Full version: Trädgårdstankar
pablo
Jaha
Nu har det blivit populärt med trädgård. Alla tidningar med någon som helst känsla för vad ALLA vill läsa om har en trädgårdsbilaga motsv och utger sig för att vara experter och allt somskrivs i just deras forum är sant och skall ses som det enda riktiga.
I snart sagt varenda forum kan man hitta en trädgårdshörna där "experterna" har fritt spelrum att ge tips och förslag på hur just deras blomma reagerar på olika tilltag som någon annan tipsat om i sin tur.
Skulle det visa sig att forumet hemsök av någon som verkligen vet och har yrkespraktik samt många års studier i ämnet, kallas denna genast för smygreklammakare och hängs obarmhärtigt ut till allmänt spot och spe. Denna fluga med trädgård och gröna fingrar tar troligen även den ett slut och lägger sig på en mer behaglig nivå med intresserat trädgårdsfolk och utbildade experter som inte behöver skämmas för sin kunskap eller bli bespottade för att folk tror att deras enda intresse är att tjäna så mycket pengar som möjligt på kortast möjliga tid.
Denna korta men i mina ögon sanna betraktelse kommer säkerligen att bespottas. Om inte annat så säkert för något stavfel eller syftningsfel.

/

mad.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Vad vill du egentligen?!!
Mvh
Fenja
pisanggoreng
wink.gif wink.gif blink.gif blink.gif
fruberglund
???

Jag läser det jag vill läsa, väljer de blommor jag vill ha och bryr mig inte ett skit om vad som är modernt eller vad man "bör" ha i sin trädgård. Alla är inte lättpåverkade av reklam.

På det här forumet får man bra och kunnig hjälp mest från "amatörodlare" som provat sig fram själva. Dessutom är det roligt att diskutera sitt intresse med andra.

Vet inte riktigt heller vad du är ute efter men det verkar ju som du är ute efter svar på tal och mothugg när du kommer med ett sånt inlägg.

Men jag säger istället som Fenja, välkommen hit och hoppas du ska trivas här trots alla så kallade experter biggrin.gif biggrin.gif
Annlo
hej o välkommen!
Ett något annorlunda sätt att göra entre på må jag säga rolleyes.gif !

För egen del tycker jag att stämningen här kan vara både rå men också (oftast) hjärtlig wub.gif

Du kan ju göra som jag, läsa o kommentera det du vill o strunta i dem som du inte vill diskutera med!

Men en sak kan jag säga att det här är ett perfekt ställe att snabbt få info om allt mellan himmel o jord (oj, va fyndigt!) biggrin.gif

Annlouice
Virgo
hej Pablo,
Vad har du käkat ikväll? Taggtråd eller buffelkött?
Vad vill du med ditt inlägg? Starta ett nytt krig?

Har läst ditt inlägg flera ggr men fattar fortfarande inget.

Men vi är vana vid troll i detta forum. De kommer och går.
Hannele
CITAT (pablo @ 09-02-2005, 21:42)
en trädgårdshörna där "experterna" har fritt spelrum att ge tips och förslag

Vill du bli en av våra trädgårdsexperter? smile.gif
Välkommen.

Trädgårdsskötsel är lite som föräldrarskap;
man känner sina egna bäst själv. wub.gif
BjursBerit
CITAT (pablo @ 09-02-2005, 21:42)
Skulle det visa sig att forumet hemsök av någon som verkligen vet och har yrkespraktik samt många års studier i ämnet, kallas denna genast för smygreklammakare och hängs obarmhärtigt ut till allmänt spot och spe. Denna fluga med trädgård och gröna fingrar tar troligen även den ett slut och lägger sig på en mer behaglig nivå med intresserat trädgårdsfolk och utbildade experter som inte behöver skämmas för sin kunskap eller bli bespottade för att folk tror att deras enda intresse är att tjäna så mycket pengar som möjligt på kortast möjliga tid.


Jag har mina aningar vad du vill ha sagt, men varför inte säga det rakt ut istället för att komma med detta!!!!

Jag tror att du åsyftar inlägget om det nya trädgårdsforumet som jag antar att du varit med och skapat.Kritiken som ni iallafall fick på andra forumet var att ni inte var raka ,utan "låtsas" ha ramlat över sidan och det kändes j-a falskt.
mad.gif
pisanggoreng
CITAT (BjursBerit @ 09-02-2005, 23:58)
Jag tror att du åsyftar inlägget om det nya trädgårdsforumet som jag antar att du varit med och skapat.Kritiken som ni iallafall fick på andra forumet var att ni inte var raka ,utan "låtsas" ha ramlat över sidan och det kändes j-a falskt.
mad.gif

Detta var min spontana tanke också, men jag höll den inne ett tag...
kristerh
CITAT (fruberglund @ 09-02-2005, 21:59)
???

Jag läser det jag vill läsa, väljer de blommor jag vill ha och bryr mig inte ett skit om vad som är modernt eller vad man "bör" ha i sin trädgård. Alla är inte lättpåverkade av reklam.

Håller fullständigt med fru Berglund sleep.gif man skapar väl inte en trädgård för att vara trendig o inne, iallafall inte jag, då fick man göra om sin trädgård varje år, jag skapar efter mitt eget tycke o smak, om sedan andra gillar det jag skapat så är det jättekul.
krister
Airamya
Ja, det där var nog bland det mest förvirrande jag läst på länge... Det handlade om tidningar först väl? Och tidningars forum? Eller?
Och att trädgårdsintresse är modernt just nu men nog kommer att sluta vara det så småningom? Vilket vore bra eftersom experterna då inte behöver skämmas för sin kunskap? För att de blir påhoppade av amatörer nu när blommor är så modernt?
Ursäkta, men jag hänger inte med alls...

unsure.gif
DammPeter
Hänger med en smula i ditt resonomang.

Arbetar på ett Gardencenter i Göteborg och måste säga att
trädgårdsbranschen och trädgårdsyrket ofta har lite dålig status i detta land.
Har studerat i Tyskland och där blir trädgårdsmästare nästintill avgudade.
Där jag jobbar hör man ofta kunder som säger
- Hur kan den här rosen kosta så här mycket?
- 198:- för ett frukträd, herregud vad dyrt.
Och i kassan tjatas det nästan alltid om rabatt,
och då tyvärr inte om rabatt med blommor i, utan rabatt på priserna.
Man hör sällan någon som prutar på bensinen eller mjölken.
Tänk på att personalen har utbildat sig för att lära sig allt om växterna och att det krävs oerhört mycket kunskap och tid för att odla fram ett fint fruktträd
Dock är ju detta forum helt fantastiskt, där man både ger och tar massa information.
Angående tidningarnas artiklar om trädgård kan jag hålla med om att vad som skrivs ofta går att diskutera.
Det jag märker av på jobbet är efter varje trädgårdstidning eller trädgårdsprogram är att folk ofta tror att allt som skrivs eller nämns på TV är sant.
Till sist ännu en gång.
Leve internet ock leve detta forum.
caffelatte
wacko.gif wacko.gif wacko.gif

När jag läste rubriken Trädgårdstankar trodde jag att det var någon som - precis som jag - drömde om sommaren... Så här kan det se ut hos mig kring midsommar... fler som längtar?
fruberglund
CITAT (DammPeter @ 10-02-2005, 17:23)
Och i kassan tjatas det nästan alltid om rabatt,
och då tyvärr inte om rabatt med blommor i, utan rabatt på priserna.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ja, visst är vi snåla men det är ju bara för att vi vill köpa sååååå mycket blommor tongue.gif tongue.gif laugh.gif Ju fler desto bättre!

Men du har självfallet rätt och det stämmer nog in på fler yrken tyvärr, att man tar för givet att det bara ska fungera och finnas där när man så behagar och till "rätt" pris.

Fast i de flesta fall och särskilt när det gäller växter så är det kvalité framför kvantitet som gäller!!!

(lite utanför ämnet men ändå) smile.gif
kerstin z5-6
Sådana som Du Peter är välkomna, o sällsynta i handel med växter, oavsett var/vilken sorts handelsträdgård.
-Det vanliga är att man inte får några svar alls -jag vet inte... -eller svar som är helt uppåt väggarna -Men det är väl billigare så ..
Pruta det gör jag aldrig -men frågar det gör jag .. smile.gif
Sommartorparn
Denne Pablo växte upp som en svamp ur marken,
försvann som en svamp efter frost,
begrep någon vad han egentligen ville?
wacko.gif
pisanggoreng
Jag tror de här svamparna som dykt upp lite härstans vill göra (indirekt) reklam för den där trädgårdsportalen som verkar vara rena skojeriet. De lyckas inte så bra, förstås... wink.gif
Betty
CITAT (pisanggoreng @ 11-02-2005, 13:14)
härstans

Kul ord! Själv brukar jag säga varstans . smile.gif
I övrigt håller jag med dig i din teori om den där sortens svampar...
pisanggoreng
CITAT (Betty @ 11-02-2005, 13:18)
Kul ord! Själv brukar jag säga varstans . smile.gif

laugh.gif laugh.gif Det brukar nog jag också... Fast härstans funkar också.. biggrin.gif
Sommartorparn
Nu har även jag fattat vad det handlar om . biggrin.gif
Var inne på deras portal och kollade runt lite.

Nån mer än jag som tror att dom pratar med sig själva på forumen?
laugh.gif

Tror jag har hittat deras inlägg även här på Odla. Användarnamn: manliga tvåstaviga förnamn. Inläggen är formulerade ungefär som jinglar i en reklamfinansierad radiostation....
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kajsa
Visst finns här arbetande experter som tex Cilla, och henne är vi glada för, hon hjälper oss alla. Vi andra har väl bara ett ovanligt stort intresse av det gröna. Själv är jag uppvuxen med en stor trädgård och duktiga föräldrar som kunde mycket om växter, och jag älskade trädgården redan som liten. Trender och annat struntar jag i, jag tar mina egna steg just nu är det rosor, jag har haft en massa olika perioder av olika växter genom åren. Odla.nu är en stor tillgång för att dela med sig, och lära av andra. Alla har en massa kunskap om sina favoritväxter och annat, trender har ingen betydelse här på Odla.
Blomstertanten
CITAT (pisanggoreng @ 11-02-2005, 13:14)
Jag tror de här svamparna som dykt upp lite härstans vill göra (indirekt) reklam för den där trädgårdsportalen som verkar vara rena skojeriet. De lyckas inte så bra, förstås...  ;)

Är det inte reklam för ett svampforum ? unsure.gif

tongue.gif
DammPeter
Vet att man ofta får svaret.
- Jag vet tyvärr inte, i en handelsträdgård.
Ofta är det tyvärr också så, att det blir mer och mer specialfrågor
som man måste ta reda på innan man svarar.
Jag ber ofta att få ringa upp mina kunder om jag inte vet att jag kan svaret.
Det sura är att vi, jag får många frågor från personer som sen åker till Plantagen, Bauhaus m.m för att göra sina inköp.
Det tråkiga med dessa ställen är att de oftast har noll kunskap.
Ex. Bauhaus annonserad i hööstas om "vintergrön" avenbok.
Det är faktiskt skrattretande. Jag ringde och frågade deras "trädgårdsexpert" och fick svaret att avenboken var grön året runt.....
Skrattretande.
Fortsätt och fråga och trevlig vår....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon