Full version: Var börjar man...
Storpotäten
Hej på er alla odlare!

Jag har följt er här under några veckors tid och känner att det är dags att bli lite mer aktiv. tongue.gif

Jag har ingen som helst erfarenhet av trädgårdsodling och får inte tillgång till min "leråker" förrän våren 2006. Men det har redan börjat klia i fingrarna på mig och jag vill börja planera lite redan nu. Men var i hela fridens börjar man? Hur ska man tänka när man börjar planera sin trädgård?

Ha det bra alla!!
humla
Välkommen hit!!

Jag skulle rekommendera dig att låna/köpa lite trädgårdsböcker att kika i. (Snart är det ju bokrea, dessutom!) Där lär man sig massor, och får en hel del inspiration. Jag tror det funnits trådar tidigare om bra trädgårdsböcker, prova att söka.

Hur du börjar planera, beror ju helt på dina egna intressen. Börja med grundfrågor såsom Vad vill du använda trädgården till? Hur ser den ut just nu (Finns det redan uppvuxna träd o liknande?) Vill du ha land till att odla grönsaker, eller kanske praktfulla perennrabatter? Eller kanske en sommaräng?

Kolla dessutom runt i alla trådar här på odla, finns massa intressant info samlat.

Än en gång, välkommen hit, och lycka till med din blivande trädgård!
Storpotäten
Förresten - kanske någon har tips på nåt bra trädgårdsplaneringsprogram för datorn?
annelise
Välkommen!
Det här är verkligen en supertrevlig sajt som jag själv upptäckte när jag - totalt okunnig - skaffade kolonistuga i våras! Hoppas att du får det trevligt och kul! (Det får du säkert!) Risken är bara att man lägger alldeles för mycket tid på att sitta framför datorn när man borde göra annat...
biggrin.gif
Caprice
Hejsan, och välkommen hit..!

Ett gott råd är att vänta en sommar och se vad som popar upp..

Sedan bestämmer du vad som ev ska göras om...

Hur du gör om är bara efter eget tycke o smak...!

Caprice
Storpotäten
Oj vilka snabba svar! *impad*

Jag tänkte tillägga att eftersom huset är ett nybygge så kommer det inte att finnas annat än 15 cm matjord på vår tomt...
Caprice
Om du vill ha ett trädgårdsprogram rekommenderar jag Rosenholm

Om inte annat är det kul att leka med... biggrin.gif

Caprice
fruberglund
Är det verkligen bara en leråker eller bara ett uttryck? Är det en färdig trädgård så rekommenderar jag att man ska "bo in sig" i alla fall 1 år innan man börjar röja omkring för mycket. Annars upptäcker man snart att man gjort lite misstag (egen erfarenhet smile.gif ). Man har gärna lite för bråttom när det kliar i fingrarna!

Sen så ändrar man sig ju hela tiden, får nya favoriter och det är svårt att bestämma vilken stil man vill ha på tomten och sina odlingar.

Ett exempel. Jag hade t.ex. tänkt flytta mina Rhododendron, t.o.m. slänga dem för nåt år sen men nu har jag blivit grymt förälskad i Roddisar efter att ha läst boken Rhododendron. Jag upptäckte att det fanns betydligt fler färger och sorter än den vanliga tråkiga lila (Catawbiense Grandiflorum) som de flesta har i sina trädgårdar. Jag har nu ändrat mig och Roddisen ska få stå kvar plus att jag ska sätta ett par till på samma ställe istället.

Har också blivit förälskad i rosor och samma sak där.

Man ska tänka sig för både en och två gånger. Tänk även på att kolla upp placering och jordmån ordentligt så växterna trivs. Jag planterade en klängros som stod att den var skuggtålig. Det tog jag som att den kunde stå i djup skugga men så är inte fallet. Skuggtålig innebär ändå att den måste ha en hel del sol varje dag, jag måste därför flytta den i år.

Vissa saker får man lära sig den hårda vägen smile.gif

Lite tips och råd från en trädgårdsälskare som bara haft trädgård i 2 år tongue.gif men har älskat varje sekund!
fruberglund
Du kan nog ignorera mitt svar för du skrev att det var nybygge samtidigt som jag satt och komponerade ihop mitt svar smile.gif Det har ju inget med det att göra i det här fallet.
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Storpotäten @ 28-01-2005, 13:26)
Jag tänkte tillägga att eftersom huset är ett nybygge så kommer det inte att finnas annat än 15 cm matjord på vår tomt...



Var glad för matjorden, när jag byggde fanns det inte ens det, skogsmark smile.gif

/Ewa zon 4-5
Betty
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 28-01-2005, 13:48)
CITAT (Storpotäten @ 28-01-2005, 13:26)


Jag tänkte tillägga att eftersom huset är ett nybygge så kommer det inte att finnas annat än 15 cm matjord på vår tomt...



Var glad för matjorden, när jag byggde fanns det inte ens det, skogsmark smile.gif

/Ewa zon 4-5

Jag blev så jätteglad när jag upptäckte att vi har ca 40 - 50 cm matjord på hela vår lilla radhustomt (vi flyttade in för 5½ år sedan) Matjord = lycka! biggrin.gif

Välkommen hit förresten Storpotäten och lycka till med din trädgård! smile.gif
renate
Hej och välkommen på odla.Med en alledes ny tomt kan du göra allt.Då ni inte ska flytta in förän vår 2006 har du all tid på dig att planera.Titta på Gröna rum nu till sommaren,lånar eller köper trädgårdsliteratur,och till slut var här på odla,fråger så mycket du vill,här är alltid någon som kan svara och ger råd och stöd. De flersta här har album här med bilder från sina trädgårda,går in där och titta.rolleyes.gif
kerstin z5-6
bara du inte börjar ,med att så en jättegräsmatta är jag nöjd haha smile.giftongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Trädgårdens rum är en liten lättsam trädgårdsbok
Är du ni av det romatiska slaget är Tasha Tudors böcker en inspirationskälla
Lotte Möller har skrivit mycket bra saker

Börja med Att ta en stol o gå runt -sitt på stolen på olika platser i din blivande trädgård o känn -var vill du ha bänkar -Mat o kaffeplats -Var kommer solen , morron , middag , kväll ? Var behövs insynsskydd -Räcker ett par småträd -behövs häck ? plank ?
Börja med gångar - ev stenbeläggningar och uteplatser - Plantera också träd -de tar tid på sig
Tänk på att gruppera småträd, buskar , kan mycket väl ha rabatter i anslutning till sig
Kom ihåg att allt går att ändra -men det tar lite tid i en trädgård smile.gif
Lycka till
K
anna_rispan
Du/ni hinner fundera på hur mycket tid ni kommer att ha för trädgårdsarbete. Kan ju vara bra att veta. Om ni ska ha andra speciella saker, som yta för lek eller solning. Plats för torkställning, kompost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon