nejlika
Vet någon var jag kan lära mig mer om växter från kanarieöarna? ex drakblodsträd och kanariekolcka.
Annki
Är du på väg dit? I så fall finns det små praktiska handböcker att köpa för billig penning, om kanariska växter. Finns även i bokhandeln här hemma. Annars kan jag tipsa dig om att drakblodsträd är lätt att dra upp! Se bara till att du får datumstämplade fröpåsar. Blanda såjorden med sand! Och vattna inte för mycket.

Kanarieklockan kan jag dessvärre inte mycket om.
Fenja
Google.se är annars rätt användbart till sådant här...
Drakblodträd
Kanarieklocka
rolleyes.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Flora del islas canarias
nejlika
Nej,jag är inte på väg dit än men jag hoppas komma dit i vår. Jag tycker helt enkelt att kanarieöarna har så många anorlunda växter.
Andreas1974
Jag sådde några frön (från Impecta) av drakblodsträd i juni 2004. Ett frö grodde och kom upp efter att ha stått i ett varmt källarfönster 3-4 månader, d.v.s. lagom till att det blev mörkare om dagarna.
Jag skickar med ett foto på plantan för at höra om någon har något råd, t.ex. om det är dags för omplantering, eller om man ska tänka på något annat. Ser den t.ex. normal ut?



(Lerkrukan är 9 cm i diameter så ingen missuppfattar bilden.)
kerstin z5-6
soory ser inte bilden , men ingen omplantering förrän du ser att det vaknar ..
Annki
CITAT
Nej,jag är inte på väg dit än men jag hoppas komma dit i vår. Jag tycker helt enkelt att kanarieöarna har så många anorlunda växter.


På Kanarieöarna finns flera hundra endemiska växter, minns för ögonblicket inte exakt hur många (har skrivit om det någon gång...), så det är en riktig guldgruva! Dessutom finns en rik flora av sydamerikanska växter som etablerat sig där. De kom med sjöfarare som hade för avsikt att ta dem till Europa. I Europa dog de, av köld, men de växter som blev kvar på Kanarieöarna har klarat sig bra. Du har en spännande resa att se fram emot! Själv älskar jag Tenerife för den enorma floran!
kerstin z5-6
Jag med -skulle gärna flytta tillbaka dit igen .. särskilt den här årstiden -och visst är floran underbar och säregen . man kan göra annat än vara i turist gettot , när man är där smile.gif
Zazu
är det verkligen ett drakblodsträd på bilden? wink.gif huh.gif huh.gif huh.gif
tycker inte att det ser ut som ett.
kerstin z5-6
ser du den?
Caprice
Kerstin, jag ser oxå bilden...!

Caprice
kerstin z5-6
tyyyyypiskt sad.gif
wolkenkrabber
kerstin ajg kunte inte se dne heller, då högerklickar man på krysset och väljer egenskaper och kopierar längen till bilden o klistrar in den i webblkäsaren då kan man oftast se bilden tongue.gif

och nee det liknar inte drakblodsträd alls ser ut som ogräs eller persilja
kerstin z5-6
Jo jag gjorde så idag .. jag är rätt tveksam om det är drakblodsträd jag med ...

så här ser bladen ut på draco
Annki
Bilden i Kerstins senaste inlägg är inte ett drakblodsträd. Jag har ett i vardagsrummet. Det har typiska dracaenablad och sticks i topparna! smile.gif

Måste också rätta tidigare inlägg efter att ha letat igenom gamla papper - det ska finnas ca 2000 endemiska växter på Kanarieöarna (dvs växter som bara finns här och ingen annanstans i världen). Allt från den lilla Teideviolen till kanarisk tall. En del arter finns på alla öarna, men många bara på begränsade lokaler.
Zazu
ska se ifall bilden lyckas:
kerstin z5-6
nähe det menar du inte ...

Tja jag har beskådat en del
de såg ut ung såhär som små..-hade dem i trädgården.

Floran om man räknar in alla (Canariska ) öar är ca 2200 arter,varav 1/3 är endemiska
1/3 afrikanska -och medelhavsväxter, samt 1/3 från andra världsdelar varav många från USA -Sydamerika



Min förra bild /(tavla )visar endast blad o i ungt skick -för att den som sått ska kunna jämföra bladutseendet , men konstnären var visst inte tillräckligt bra ..

Läs mer

Som krukväxt ser de mest ut såhär


Och äldre träd



Jag utgår ifrån att vi talar om samma växt Dracena draco?

Släktet Echium har tex 23 endemiske arter på öarna, det är en trevlig växt att odla själv
E wildpretii x wildpretii kan bli imponerande stor och är endemiskt till - Tenerife och La Palma .Blommar 18 månader efter sådd

Andreas1974
CITAT (wolkenkrabber @ 27-01-2005, 01:28)
kerstin ajg kunte inte se dne heller, då högerklickar man på krysset och väljer egenskaper och kopierar längen till bilden o klistrar in den i webblkäsaren då kan man oftast se bilden tongue.gif

och nee det liknar inte drakblodsträd alls ser ut som ogräs eller persilja

Så tråkigt om det är ett ogräs som kommit upp istället... Jag som varit så glad åt mitt förmodade lilla drakblodsträd.
Jag har tycket att den påmint lite i bladen om skelört, vilken finns i närheten och sprids lätt t.ex. med myror. Skulle ju ha kunnat "förorenat" jorden. Tråkigt, tråkigt.
Om ni inte såg min bild i tidigare inlägg kan det räcka att högerklicka och välja "visa bild".
M.v.h. Andreas
Blomstertanten
Kan det inte vara Ginko unsure.gif
Jag tycker bladen är rätt lika .
Ginko
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon