Full version: Bakker !
Diana
[COLOR=blue]Hejsan på er! Jag undrar om någon här handlar från Bakker och kan tala om för mig om dom är bra. Bom verkar lite skumma tycker jag så jag vet ej om jag skall våga handla där. Vad säger ni som har? Hur är dom och dess varor ?
Sylvia
Kolla de tidigare trådarna med Bakker! Dom hittar du med SÖK!
160kvm stort hus
Hej!
Jag har handlat därifrån före jul och är väldigt nöjd!!
Jag handlade mest knölar av narcisser, amaryllis ( helt underbar!! ) hyacinter osv...

Bara att se i vår när dom komme rupp. Amaryllisen var helt otrolig!! Den måste jag ha mer av.

Har även fått bra svar från deras hemsida när jag frågat, fort har det gått oxå.
Dom säljer inte längre jordgubbar pga leveransproblem.

Mvh G
Nikko
Hej,

har köpt från Bakker 2001, och
90% av de jag köpt gick ut över vintern.
En del av växterna var även mögliga när jag fick leveransen.
Jag köper inte därifrån igen....
Diana
CITAT (Nikko @ 15-02-2005, 14:46)
Hej,

har köpt från Bakker 2001, och
90% av de jag köpt gick ut över vintern.
En del av växterna var även mögliga när jag fick leveransen.
Jag köper inte därifrån igen....

Hejsan Nikko, det är just detta jag har hört förr och var rädd för, men dom kanske har bättrat sig sedan dess och blivit bättre.
Jag skall kolla om andra har köpt de närmaste åren, men tack för att du svarade.
Diana
Hej G, Så du har inte haft några problem med dom? För jag vet att för flera år sedan, typ början på 90-talet så fick man massor med mögliga och slämmiga plantor som man fick slänga direkt. Jag har ej vågat beställa sedan dess, men om du nu redan i julas beställt så låter det som om dom har bättrat sig. Trevligt ! För jag har just fått hem en katalog och funnit fina liljor som jag vill ha. tongue.gif
Diana
CITAT (Sylvia @ 14-02-2005, 21:56)
Kolla de tidigare trådarna med Bakker! Dom hittar du med SÖK!

Skall ske! Tack! biggrin.gif
160kvm stort hus
Hej!
Jo det verkar som dom inte var bra på 90 talet.. Men det är ju 10-15 år sen så dom borde väl hunnit bättre sig.

Levande plantor vet jag som sagt inget om. Men jag beställde narcisser, tulpaner, hyacinter, pioner osv och dom var det absolut inget fel på!!Ok, det var väl nån narciss knöl som inte var bra, men det är en ganska bra % med tanke på att vi fick en 200st.. Då får man väl räkna med lite "svinn".

Amaryllisen ( deras jätte ) växte så det knakade. tre stänglar ( trots att jag glömde vattna, tappade den i golvet dvs misshandel ) med 5-8 klockor i varje..

Jag tror jag tog ett foto, ska se om jag lyckas lägga upp det.
Men den var helt underbar!!

Jag frågade lite om bla jordgubbsplantor och dom svarade ( dagen efter ) att dom inte saluför dessa längre pga leveransproblem.

Jag funderar på at beställa lite mer, men så kom jag ju på att jag ska gå på trädgårdsmässan i älvsjö... Så jag väntar ett tag med det.. *ler*

Men det här är iallafall mina erfarenheter...

Mvh G
kerstin z5-6
problemet är inte att inte några får det de vill , händer säkert .. kanske hög procent tom . Problemet är vad som händer NÄR och OM det bara är mögel o elände som kommer ...
Förtår inte varför jag ska göda en sådan firma med mina dyrt ihopsparade trädgårdspengar .. när det vimlar av seriösa firmor på nätet ??
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2005, 12:36)
problemet är inte att inte några får det de vill , händer säkert .. kanske hög procent tom . Problemet är vad som händer NÄR och OM det bara är mögel o elände som kommer ...
Förtår inte varför jag ska göda en sådan firma med mina dyrt ihopsparade trädgårdspengar .. när det vimlar av seriösa firmor på nätet ??

Då behöver du inte beställa från dem wink.gif vi andra som är nöjda fortsätter,
har du beställt något från dem de senaste åren?
det är lätt att klanka på nåt som hänt för 10 år sedan, jag fick oxså dåliga plantor från dem på den tiden, men beställer numera från dem med utmärkt kvalitet sleep.gif
ursäkta kerstin men är du alltid lika långsint eller du kanske har beställt av dem de senaste året? wink.gif
krister
kerstin z5-6
ja -ett gäng ruttna Yucca filamentosa, 2003, inte via mitt namn -det går ju inte , men vi en vän som lyckades övertala mej då hon inte ville ha tre själv .
Jag testar innan jag talar, oavsett det gäller såråd eller uttalanden om plantskolor/firmor
Ersättning för de plantorna lyser fortfarande med sin frånvaro .
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2005, 12:52)
ja -ett gäng ruttna Yucca filamentosa, 2003, inte via mitt namn -det går ju inte , men vi en vän som lyckades övertala mej då hon inte ville ha tre själv .
Jag testar innan jag talar, oavsett det gäller såråd eller uttalanden om plantskolor/firmor
Ersättning för de plantorna lyser fortfarande med sin frånvaro .

Ja det var ju tråkigt sleep.gif men jag har som sagt alltid haft bra erfarenhet av dem, då kan jag förstå din kritik.
krister
Diana
G, jag vill gärna se din Amaryllis! rolleyes.gif
Sedan så tror jag nog att domborde ha bättrat sig eftersom dom finns kvar på marknaden. Så jag skall nog testa dom och beställa de liljor jag var sugna på wub.gif
Diana
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2005, 12:36)
problemet är inte att inte några får det de vill , händer säkert .. kanske hög procent tom . Problemet är vad som händer NÄR och OM det bara är mögel o elände som kommer ...
Förtår inte varför jag ska göda en sådan firma med mina dyrt ihopsparade trädgårdspengar .. när det vimlar av seriösa firmor på nätet ??

Så sant! unsure.gif
kerstin z5-6
och liljor till bra pris finns ju tex här
Eurobulb
Nikko
Har också beställt några lökar som jag fick i höstas, hoppas de blir fina,
Har på senare tid börjat handla mina växtor hos lokala plantskolor och frågat efter svensodlade växter.
Köpte ett gäng svenska rosor som är de finaste jag haft någonsin.
Även om de kostade en slant extra så var det värt pengarna.

rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2005, 12:52)
ja -ett gäng ruttna Yucca filamentosa, 2003, inte via mitt namn -det går ju inte , men vi en vän som lyckades övertala mej då hon inte ville ha tre själv .
Jag testar innan jag talar, oavsett det gäller såråd eller uttalanden om plantskolor/firmor
Ersättning för de plantorna lyser fortfarande med sin frånvaro .

mad.gif Unjefär liknande erfarenhet har jag!

När jag ringde blev jag av "snäst" med orden
-Du får väll för h-vete gräva ner dem o ge de en chans!?

Och när jag skrev till vd:n o klagade blev ända resultatet att jag blev
SVARTLISTAD Och några pengar har jag heller inte sett röken av
Diana
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2005, 16:51)
och liljor till bra pris finns ju tex här
Eurobulb

Tack för länken, trist bara att dom ej hade dom liljorna jag var ute efter, men det kanske kommer. biggrin.gif
Diana
Nikko, har du några bilder på dom rosorna ? rolleyes.gif
Diana
CITAT (Hamilton @ 16-02-2005, 18:29)
mad.gif  Unjefär liknande erfarenhet har jag!

När jag ringde blev jag av "snäst" med orden
-Du får väll för h-vete gräva ner dem o ge de en chans!?

Och när jag skrev till vd:n o klagade blev ända resultatet att jag blev
SVARTLISTAD Och några pengar har jag heller inte sett röken av

ohmy.gif När skedde detta ? Hoppas dom lagt av med denna attityd mad.gif
Betty
CITAT (Hamilton @ 16-02-2005, 18:29)
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2005, 12:52)
ja -ett gäng ruttna Yucca filamentosa, 2003, inte via mitt namn -det går ju inte , men vi en vän som lyckades övertala mej då hon inte ville ha tre själv .
Jag testar innan jag talar, oavsett det gäller såråd eller uttalanden om plantskolor/firmor
Ersättning för de plantorna lyser fortfarande med sin frånvaro .

mad.gif Unjefär liknande erfarenhet har jag!

När jag ringde blev jag av "snäst" med orden
-Du får väll för h-vete gräva ner dem o ge de en chans!?

Och när jag skrev till vd:n o klagade blev ända resultatet att jag blev
SVARTLISTAD Och några pengar har jag heller inte sett röken av

Historier som dessa två är för mig alldeles tillräcklig anledning att handla hos andra företag. sad.gif
*Felix matte*
jag avbokade min beställning hos Bakker efter att ha rådfrågat och fått svar här på forum.... beställde lökar frå Odla istället och väntar nu bara på att snön ska försvinna så jag får se om några lökar sticker opp...
Men... får nog ge mig till tåls ett bra tag till...en meter snö försvinner inte sååå fort tongue.gif rolleyes.gif sad.gif
Betty
Två månader kvar... men det går jättefort! biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 16-02-2005, 23:48)
Två månader kvar... men det går jättefort! biggrin.gif

Två månader!... inte hos mig sad.gif här tar det minst en till månad... men som det heter... den som väntar på något gott...... biggrin.gif wub.gif
Caprice
CITAT (Hamilton @ 16-02-2005, 18:29)
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2005, 12:52)
ja -ett gäng ruttna Yucca filamentosa, 2003, inte via mitt namn -det går ju inte , men vi en vän som lyckades övertala mej då hon inte ville ha tre själv .
Jag testar innan jag talar, oavsett det gäller såråd eller uttalanden om plantskolor/firmor
Ersättning för de plantorna lyser fortfarande med sin frånvaro .

mad.gif Unjefär liknande erfarenhet har jag!

När jag ringde blev jag av "snäst" med orden
-Du får väll för h-vete gräva ner dem o ge de en chans!?

Och när jag skrev till vd:n o klagade blev ända resultatet att jag blev
SVARTLISTAD Och några pengar har jag heller inte sett röken av


Det var det värsta jag har hört...?!? ohmy.gif mad.gif



Caprice
adrian
CITAT (Diana @ 16-02-2005, 21:53)
CITAT (Hamilton @ 16-02-2005, 18:29)
mad.gif  Unjefär liknande erfarenhet har jag!

När jag ringde blev jag av "snäst" med orden
-Du får väll för h-vete gräva ner dem o ge de en chans!?

Och när jag skrev till vd:n o klagade blev ända resultatet att jag blev
SVARTLISTAD Och några pengar har jag heller inte sett röken av

ohmy.gif När skedde detta ? Hoppas dom lagt av med denna attityd mad.gif

Den var kul... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (adrian @ 17-02-2005, 14:13)
CITAT (Diana @ 16-02-2005, 21:53)
CITAT (Hamilton @ 16-02-2005, 18:29)
mad.gif  Unjefär liknande erfarenhet har jag!

När jag ringde blev jag av "snäst" med orden
-Du får väll för h-vete gräva ner dem o ge de en chans!?

Och när jag skrev till vd:n o klagade blev ända resultatet att jag blev
SVARTLISTAD Och några pengar har jag heller inte sett röken av

ohmy.gif När skedde detta ? Hoppas dom lagt av med denna attityd mad.gif

Den var kul... laugh.gif laugh.gif laugh.gif


Våren 2004 ! mad.gif Men jag tyckte det var lagom roligt då! sad.gif


( smile.gif Men nu slipper jag även att bli överöst med deras falska reklam!)
kerstin z5-6
Dom kanske bara svartlistar Norrlänningar ? wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Fenja
Nä, Kerstin, jag tillhör nog de svartlistade på samma grund som Hamilton... (jag bor i västergötland). Jag skrev också till vd:n och då svarade de med att skicka räkningen till inkasso. rolleyes.gif Inte ens en fjärdedel av det skickade var odlingsdugligt, utan mögligt och ruttet eller kruttorrt och stendött.
Finns inget som helst skäl att gynna ett företag som detta, köp av seriösa handlare i stället!
Mvh
Fenja
Christina i Taxinge~
Ähum....jag är vid det här laget hyfsat erfaren av att beställa växter från alla möjliga leverantörer (främst rosor) och har också för ett antal trädgårdsår sedan köpt från Bakker.
De växter jag fick var i eländigt skick! Som redan beskrivits - mögliga, ruttna... sad.gif mad.gif
Utom en växt- en syrenhortensia som faktiskt lever än efter 6 år sleep.gif

Däremot var alla lökar jag beställde helt OK - jag har fortfarande ett gäng liljor, "Mona Lisa", som är köpta från Bakker och som lever och blommar och DOFTAR så man kan bli konfys! smile.gif

Eftersom det var så länge sedan jag handlade därifrån har jag faktiskt funderat på att göra en liten beställning i år..... wink.gif
Det som lockar mig är "Purpurlysing" (Lysimachia atropurpurea) - hur snygg kunde inte den bli bland vita rosor? wub.gif

Det som talar emot är just "varför ska man gynna ett företag som 'otrevliga' Bakker" - det som talar för är "var ska jag annars hitta den"????

Jag har iaf aldrig sett den IRL - vet nån var man kan köpa den?
160kvm stort hus
Eller så kanske man kan dra det så här....

Lökar, knölar och "torra" växter erkar vara helt okej. Bra kvalitet, billiga, fina, och ovanliga sorter.

Blommor, sticklingar osv dvs "blöta" växter.. Ruttna, mögliga osv. Det verkar ju som dom har leveransproblem....
När jag frågade efter jordgubbar så sa dom som sagt att dom inte gjorde sånt längre pga leveransproblem.

Men att bli utskälld och svartlistad är oursäktligt!! Visst finns det ju rötägg hos alla företag, men jag tror inte att alla ni råkade ut för samma person.
Eller hur många är det som jobbar där? *ler*

Det är MIN teori..

mvh G
Diana
Du kan nog ha rätt där G med att hålla sig till lökar, knölar och "Torra växter" för att vara på den mer säkra sidan. unsure.gif
kerstin z5-6
Yucca filamentosa levereras som rötter ...
Sylvia
Lysimachia atropurpurea 'Beaujolais' kan du så själv. T.ex. Rara Växter t.ex har frö.
Rara Växter
Christer i Falköping
Nog är väl Lysimachia atropurpurea hyfsat vanlig i handelsträdgårdarna?
Christer.
Christina i Taxinge~
CITAT (Christer i Falköping @ 18-02-2005, 20:17)
Nog är väl  Lysimachia atropurpurea hyfsat vanlig i handelsträdgårdarna?
Christer.


Jag har garanterat aldrig sett den på nån plantskola häromkring!?
Men oj, va glad jag skulle bli om den plötsligt bara fanns där...! wub.gif

Sylvia, frösådder är inte min grej... tongue.gif smile.gif
(men erkänner att Kerstin "lurat" mig att så Crambe cordifolia i år...går säkert åt pipsvängen, men då har jag försökt iaf!)
kerstin z5-6
haha .. lurat .. jojo .. det går bra ! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon