Full version: Död Calamondine ?
Eva St
Ve och fasa nu har väl min Calamondine stendött. Vartenda blad är visset de har rullat ihop sig och torkat och den har varit rejält torr ett par gånger i vinter. Kan det finnas något hopp om lite liv tror ni
TeliaNet
verkar som den har lite för torr luft och för lite ljus.
några blad på min citron har gjort så men visst lever växten.
ge den lite vatten och låt den stå svalt och ljust.
hur varmt har du haft den?
sänk tempen till ca 10*C! på med ljus i mängder!

den kommer att blomma till våren.
Eva St
Menar du att du tror det finns liv i den. Den har redan fått en rejäl dos med vatten. Den står nere i källaren där det är ca 8 - 12 grader. Den har också extraljus. Andra år har den klarat sig fast den har sett lite tilltufsad ut med en del blad borta men detta kala elände undrar jag om det kan ge någon mer glädje
Ingrid på Västkusten
Är grenarna svarta i spetsen månntro?

Undrar Ingrid

PS Jag tycker kalmondinen är svårodlad - jämfört med andra citrusar...
Eva St
Ilade ner i källaren och kollade. Stammen är grön och grenarna är inte svarta men grön/bruna om du fattar vad jag menar. Jorden blir krut torr på ett litet tag begriper inte vad det är. Däremot min Oliv som står på samma ställe har i år knappt tappat några blad jämfört med ifjol och ser oförskämt fin ut. Tror Calamondinen är i stort behov av intensivvård hur ska jag ge den det
Ingrid på Västkusten
Om inga grenar är svarta i spetsarna - då finns det massor med hopp kvar :-)

Hur är det med temp och luftfuktighet? När planterades trädet om sist? Hur länge har Du haft den?
Eva St
Åh vad glad jag blir. Tempen är ju som sagt 8-12grader. Extraljus har jag i form av två stora lysrör. Luftfuktigheten är det väl si och så med kan jag tro där nere i källaren. Omplantering var inte igår precis men det kan jag väl inte göra nu mitt i vilan och vad för jord ska jag ha i så fall. Har nog haft den i 4 år tror jag men den har inte blommat om någon mer gång efter att jag köpt den. Och du Ingrid det är samma Calamondine som du har hjälpt mig med tidigare år men i år är den mycket värre än vanligt ska du veta.
TeliaNet
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-01-2005, 22:05)
Är grenarna svarta i spetsen månntro?

Undrar Ingrid

PS Jag tycker kalmondinen är svårodlad - jämfört med andra citrusar...

vad händer om grenarna är svarta i spetsen?
Ingrid på Västkusten
Hade mina aningar Eva ;-)

Men - bombsäker att inga grenar är svarta i spetsen - då skulle jag vänta lite lite om trädet inte tappade alla bladen de sista två veckorna - som jag för det mesta brukar sucka över - januari är en helhemsk månad! Och så skulel jag långsamt starta göda - jag ahr startat med mina - de har iofs stått i ca + 14 C hela vintern - occh här är en obligatorisk artikel:

http://mitglied.lycos.de/Reichel/Citrus/WLD.html
Ingrid på Västkusten
CITAT (TeliaNet @ 20-01-2005, 22:34)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-01-2005, 22:05)
Är grenarna svarta i spetsen månntro?

Undrar Ingrid

PS Jag tycker kalmondinen är svårodlad - jämfört med andra citrusar...

vad händer om grenarna är svarta i spetsen?

Oftast nästan helt kört Claes.....och då är det övervattning i kombination med - ja temperaturer etc förhållande och så skal bladen ha trillat av å lämnat skaftet kvar på trädet....)= nästan säker död......
Eva St
Nej svarta kan jag inte tycka att de är men bruna och blir lite åt det gröna hållet längre mot stammen. Det sitter massor av blad kvar som inte ramlat men de är som sagt rullade och torra jag kan inte se ett enda friskt blad.
Ingrid på Västkusten
Ok - det är ett känsligt tillstånd men - inget är kört ännu - jag hade väntat och avvaktat ett litet tag till å SEN slagit till med näringslösning säg om en två veckor :-) lite beroende på utomhustemp/ inomhustemp .- mn ljuset är på G tebaks och citrusarna känner av det. Själv har jag trappat upp gödningen redan - men mina har inte tappat mkt blad alls- jag har iofs en som tappat alla blad men har en totalt grön stam - har också trappat upp gödningen där - väntar mig snart fina skott :>-)) vi är i slutet av jan och har vi klarat oss så långt........


Förhoppningsfulla hälsningar,

ingrid
Eva St
Tack Ingrid vi kör på det återkommer om ett par veckor. Men vilken jord ska jag ha till citrusen och jag måste väl ha väckt upp den (om det nu går) till viss del innan jag planterar om den
TeliaNet
citrus kräver ingen speciell jord, men föredrar lera med leca.

tittar nu i min citrus-databas och ser att det är en: Citrus Microcarpa/mitis-blanco som härstammar från s.ö asien och ska ha ca 10*c på vintern, är frostkänslig.
Eva St
OK Finns det någon färdig bra blandning eller blandar du i lera själv och hur mycket
Eva St
Runt 10 grader har den ju då är det i alla fall ett rätt
TeliaNet
jag har min C. Limon i orginaljorden fr. affären.
min C. X Paradisi, grapefrukt, står i planteringsjord.

men om man nu vill ge dem lerjord så kan man snatta lite från en leråker.
Ingrid på Västkusten
Lerjord med lite leca i åsså all det andra goda :-) såsom benmjöl och gypsum ( jag använder inte men jag vet de som gör) plus lite höns med....och grus /sand ,,,
Eva St
Menar du att det finns i färdigblandad säck Ingrid?????
TeliaNet
jag tror hon blandar själv.

det är inte nödvändigt att ösa i allt det där och ha särskild jord.
det enda den vill ha är ljus och sval vintervila och bra gödning vår-sommar.
Eva St
Ok tror den blir ganska nöjd bara att slippa ifrån sin gamla utarmade jord gör ett frest när jag väckt den lite Tack för alla råd och tips
TeliaNet
här är ett inslag från gröna rum som handlar om att ta hand om citrus.
http://svt.se/svt/road/Classic/department/...p/content.jsp?&
Ingrid på Västkusten
CITAT (Eva St @ 21-01-2005, 23:32)
Menar du att det finns i färdigblandad säck Ingrid?????

Inte i Sverige tyvärr - jag blandar eget för det mesta....men Du kan ju testa med Rosjord som ju är ganska så tung och blanda lite annat i - så är Du kommen halva vägen i alle fall ;-)
Eva St
Aha det ska jag testa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon