Maria zon 6
Vår altan har total insyn från områdets genomfartsväg. Så snart som möjligt i vår planerar jag att plantera en häck runt altanen för att dels få ett insynskydd men också för lummighetens skull. Tror att 120 - 150 cm höjd kan vara lagom?!? Jag har jättebråttom att "få upp" häcken, för som det är nu så är inte altanen det minsta mysig att vara på.

Vilka buskar har ni andra runt era altaner? Hur höga är dom? Hur många somrar tog det från plantering till att de nått fullhöjd? Detta är jätteviktigt för mig, hoppas på många olika idéer!!! (Speciellt nyfiken är jag på erfarenheter om norsk brudspirea "Grefsheim")
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Maria zon 6 @ 01-02-2005, 16:12)
Vår altan har total insyn från områdets genomfartsväg. Så snart som möjligt i vår planerar jag att plantera en häck runt altanen för att dels få ett insynskydd men också för lummighetens skull. Tror att 120 - 150 cm höjd kan vara lagom?!? Jag har jättebråttom att "få upp" häcken, för som det är nu så är inte altanen det minsta mysig att vara på.

Vilka buskar har ni andra runt era altaner? Hur höga är dom? Hur många somrar tog det från plantering till att de nått fullhöjd? Detta är jätteviktigt för mig, hoppas på många olika idéer!!! (Speciellt nyfiken är jag på erfarenheter om norsk brudspirea "Grefsheim")


Runt altanen har jag räcke, med tre hundar skulle det inte gå med häck laugh.gif
men på framsidan har jag en norsk brudspireahäck och det tog nog en tre -fyra år innan den var fullvuxen


mulle
Jag har en spalje med humle runt altanen.
Mulle
Maria zon 6
Oj, vilken vacker bild! Just så där vill jag att min damm ska se ut!
3-4 år för att vänta på "grefsheim" kan jag nog stå ut - även om jag gärna skulle se den fullvuxen direkt jag planterat den...
Fenja
Här kan du kolla lite på buskar i och med den storlek och härdighet du önskar.
Annars är nog det snabbaste alternativet någonsorts klängväxt på spalje: Humle, klematis, kaprifol till exempel. Dem kan du första åren komplettera med klättrande ettåringar: Luktärt, krasse och blomma för dagen om du vill ha det tätare under tiden de växer till sig.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Schersmin ,rosor , Snöbollsbuske , spaljera clematis ,finns mycket som går hos oss
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon