carren
Vad skulle ni satsa på då?

Det gäller min södra tomtgräns, zon 3. Närmaste grannar är ett par längor med tvåvåningsradhus så det känns som att vi behöver bona in tomten lite mer än vad vårt 50 centimeters staket förmår.

Gränsen är lång, 60 meter, så klippt häck blir för jobbigt. Dessutom så behöver vi ha 4 meter högt på sina ställen så även av den anledningen går klippt häck bort.

Vintergrönt typ tujor blir väldigt kompakt och kommer att göra jorden på insidan av häcken väldigt kall. Därför känns det inte så aktuellt med barrväxter. Har heller inget behov av ogenomträngligt insynsskydd på vintern.

Antar att det vettiga vore att blanda högre buskar typ häggmispel och fläder med träd. Buskarna är nog den lättare biten känner jag men vilka träd växer hyggligt snabbt utan att för den sakens skull bli 25 meter höga? Det räcker med en maxhöjd på 5-8 meter. Utrymmet på bredden är inget problem, vi har en jättetomt.

Har funderat på prydnadsaplar men de växer väl väldigt sakta? Jag vill gärna att skyddet ska finnas inom 10 år.

Jag vet att det är svårt att ge råd i sådana här "jag behöver vackert, snabbväxande men inte för högt insynsskydds-frågor" men snälla, har ni något träd ni gillar som är 5-8 meter högt och som nådde det höjden på 10 år, kan ni väl tipsa mig!
fruberglund
Om mitt favoritträd nådde sin höjd på 10 år vet jag inte för vi köpte huset när det var 11 år smile.gif (huset är byggt 1991 och tomten anlagd samtidigt) men jag tycker i alla fall det är underbart

Rönnsumaken är väldigt frodig och underbar på vintern med sina röda stänglar


Här är en bild på vår bukettapel, samma sak där. Den är i samma höjd som Rönnsumaken om inte till och med lite högre

bilden är på när den blommar som mest och då är den alldeles underbart vacker. På hösten får den röda små bär.

Lycka till med vad du än väljer.
mulle
Häggmispel!!!!
Tålig, lättodlad och växer snabbt. De jag har är ca 4 meter.
Underbar blomning, massor med vita blommor. Underbara höstfärger, också, och grenverket är dessutom vackert även på vintern.
Fåglarna älskar bären.
Mulle
CGB
Också al lämpar sig bra som häck.
ASAH
Finns många fina lönnar med varierande bladfärger & olika vackra stammar. Finns i många olika höjder, har ofta fina samlade kronor dessutom. Har för mig att många av dem klassas som snabbväxande också.
Big Gardener
Att kombinera Cotoneaster lucidus (häckoxbär) med trädet Prunus ceracifera 'Nigra' (Blodplommon) är ett bra val men det förutsätter zon I-III för blodplommonens skull.

Annars fungerar Amelanchier 'Lamarckii' också bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon