Full version: Lund
Xelma
Nu börjar det klia i fingrarna och jag vill plantera träd och fixa vårt woodland!

Men... jorden måste bytas först och torv köpas mm. Jag kunde inte hålla mig i höstas utan köpte några Nomocharis. De har fått en liten torvbädd så länge tills resten blir klart.

Det ska vara någon lönn, magnolia, tall, rhododendron, lunddocka (vill hitta en vit!), sippor och annat.
Cilla
Låter roligt! Berätta hur det går!

Själv har jag mitt fleråriga projekt med att försöka åstadkomma något som liknar skogsjord. Den ska vara näringsfattig men mycket humusrik, och jag har den i stora runda torvbaljor (den största är 3x2 meter och 4 torvblock hög) där jag sätter allehanda växter som får påskynda kväveurtaget.

Inte är jag helt konsekvent heller, för torvbaljorna är mycket bra att mellanlagra rosor och träd i, så det blir ett och annat lass av hästgödsel varje år i botten, och så är jag ju där med mycket näring igen... Men merparten består av löv, sand, träpinnar, aska och lite annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon