Full version: Nyponhäck?
bysse
Hur kan man smidigast anlägga en nyponhäck? Jag skulle vilja ha en efter trädgårdskanten i estetiskt och viltvårdande syfte.
mvh bysse
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det är bra om du kompletterar din profil, med uppgifter om vilken zon du bor i så är det lättare att hjälpa till. Uppgifter om jordtyp, väderstreck och vindförhållanden är också bra att veta om man ska komma med tips. Nyponrosor säger du, många rosor ger nypon men det som är vanligast i häckar är nog Vresrosor - Rosa Rugosa. De är härdiga upp till zon 6 tror jag och fryser ner måttligt och växer fort. Tänk på att det sprider sig ganska rejält med åren... Vresrosen finns i vitt och rosa, du kan se bilder här. och läsa mera om dem här.
Vresrosor brukar finnas i tiopack till häck hos de flesta handelsträdgårdar.
Mvh
Fenja
KURT
Vill man göra det lite mera variationsrikt så skulle man tänka sig att omväxlande plantera lolika sorters vresrosor. Det kan förlänga blommningstiden och ger mera variation. Just friväxande häckar tycker jag ofta blir livligare om man kan blanda med lite olika arter eller olika sorter av samma art.
Sommartorparn
Det är svårt att veta vad för slags nyponros du tänker på. Tänker du på den vanliga vilda som man ser ute i naturen? Då är det Rosa Dumalis eller Rosa Canina. Om du inte har möjlighet att gräva upp sådana i naturen så finns de att köpa på specialbutiker för rosor. En sådan häck blir ganska gles och spretig, mera ett buskage, och har kort blommning. Man kan förlänga blomning genom att blanda med lite olika mera ovanliga vildrosor med annorlunda färg, blomningstid, samt färg och form på nypon.

Annars finns det ju många andra rosor som ger nypon och passar som häck. Vanligast är vresosen (rosa rugosa) som nämnts ovan. Den finns i väldigt många varianter och har lång blomningstid. En annan vanlig häckros med nypon är Rosa Nitida. Får vacker höstfärg också.
Eller Rosa Carolina. Pimpinellrosorna kan också vara läckra med sina svarta nypon.

Om det är en lång sträcka du ska plantera så är det en kostnadsfråga också. Rosor som säljs i 10-pack som häckplanta är betydligt billigare än de som man måste köpa en och en. Vill du komma billigt undan så är nog den enkla Vresrosen (i vitt eller rött) det bästa alternativet.

Här kan du läsa om nyponrosor:
http://www.shenet.se/vaxter/nypon.html

Och här om vildrosor:
http://www.svenskarosensallskapet.org/omro.../vildrosor.html
Vissa namn kan du klicka på för att se bild.
bysse
Ni ska ha tack för svaren! biggrin.gif Jag ska kolla med handlarn om vresros då det kan bli fråga om ganska långa stäckor. Jag har hittat lite vilda buskar som om jag förstått rätt är Rosa dumalis som man kanske kan komplettera med. Är nybörjare på odling och trädgård men har idèer och tankar. Jag kommer garanterat med flera dumma frågor.
mvh bysse
Fenja
Det finns inga dumma frågor! Så fråga på om allt du vill.
Mvh
Fenja
Cilla
Nyponhäckar är gudomligt fina... tycker jag.

Det finns oändlig rikedom att välja på, inte bara rugosorna och vresrosorna - det finns MÄNGDER av vackra rosor som bär nypon på hösten!!! Dels de klassiska vildrosorna (som dessutom håller sig friska och levande även om man inte pysslar med dem) men också deras hybrider och helt kultiverade rosor som får nypon. Många lite starkare klätterrosor får också nypon, tänk ara på honungsrosen helenae hybrida och hennes släktingar... den kan också växa som en slingrande buske (och så doftar den himmelskt).

Rosor, även vildrosor, har mycket olika höjder. Tänk på det när du planterar om du vill ha ungefär samma höjd på häcken, och om häcken ligger så att delar får skugga om buskarna är på mycket olika höjder.

Skulle jag få glädjen att anlägga en sådan skulle jag be om att få experimentera. Basen skulle vara äppelros tror jag, med inslag av honungsrosor, och minst ett tiotal arter till. Pimpinellrosor som t ex pimpinellifolia plena får svarta nypon och blir bret och tät med starkt doftande gräddiga blommor, single sherry får enkla starkt rödvioletta blommor med silvrig undersida och dessutom lyser grenverket i rött... osv.

Spana in Lars-Åke Gustavssons rosbiblar (nr 1 och 2) nästa gång du är i biblioteket, eller köp dem om du vill ge dig in i rostokskapen...
Sommartorparn
Jo, det var ett par saker till:
Här är en länk om du vill ha info + snygga bilder om nyponrosor:
http://web.telia.com/~u00301645/
och här
http://www.floralinnea.com/pages/vildrosor...or_o_arter.html

Och så föreslår jag att du tittar i sortimentlistan på
http://www.eplanta.com/
Dessa rosor passsar för naturlika planteringar. Jag tror faktiskt att dom säljs i buntar om tio som häckplanta, men du måste beställa dom i god tid hos din lokala plantskola. E-planta är alltid lite dyrare än andra plantor, men det kanske ändå blir billigare att köpa buntar än krukodlat? Om du vill ha lite mer variation i din häck så kanske du hittar något där......

Vad gäller plantering så är det vanliga tillvägagångssättet att man gräver ett dike, och sedan blandar upp den befintliga jorden med något annat material, beroende på vad för slags jord du har. Efter planteringen får man hålla på att rensa ogräs till dess att buskarna har blivit stora. Men vildrosor är inte så kinkiga vad gäller jord, särskilt inte vresorsen som ju t.o.m växer i ren sand. Annars gillar rosor att det är lerhaltig jord. Om du vill undvika grävjobbet och ogräsrensningen, så finns möjligheten att plantera direkt i markduk. Du kan läsa om den metoden på http://www.rosenposten.dk/
och sedan klickar dig fram till avdelningen "rosor för fritidsgrund". Där förklaras med bilder hur man gör.

Jag gjorde en sådan plantering i höstas, men det är för tidigt att säga hur det fungarar. Jag fick rådet här på denna sida att inte använda den vävda plastmarkduken, som visas på rosenpostens bilder. Ogräset sägs kunna ta sig igenom, och sedan har man ett enda trassel av ogräs och plastduk. Bättre är att använda en duk som kallas för "barkduk" och som är tät. Dessutom bryts den med tiden ner och hindrar på det viset inte rosen att buska till sig med rotskott. Det blir ju en extra kostnad för duk och täckbark, men å andra sidan slipper du grävandet och dom första årens ogräsrensning.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 25-01-2005, 05:43)
Rosor, även vildrosor, har mycket olika höjder. Tänk på det när du planterar om du vill ha ungefär samma höjd på häcken, och om häcken ligger så att delar får skugga om buskarna är på mycket olika höjder.

Jag tror att Cilla antyder att det kanske inte blir så snyggt med en häck av huvudsakligen vresrosor och så en och annan rosa dumalis. Dom är väldigt olika i växtsättet....... Jag tror mer på antingen hålla sig till olika sorters vresros, eller göra en mera vildsint blandning av många sorter med olikartat växtsätt.


Cilla den rosblandning du föreslår låter underbar! Men den skulle ju bli dyr! Man får inte ens 2 enstaka rosor till priset på 10-pack vanlig vresos! Detta problem gäller ju inte bara rosor utan buskar i allmänhet. Det blir i allmänhet betydligt billigare att plantera en häck av en slags buske, än att göra dessa fantasifulla blandningar som så ofta föreslås på detta forum. Därför undrar jag om det finns någon hemlighet till att göra en häckblandning till ett överkomligt pris, en hemlighet som inte framgår av plantskolornas prislistor.
Betty
CITAT (Sommartorparn @ 27-01-2005, 11:27)
Därför undrar jag om det finns någon hemlighet till att göra en häckblandning till ett överkomligt pris, en hemlighet som inte framgår av plantskolornas prislistor.

Lite mer tidskrävande men inte ett dugg hemligt: Sticklingsförökning. smile.gif

Saxat från Odla.nu's "Frågor och svar":

Jo, det går ganska lätt att sticklingsföröka rosor. Sticklingarna skärs i juni av halvmogen ved, d v s välj en skott som vuxit ut under våren och som skall blomma (men ej ännu har knoppar). Ju längre ut på skottet du tar sticklingen desto lättare rotar den sig. Sticklingen skall vara ca 12-15 cm lång. Ta bort den yttersta toppen ovanför ett öga. Lämna 1-2 bladpar kvar, dessa kommer dock att vissna. Plantera i drivbänken, grönsakslandet eller i en kruka (som måste grävas ner i jorden över vintern). Sticklingen skall ha det varmt o fuktigt men inte alltför blött. Täck gärna med fiberduk. Låt inte den lilla plantan gå i blom första året.
Lättast förökar man gammaldags rosor, som bourbonrosor, remontantrosor och myskrosor på detta viset. Vissa moderna hybrider kan också lyckas, pröva t.ex med Mozart, Schneewitschen och Lucia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon