kamrate
Jag tänkte knycka några av brorsans många bärbuskar och flytta till några av mina hus. Han har krusbär samt röda och svarta vinbär.

När är det lämpligt att flytta dem? Jag vill att de boende skall kunna få bär så snart som möjligt.

Tacksam för tips!
Taxus
Det borde väl gå bra väldigt tidigt på våren. Innan knopparna spricker ut, det gör de tidigt på bärbuskar.
Krus- och vinbärsbuskar har rätt ytliga rötter så gräv brett.

En gång när jag beskar vinbär på våren rann det mycket sav från snittytorna. Det kanske talar för höstplantering, för man brukar ju knäcka/beskära en del grenar när man planterar om....
Cilla
Jag har goda erfarenheter av flytt av vinbär alla årstider på året utom den torraste perioden. Krusbär har jag flyttat mitt i sommaren och det fungerade också även om det innebar vattning och att växten egentligen inte kom igång förrän säsongen därpå. Bäst är att flytta när växten är vilande - tidigt på våren eller efter bladfällningen så länge det går att gräva i jorden.

Jag undrar vad det är för vätska du sett rinna på dina buskar Taxus. Jag beskär alltid vinbär på vårvintern och har inte sett dem sava från snittytorna. Kanske är dina buskar särskilt välmatade, vinbär är inte kända för att blöda.
Taxus
CITAT (Cilla @ 25-01-2005, 05:59)
Jag undrar vad det är för vätska du sett rinna på dina buskar Taxus. Jag beskär alltid vinbär på vårvintern och har inte sett dem sava från snittytorna. Kanske är dina buskar särskilt välmatade, vinbär är inte kända för att blöda.

Konstigt, men nog var det sav som rann från snittytorna, rikligt dessutom. Det var rätt sent på våren om jag minns rätt. Busken blev aldrig sig lik igen efter den beskärningen.
Cilla
Tack Taxus, det ska jag lägga på minnet och testa lite i vår!
Taxus
Det var en rödavinbärsbuske, kanske är annorlunda med svarta.
fruberglund
Jag ska flytta min krusbärsbuske och mina vinbär och har läst om detta.

Den ena ska man helst flytta på våren och den andra på hösten men nu kommer jag inte ihåg vilken som var när. Den ena är alltså inte bra att flytta på våren men självklart går det ju oftast flytta när som helst på året så länge man vattnar och sköter om buskarna ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon