör grannarna göra detsamma med sina träd om dessa också är angripna av samma sjukdom. Man bör dock alltid rensa sin egen bakgård först.

När det gäller beskärning är hygien alltid viktigt. Man bör alltid rengöra verktyg mellan varje beskärning med grov borste, varmt vatten, diskmedel och därefter med rödsprit. Något som många glömmer är att det är mycket viktigt att också slipa sina verktyg åtminstonde mellan varannan beskärning samt att smörja med fett eller lättflytande olja.

Generellt gäller att hålla en öppen och luftig kronstruktur så att fukt lätt torkar bort. Fukt och skugga är bra grogrunder för fruktmögel (Monilia fructigena). Angripna frukter tenderar att klibba mot grenar och svampsorer kan därför ligga gömda under barkspringor och grenvinklar. Det allra bästa medlet mot fruktmögel är nogranhet i ovanstående åtgärder och tålamod. Svampsporer kan hänga kvar i många år och därför är tålamod också viktigt. Sen finns faktorer man aldrig kan påverka, som väder och vind. En fuktig och regnig sommar kommer som ofta att resultera i mer fruktmögel än vad en torr och varm sommar gör.
Sommartorparn
CITAT (Birger @ Ystad kommun,17-01-2005, 13:07)
Något som många glömmer är att det är mycket viktigt att också slipa sina verktyg åtminstonde mellan varannan beskärning samt att smörja med fett eller lättflytande olja.

Bra tips! Men hur gör man?

Jag tog mina till en sån som slipar knivar, lagar skor och gör nycklar. Han hävdade att det inte gick att slipa dom (sekatör och grensax). Och sågar, dom går väl inte heller att slipa, eller? Brukar byta sågblad emellanåt, men inte varje år.

Mellan varannan beskärning skriver du. Menar du vartannat träd eller vartannat år?
*Birger*
Det finns en väldigt bra slipsten som heter Brocha och kommer från samhället Brochen (?) i Holland (?). Där finns sandsten som lämpar sig bra till slipstenar. Denna kan du beställa från bl.a. Öspab's växtvaruhus eller hör med närmaste plantskolist. Det är inte fel att ha en flera olika "grovlekar" på slipstenarna för att slipa sig från det grövsta till det finaste. Dessutom kan en strigel i läder vara bra att ha för att få till den där sista skärpan. Ungefär en sån som ni ser att barberarna har för att slipa sina rakknivar.

Att sekatörer inte går att slipa är bullshit. Då tror jag han sa så för att han inte visst hur man gjorde. Det man bör tänka på är att sekatörer nästa alltid är enkelslipade och därför är lite "knivigt" att slipa. Ursäkta vitsen! tongue.gif Att i detalj redogöra för hur de slipas är lite svårt men i princip gäller samma sak som för enkelslipade knivar. Men eftersom sekatörbladet är böjt bör sliprörelsen göras i cirklar men alltid ligga i rät vinkel mot eggen.

När det gäller beskärningsverktyg får man defintivt vad man betalar för. Jag kan rekommendera Felco's sekatörer som håller hög klass. Dessa går utmärkt att slipa. När det gäller grensågar är Silky-sågarna de absolut bästa, enligt min åsikt. De kan beställas från bl.a. Grönytekonsult. Som du mycket riktigt säger är grensågar svåra, för att inte säga omöjliga att slipa. Bladen byts efter hand.

Med varannan beskärning menar jag varannat träd, buske, eller ingrepp man gör.
Sommartorparn
CITAT (Birger @ Ystad kommun,17-01-2005, 14:06)
Med varannan beskärning menar jag varannat träd, buske, eller ingrepp man gör.

Oj! ohmy.gif

Det betyder att man ju att man inte kan beskära sina träd om man inte klarar av att slipa sina grejer.

Menar du att fruktodlarna slipar och diskar mellan varje träd?

Ska man montera isär sekatören när man ska slipa? Har svårt att se hur man kommer in i vinkeln annars......
*Birger*
CITAT (Sommartorparn @ 17-01-2005, 14:17)
Det betyder att man ju att man inte kan beskära sina träd om man inte klarar av att slipa sina grejer.

Menar du att fruktodlarna slipar och diskar mellan varje träd?

Tja... biggrin.gif Det är en fråga om hur noggrann man är. Jag själv är väldigt noggrann på den punkten. Jag håller mina beskärningsredskap i topptrim och slipar lite och ofta istället för mycket och sällan. Du kan se mina rekommendationer som riktlinjer och sen får du själv avgöra hur noggrann du vill vara.

Min erfarenhet är att många köper billiga beskärningsredskap som snabbt tappar i skärpa. Det innebär inte bara sämre snittytor utan även en ökad arbetsbelastning för dig själv. Tänk dig att klippa fyra, fem träd med oslipad sax! Jag vill inte ens tänka tanken eftersom jag blir öm i handen efter två, tre träd med slipad sax!

Du får skilja på fritidsodlingen och den professionella fruktodlingen. En modern fruktodling har mellan 1500-3000 träd per hektar och beskär relativt lite, sett per träd. De flesta odlare har rejäla lufttryckssaxar och klipper inte mer än fem till tio grenar per träd (nu talar jag om knipträd i tätplantering, inte kronträd). Normalt bör de rengöra sina verktyg efter varje sort de beskär, men det är naturligtvis också beroende på noggrannheten. Slipningen bör göras efter en heldags beskärning. Minst! Jag känner flera odlare som är särskilt noga på den punkten, men motsatsen är naturligtvis också representerad.
Sven Karlsson
Hej. Vilken äpplesort var det du fick fruktsjukdom på? Man bör om det går undvika äppleträd med kräfta och olika fruktsjukdomar. (jag gör rent verktygen mellan varje ymp. Nya träd skall vara e-träd och hellst även ympen men absolut från en odling utan kräfta. Sjukdomar är lätt att få men mycket svåra att bli av med. Sågbladet går att ha i varmt vatten och sedan torka det med t-sprit. Avänd gärna "små" stammar som blir 3m höga och mera resistenta åppleträd.
Cilla
Fruktmögel är mycket sortberoende - det är hart när omöjligt att inte få den i några frukter på vissa äppelsorter. Men man kan påverka omfattningen av den genom att följa råden som gavs innan - dvs att kompostera all angripen frukt på marken och i trädet och inte låta dem hänga kvar på vintern som
"fruktmumier".

Man kan också påverka genom kartgallring. Transparente Blanche t ex som sätter många kart kan man i slutet av juli (när de kartgallrat sig själva) gallra så att frukterna hänger glest. Det är frukter som hänger emot varandra som drabbas först.

Jag tror inte att fruktmögel sprids i första hand genom beskärningsverktygen, men det gör däremot andra, mer elakartade svampar. Man kan hålla ganska bra hygien genom att mellan varje träd doppa sekatör och såg i kokhett vatten (kaffepannan...) eller tvätta dem med en trasa t-sprit.

Skärpan i verktygen har inte heller med fruktmögel att göra, men är viktigt om man vill att beskärningen ska leda till att träden blir starkare och förblir friska i övrigt. Det är lätt att slipa till sekatörbladet, och det blir en vana så småningom. Gör man det mellan varje träd eller någon gång i timmen så behövs inte lång tid heller.

Jag brukar ha flera lösa skär med mig, och så byter jag dem under dagen. Väl hemma slipar jag upp dem medan middagssoppan kokar, och till nästa dag har jag 5-10 skarpa skär igen... Men då slipar jag dem även några gånger under dagen, som ett finputs så där. Beskär man bara ett par träd i den egna trädgården behöver man bara ett extra skärblad för att hålla saxen vass under arbetet.
*Birger*
CITAT (Cilla @ 17-01-2005, 15:09)
Man kan också påverka genom kartgallring.

Jag tror inte att fruktmögel sprids i första hand genom beskärningsverktygen, men det gör däremot andra, mer elakartade svampar.

Skärpan i verktygen har inte heller med fruktmögel att göra, men är viktigt om man vill att beskärningen ska leda till att träden blir starkare och förblir friska i övrigt.

Kartgallring är också mycket viktigt. Tack Cilla!

Nä, fruktmögel sprids inte genom beskärningsverktygen i första hand. Inte heller huruvida verktygen är slipade eller inte. Det handlar mest attityden att hålla en god hygien och en god "beskärningsdisiplin". Som du säger, det är viktig för helheten. Jag gick i från ämnet lite grand.... smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 17-01-2005, 15:09)
Jag brukar ha flera lösa skär med mig, och så byter jag dem under dagen. Väl hemma slipar jag upp dem medan pastavattnet kokar, och till nästa dag har jag 5-10 skarpa skär igen... Men då slipar jag dem även några gånger under dagen, som ett finputs så där. veskär man bara ett par träd i den egna trädgården behöver man bara ett extra skärblad för att hålla saxen vass under arbetet.

OK, mina frågor handlar inte om fruktmögel, men jag blir mer och mer förvirrad angående beskärningsverktygen. Har aldrig sett att det finns lösa skär till salu. Tittade för säkerhetsskull på Fiskars hemsida, och hittade inget. Hittade dock en behändig liten fil till sekatör, och sådan kanske jag slår till på.

Men jag kliar mig i huvudet och funderar över hur man ska skruva isär verktygen. Är ni säkra på att alla sekatörer och grensaxar går att skruva isär? Och om dom inte går att skruva isär, går det att slipa dom ändå?
wacko.gif
*Birger*
Det beror helt på vilken typ av sekatör du köper. De vanliga, billiga sekatörerna, (typ Fiskars) som du vanligen hittar har normalt inga extrablad, utan där tänker sig tillverkaren att du köper ny sekatör. De är dessutom inte tänkta att kunna ta isär utav samma anledning.

På t.ex. Felco's sekatörer finns alltid extrablad eftersom sekatören är mycket robust och det mest är just bladet som slits. Denna sektör är relativt lätt att skruva isär och sätta ihop.

Jag tycker inte det låter helt betryggande med fil....Försök hitta en liten finkornig slipsten istället. Du behöver inte skruva isär sektören för att slipa den, fast det är ingen nackdel. Du kommer ofta åt bättre då. Det viktigaste är ändå att du håller profilen på eggen genom att du slipar i rätt vinkel.
Cilla
Hej Sommartorparn,
Du har helt rätt - alla beskärningsverktyg går inte att skruva isär och byta reservdelar på och det är de som Birger kallar "billiga".

Och det är de ju. Innan en liten del behöver bytas ut på dem. Då måste man köpa ett helt verktyg, och då blir den billiga grensaxen, sekatören eller sågen plötsligt ganska dyr.

Jag använder numera bara Felco sekatörer (utöver en fransk vinklipparsekatör) men på sågfronten är jag bredare och använder olika märken.

Det som kännetecknar om jag vill prova en ny såg eller sekatör är om man samtidigt kan köpa lösdelar till dem. Sågblad till sågen, skär och andra reservdelar (fjäder t ex) till sekatören. Kan jag inte köpa dem i en nära butik eller på postorder som skickar snabbt, köper jag inte. Då är hela verktyget att betrakta som engångs mer eller mindre, och sådana kan vara bra liskom plastmuggar, men de blir dyra och dåliga i längden.

Fråga i butiken om det finns lösa sekatörskär, lösa sågblad mm. Väljer du Felco eller märke som ska ha - be butiken att ta in!

Att slipa sekatörer är en baggis - köp vanligt bryne i järnaffären eller sten som Birger nämt och du behöver inte skruva sönder verktyget alls. Lägg sekatören på knäet bara, stadigt i samma vinkel, för brynet/stenen i cirklar på snedsidan av eggen. Antingen torrt, eller med lite regnvatten från marken eller med saliv. Kolla på eggen i längsled och slipa igen om det är ojämnt.

En historia på 45 sekunder när du gjort det ett par gånger...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon