andersh
Är det möjligt än. Den skall ju helst ligga och förgro cirka 2 månader, och i så fall måste den köpas nu!
Åsa, mälardalen zon 2
2 månader behöver inte sättpotatisen förgro när jag testat odla potatis det har räckt med någon månad och potatis är ju ganska köldkänslig så den sätter man ju inte ut förren eventuellt i maj (stockholmstrakten) så det finns fortfarande gott om tid.


(Graines Baumaux har dock en del lockande potatissorter i sin katalog och det verkar inte så svårt att beställa trots att det är på franska, synd bara att man inte har någonstans att odla potatis https://www.graines-baumaux.fr/default.asp )
andersh
potatis sätts from början till mitten av mars i zon 1. Yrkesodlare förgor i två månader för att få extra tidig skörd.

Frågan är om det går att få tag på sättpotatis att förgro redan nu?
Tesa
köp vanlig potatis vetja....elller har du några kvar sen i fjol???
Vi har för det mesta eget utsäde...förnyar med några års mellanrum
zaaritha
Tja--hos oss gror ju matpotatisen i skafferiet!!
Lady Hamilton
I fjol förgrodde jag potatisar ("påspotatis" tidigt inne, för att sedan plantera dem i"Ica-korgar" o ha iväxthuset. Det fungerade gätte bra.

Jag la dem ovanpå fuktad torv o placerade de ljust, när det hade växt ut massor med rötter planterade jag de i korgarna i jord/sand.

Det tog 3mån från att jag började förgro, tills skörd (fick väldigt bra skörd)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon