Full version: Plommonträd
Lilla Selma
Hej! Jag har ett plommonträd som jag skulle vilja nypa några långa vattenskott på redan nu, eller eventuellt under mars, medan allt syns så bra (innan bladen kommer och skymmer). Har alltid hört att stenfruktsträd ska beskäras J, A, S - men undrar om det kan skada trädet att nypa en 10-15 vattenskott nu? Trädet är cirka 20 år gammalt och av märket Opal.

/Selma
Fenja
Det skadar inte trädet, men risken är att det skjuter en MASSA nya vattenskott om du tar dem nu. Jag skulle vänta till J-A-S för det är en himla skillnad på att ta dem då i stället för på våren (vet jag av egen erfarenhet sleep.gif )!
Mvh
Fenja
Big Gardener
Håller med föregående talare. Plommon är inte så känsligt som körsbär, men sommarbeskärning är att rekommendera, framför allt om du vill få mindre vattenskott i framtiden.

Ett tips är att skaffa dig bred märktejp i någon utmärkande färg. Fäst en remsa kring de grenar du vill ta bort nu, så har du mindre jobb att hitta dem till sommaren.
Fenja
DET var ett himla bra råd, ska genast begagna mig av detta i äppelträdet!!!
Tack!
Fenja
Lilla Selma
Tack så hemskt mycket! Ska absolut märka upp de aktuella grenarna! Det är så himla svårt att urskilja dem sedan...

Toppen!

Hälsar Selma
Cilla
Är du säker på att det är vattenskott och inte andra årsskott? Om trädet skjutit vattenskott beror ju på att det av något skäl förlorat för mycket blad- och grenmassa tidigare. Om det är många vattenskott är det bättre att låta trädet behålla dem för att så småningom komma i balans. Då kan man börja gallra igen.

Vattenskott är nödskott, och de bär också frukt så småningom. Har man en gång beskurit så att trädet varit tvunget att kompensera sig med denna snabbast växande gren, är det bättre att göra sig vän med skotten än att starta krig med dem och hamna i en ond cirkel.

I sinom tid kan man gallra mellan dem om de fortsätter att vara många (de konkurrerar också ut varandra i högre grad på plommon än äpple och päron), men det bör ske efter några år och i betydligt saktare takt än den beskärning som tvingade trädet att skicka upp dem.
Lilla Selma
Hej Cilla!

Ja, trädet blev tydligen kraftigt beskuret för 2 år sedan och de högst sittande vattenskotten som kom sommaren efter har blivit kvarlämnade. Det ser inte vackert ut så jag tänkte börja gallra i dem. De 10-15 jag nämnde är väl en 10 % av det totala antalet som borde bort. Tänkte ta några varje år för att inte chocka trädstackarn ännu mer. En annan fundering jag har är om man kan beskära dem till halva längden eller så, men jag vill inte att trädet ska bli så särskilt mycket högre än det är utan dessa lååånga grenar...

Har aldrig beskurit träd förut...

Hälsar Selma
Cilla
Det brukar sällan bli bra med inkortningar av vattenskott - det stimulerar dem att fortsätta ytterligare ett år rätt upp utan att bilda sidogrenar. Väntar du ett eller ett par år till så utvecklas sidogrenar. Vill du kan du klippa bort toppen över en sådan sidogren utan att trädet fortsätter att satsa rätt upp. Men det bästa torde nog vara att ta hela vattenskott - några få per år.

Plommonets grenar böjer sig naturligt ned när de blir fruktbärande. Ett träd som chockbeskurits pinnar på rätt upp en tid, men grenarna faller ned i bågar om de får utveckla sidogrenar och fruktanlag. Det tar några år för grenar att utveckla fruktanlag, så ju mer du klipper in grenar desto längre fördröjer du fruktsättning, och därmed att grenarna böjs i bågar...

Om du behöver gallra i vattenskotten - välj de som växer för tätt nedtill, dvs de som riskerar att komma att skava mot varandra när de blir tjockare. Detta är viktigare än hur skottet ser ut högst upp, om det är längst eller kortast mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon