Mia, zon 3
Undrar vilken avdelning detta borde vara i?

Jag ska nu beskära mitt apelsinträd som övervintrar på glasverandan, och ser ut att må kanonbra.
Eftersom bladen doftar så enormt gott undrar jag om de går att använda t.ex. i te eller liknande? Eller är det olämpligt? Kan inte med att slänga dem, och man kan inte göra doftande bokmärken av alla.....
Christer i Falköping
Jag har väl haft lite blad i tet ibland, men nog är det godare med skalet.
Christer.
TeliaNet
nej!!! inte nu!

det är för tidigt att beskära nu, vänta till det kommit i gång i mars och fått näring sedan några veckor före.
kerstin z5-6
Säjer du det telia så väntar jag med mitt då smile.gif
Bladen , nj jag har inte kommit på nåt bra heller -torka till potporri med rosblad kanske -
TeliaNet
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-01-2005, 20:47)
Säjer du det telia så väntar jag med mitt då smile.gif
Bladen , nj jag har inte kommit på nåt bra heller -torka till potporri med rosblad kanske -

jag tror att det är bäst att vänta för om man nu gör sår i ett träd som vilar så går läkningen extremt sakta eller inte alls.
Ingrid på Västkusten
Just nu sover trädet - elelr går på fyrafemtedelsfart :-)

ta och beskär senare när det kommit igång - och beskär enbart försiktigt - kör med en bra näring typ hasselfors Bevattningsgödning ... int ekommersiella svenska citrusnäringar som är rena lurendrejeriet.


Blad är utmärkta i mat - sallader ( om de är nytillväxta) - te - potpurrier etc. T ex används vissa sorters citrusblad till att utvinna eteriska oljor ...petitgrain t ex :-D så visst - anvnd dem.

De som levde i viktorianska England använde frösådda blad till sallad på vintern - mm mm.
Ulrika på balkongen
Nej inte citrusnäring va? Är den rosa sanden det allra bästa för hungriga citrusar? Kanske med högre dosering eller samma som vanligt?

Hälsningar, Ulrika
TeliaNet
rosa sanden är det bästa, eller starka gödningsmedel.
kristerh
CITAT (Ulrika på balkongen @ 27-01-2005, 14:02)
Är den rosa sanden det allra bästa för hungriga citrusar? Kanske med högre dosering eller samma som vanligt?

Hälsningar, Ulrika

Rosa sand? wink.gif wink.gif
krister
TeliaNet
normala mängder rosa sand gör susen.
mina frösådda limoner har tittat upp, de är från mitt egna träd.
även kumquat kikar upp.
Lady Hamilton

Jag undrar samma sak, Rosa sand????

Nu hann Telia svara men.....................
Vad är det för något? Varför? Och Hur?
TeliaNet
CITAT (Hamilton @ 27-01-2005, 19:28)

Jag undrar samma sak, Rosa sand????

Nu hann Telia svara men.....................
Vad är det för något? Varför? Och Hur?

du anar inte vad jag saknat dig hamilton, har inte sett dig på länge.

rosa sand är hasselfors bevattningsgödsel som är rosa till färgen.
det är en effektiv och prisvärd gödning som citrus vill ha.
har ni annan gödning så släng i det med, citrus tackar inte nej till det.
Lady Hamilton
wub.gif Tack Telia Net! Roligt med vänner. Har varit inne lite sporadiskt på slutet o inte haft något att tillföra disskutionerna. ( Fick mig en REJÄL åthutning om mina åsikter i ett tidigare inlägg)

Men nu till saken.....
Gödningen heter alltså Rosa sand?
Ska försöka få tag i den.
(Tidigare rekommenderade du ett annat namn på gödningen om jag inte minns fel?, men den fick jag aldrig tag på)
TeliaNet
ursäkta att det tog lite tid, jag kom precis ur badet.

hasselfors bevattningsgödsel kallas för rosa sand.
förpackningen är på ca 1L och är rund, ser ut som en syltburk.
den är vit och har rött lock.

kommer inte ihåg att jag rekommenderat annat än hasselfors.
weibulls har ju en speciell sort som är lite svag, men annas vet jag inte.
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag är våldsamt förtjust i Global Orange groves citrusgödning. Om man itne vill skicka efter dem ifrån England via postordr så är Hasselfors bevattningsgödning ett bra subsititut........och den vart döpt till ' rosa sanden ' här på Odlas Forum. De ä'r otyorligt starkare ändet som sälgs som 'citrusgödning' via kommersiella firmor här i Sverige. Och som fungerar som vanliga krukvxtgödningar tyvärr - de är för svaga.

Brugmansior, passilfor aCirusar mfl medelhavsväxter med stort näringsbehov trivs riktigt ordentligt med höga NPK-tal d v s Hasselfors :-) det är mestaldes en faltor tio som skiler sk citrusgödning och hasselfors bevattnigsgödning / Global Orange Groves citrusgödning. Kasta ett öga på vad som rek som Brugmansiagödning i t ex Tyskland. Man undar ibolan dom det inte finns en marknad för hög NPKgödning i Sverige.......fast det verkar ju hasselfors ha fattat....
TeliaNet
ä du inte veti? laugh.gif
4.50 pund för 250 g, något dyrt då en pund kostar väl en ca 15 sek.
15*4,5=67,5 SEK för 250g(frakt ingår)

hasselfors är 800 gram och kostar ca 50 kr.
Ingrid på Västkusten
Jag är väldigt vettig vet Du Claes - det ligger i doseringen - det är 1 kryddmått av den engelska till en liter vatten - den räcker pestlänge. Haseolfors har ett helt annat doseringsmängd......
TeliaNet
jaha...
kanske blir det ganska lika i pris/effektivitet.
vågar man beställa från england?
Ingrid på Västkusten
Hej Claes,

Denna gödning använder jag enbart till citrusar......och visst är Hasselfors ett bra subsitut :-)) inte tu tal om det! Och betydligt mera lättillgängligt!!!

Har använt den gödningen i -umm - jaaa - tio år - tolv år - nått åt det hållet.
Och jag använder Hasselfors med - till bla Brugmansior pelargoner mfl hungriga växter....
TeliaNet
har lagt till den sidan med gödningen i favoriter.
Ulrika på balkongen
Jag tittade just på Global Orange Groves beställningssida för gödningen och de tar inte kontokort utan bara checkar så det ska knappast vara några risker med att beställa så. Tänkte prova det.

Hälsningar, Ulrika
Ingrid på Västkusten
Och jag ahr i alla år skickat sedlar i ett kuvert :-)

Hälsar Ingrid
Mia, zon 3
Oj, vad svar det blir när man inte är inne på ett tag! Tack alla! wub.gif
Jag är ju "hel-amatör" vad gäller citrus, så jag får väl erkänna att någon särskild gödning har de inte fått..... Gjorde mig till och köpte rhododendronjord förra året och blandade i den vanliga, för det var någon som sade att de ville ha lite surare. Sedan vattnar jag med akvarievatten och på sommarhalvåret får sambon pinka i vattenkannan lite nu och då... Tänker inte ta reda på vad det handlar om för styrkor på den näringen - eller mäta med kryddmått heller.... laugh.gif

Men angående klippandet - har ett apelsinträd på glasverandan (5-15 plusgrader, beroende på uteväder) och en citron-"pinne" som väl är 1-2 år gammal, som står inne i svalt fönster. De har satt igång att växa för över en månad sedan. Är det för tidigt att klippa i alla fall?

Har sått mandarin och blodapelsin för några veckor sedan, får se hur det går.

Ska kolla efter den där rosa sanden också....
Ulrika på balkongen
Ingrid, du som köpt av dem, räcker 4.50 även för leverans hit till Sverige? Det står inget om utrikes leveranser på deras hemsida...

Hälsningar, Ulrika
Ingrid på Västkusten
'Förr' i världen - det är nog två år sedan elelr mer sedanjag köpte sist, gödningen är hemskt dryg - så dubblerade man portot för att få gödningen.

Aha - nu kollade jag - de har numera priset inklusive porto. Förr i världen som man säger :-) så kostade gödningen 2,50 har jag för mig och så kostade det cirka 2,50 för att få hit den. Nu var detta ju innan 11 sept och ingen vet vad som hänt med portopriserna....mitt förslag är att Du skickar ett mail:

http://www.globalorangegroves.co.uk/pricelist.html

och frågar :-)

Funderar Ingrid
jost
Citronblad kan användas i mat. På BBC Prime var det några kockar som hade med blad i wok.
Ulrika på balkongen
Hej alla ni!

Nu har jag beställt citrusnäring från England, tralalaa, vad kul det ska bli och vad häpna mina citrusar ska bli!!

Ingrid, du skriver i denna tråd att det är en helt annan dosering än 1 ml per liter vatten för den rosa sanden. Hur menar du då? Jag är lite svag i matte men det är just så jag tolkat instruktionen... Om du doserar på ett annat sätt så berätta gärna för jag har i ärlighetens namn inte sett några dunderresultat av den näringen men det kan ju vara för att växterna fått för lite?

Snart är det vår!!
Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon