andersh
Hur odlar Ni, motivera gärna?

Vore roligt med många svar så får vi en någorlunda bild av på vilket sätt trädgårdsodlingen i Sverige bedrivs. Hoppas alla tar sig tid att rösta och gärna skriva en kommentar till sitt val! Borde bli en intressant debatt!

Biodynamiskt jämställes ovan med ekologisk odling!
andersh
Lade min röst på konventionell odling och kommer så alltid att göra!
Åsa, mälardalen zon 2
Du har ju glömt ekologisk odling (det är inte samma som biodynamisk odling). Jag odlar ekologiskt men inte biodynamiskt jag håller inte på och borstar trädstammar eller sår vid fullmåne och liknande.
andersh
Ok, men här jämställs biodynamisk odling med ekologisk odling!
renate
Jag odlar inga grönsaker,men använder ingen konstgödsel i min trädgård.
zaaritha
Jag svarade ekologisk--men är nog dum--kanske ej förstått?
Vi gödslar våra uteväxter med dels koskit i vatten o dels brännässlevatten.
Tesa
Jag använder bara naturliga ämnen i trädgården för jag har obegränsad tillgång på naturgödsel..........och så ser jag ingen anledning till att använda nåt annat heller
Klarar sig inte växterna utan bekämpningsmedel eller konstgödsel så borde man låta bli att odla dem...
Vi har ALLA ansvar för moder jord och ingen kan komma undan med "det lilla jag orsakar spelar ingen roll"....
Så försöker jag tänka iaf....och ta min del av ansvaret...
Ingrid på Västkusten
I så falll har jag biodynamiska ambitioner - jag faller platt på sniglarna däremot - iofs det är inte i odling och inte gödsel mend em bekämpar jag med gift. Annars är det naturgödsel och sådd efetr månen här.
Det är en annen sak med inomhusväxter. Här anser jag att vi d v s människan ryckt dem ur sin naturlig amiljö så de behöver en massa extra TLC i form av konstgödning och gifter för att de skal trivas t ex inomhus. Men inte i trädgården....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon