Full version: Havtorn
e_sedell
Jag tänkte försöka odla havtorn hemma på tomten. Vad ska jag tänka på, vad vill den ha för läge och var kan jag köpa plantor/frön?

Åsa, mälardalen zon 2
De brukar gilla att växa väldränerat och soligt, de växer gärna i sandjord och de tål salthaltiga vindar. Det krävs minst 2 plantor för att man ska få frukt en han och en honplanta, så vill man ha frukt brukar det vara säkrast att köpa selekterade kloner. Plantorna bör gärna stå nära varann p.g.a att växten vindpollineras.

Ex. på selekterade kloner är plantorna Romeo och Julia. De brukar kunna hittas ibland ute i handeln, hittar man dem inte kan man köpa på postorder, åtminstone Rångedala säljer både Romeo och Julia i sin webbutik.

http://www.rangedala-plantskola.se/index.asp

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/elaeagna/h...po/hipprha.html
Anders zon III
Det är endast två saker havtorn ogillar, vad jag märkt i mitt odlande och genom att se på vilda bestånd.

1 - Att få skugga på sig
2 - Att konkurrera med annan växtlighet

Annars tål de det mesta!
(Hmm...mina sorkar gillar tyvärr att gnaga på stammarna också...)
e_sedell
okej, ganska lättodlade med andra ord. Är det nödvändigt med extra kalk, de tycker ju om det har jag hört. Barkmull är ju surt, om man ska lägga på det under för att slippa rensa måste man neutralisera det med kalk då?
Anders zon III
Lite extra kalk i jorden mår de bra av, men inte behöver du kompensera för barken.
e_sedell
Okej, då vet jag biggrin.gif
Gossen Ruda
Ett bra sätt är att odla i Danmark. laugh.gif Besökte en gång en märklig fyr på danska västkusten. Den hade blivit obrukbar pga av att en stor sanddyn lagt dig mellan fyren och havet. Men havet äter sig långsamt in i landet så snart är dynen försvunnen och senare kommer fyren också att rasa ut i havet. Promenadvägen mellan parkeringsplatsen och fyren var kantad med Havtornsbuskar och marken var väl närmast sand. Är inte säker på namnet men ett namn som dyker upp är Rudebjerg?
e_sedell
så den vill altså ha sandig och kalkrik jord, utan skugga!
Hannele
Bären är mycket C-vitaminrika!
Cilla
Saften är den godaste som finns i världen...
Eivor E på Väddö
Saft ocj marmelad, ja den är supergod. Men är det någon som har ett bra knep för att ta hand om bären? De sticks ju så väldigt, och sitter hårt fast. Jag har funderat på om man kan ta hela grenar och ånga i en saftmaja. Vad tror ni om det? Eivor
Hannele
mycket har jag inte, men jag tycker dom blir sötare efter en frostnatt.
Gunvor Nilsson
Jag läste en artikel om havtorn och om svårigheterna att få bort bären från buskarna. En skärgårdsbo hade gjort ett skrapverktyg så han skrapade ner bären men tyvärr glömde man att beskriva hur verktyget var gjort. Inte så konstigt att närförortens fiskaffär säljer ca 1 dl havtornssylt till nästan 100:-!
Anders zon III
Vad jag har hört och läst så var forna tiders sätt att plocka havtornsbären en av anledningarna till att buskarna blev så sällsynta. Man skadade de vilda bestånden rejält.

När det gäller de odlade så är de olika lätta att plocka. Om bären blivit helt mogna så är de också svåra eftersom de är så mjuka men att fästet är segt.
De har mer aromer om de plockas precis innan full mognad, i alla fall innan de blivit övermogna, (vilket de förövrigt blev redan på sommaren och inte på hösten, förra året under det varma vädret.)

Sorten ´Julia´är lättare att plocka än ett par andra jag prövat, men man får hoppas att det fortsatta förädlingsarbetet beaktar plockningsvänligheten!
Elicelund
Ang honor och hanar. Jag satte Romeo och Julia 50-50 men det tycks räcka med en Romeo till fem Julia.
Anders zon III
Pollen kan spridas väldigt långt. De första buskarna som min syster planterade på sin avlägsna tomt var endast honexemplar - och de fick riklig fruktsättning! Undrar om det var vilda hanbuskar som finns några mil bort...hmm...
e_sedell
Jagläste i en artikel att en sax skulle vara bra, men det blir ju väldigt pilligt.

Vi tycker inte om marmeladen, pappa tyckte så illa om dan att han slängde den. Lite synd kanske, men ingen saknade den. Smakar saften likadant? Vad kan man blande med?

Jag ska nog bara ha 2 buskar på skoj, kanske man rent av ska försöka så ifrån vilda plantor?! *jag med mina sådder*
KURT
Det går säkert bra att så från vilda buskar (eller ta sticklingar), också impecta säljer frö. Med frö vet man ju inte hur mycket bär man får och kvaliten på dem. Men många (de flesta?) verkar ju faktiskt ha havtorn som prydnadsbuske.
Visst kan man göra annat än sylt/marmelad av havtorns bär, från finland kommer dessa recept: (verkligen fantasifullt!)

http://www.marthaforbundet.fi/barrecept.html

HAVTORN



HAVTORNSGRÖT

(6-8 pers.)

1½ liter vatten + havtornssaft

2 ¼ dl mannagryn

1-2 dl socker

1 tsk vaniljsocker

Blanda saft och vatten och låt det koka upp. Tillsätt mannagrynen och låt koka i tio minuter. Smaksätt med socker och vaniljsocker. Vispa tills gröten blir ljus och pösig.



HAVTORNSPARFAIT

½ dl havtornssaft

2 äggulor

½ dl socker

2 dl vispgrädde

gul, grön och röd livsmedelsfärg

vit och mörk choklad

mandelmassa

Vispa ihop ägg och socker pösigt. Vispa över vattenbad till ca + 50 grader. Vispa kallt till ca + 25 grader. Vispa grädden och blanda ner den i äggsmeten, tillsätt havtornssaften och eventuellt litet gul- och röd livsmedelsfärg. Lägg i timbalformar, ställ dem i frysen så att de stelnar.

Garnityr:

Smält chokladen, spritsa kvistar och lägg i kylen så att chokladen stelnar. Färga mandelmassan grannorange och forma små bär. Färga mandelmassa grön och gör avlånga smala blad. Smält choklad och spritsa konturer av fjärilsvingar, låt stelna. Spritsa små prickar på vingarna av smält, mörk choklad. Vik ett papper som ett V och spritsa den mörka chokladen i V:et som kropp och spröt. Stick ner vingarna i chokladen och låt stelna. Vispa litet grädde. Stjälp upp parfaiten och lägg kvisten på fatet. Lägg bladen vid kvistarna och bären i små klungor vid kviständarna. Spritsa en liten klick vispgrädde ovanpå parfaiten och lägg fjärilen överst.



HAVTORNSSORBET

PÅ BÄDD AV HONUNGSMARINERADE TRANBÄR OCH BLÅBÄR

(8 port)

7 dl vatten

6 dl socker

5 dl havtornssaft

saft av två citroner

1 msk Triple Sec

4 äggvitor

Marinerade bär:

1 liter tranbär

1 liter blåbär

1 dl honung

lite vatten

färsk citronmeliss

Koka upp vatten och socker och låt kallna. Blanda i havtornssaften, citronsaften och Triple Sec. Frys i glassmaskin eller i en form i frysen i ca 4 timmar. Efter halva frysningstiden vispas äggvitorna upp och blandas i. Fryser man i en form ska man vispa upp smeten då och då tills den stelnar. Mosa tranbären och blåbären lätt med en gaffel. Sila av spadet och spara detta. Rör ut honungen med lite vatten så att den blir flytande. Häll honungen över bären och låt dem stå kallt i ett dygn. Vid serveringen läggs bären som en bädd med en kula sorbet ovanpå, lite bärsaft läggs runt sorbeten och man garnerar förslagsvis med blad av färsk citronmeliss.



UGNSFISK I HAVTORNSSÅS

400 g färsk eller djupfryst fisk

½ dl dill

1 tsk salt

1 dl crème fraiche

en nypa citronpeppar

1 dl havtornssaft

Lägg fiskfiléerna i en ugnsform och strö på finklippt dill. Blanda crème fraiche, salt, citronpeppar och havtornssaft och häll blandningen över filéerna. Grädda i ugnen i 200 grader ca 35-40 minuter.



KOTLETTER I HAVTORNSSÅS

4 griskotletter

½ tsk salt

½ msk senap

1 msk ketchup

½ tsk paprikapulver

¼ tsk vitpeppar

Buljong:

2 dl köttbuljong

2 msk ketchup

1 dl grädde

3 msk havtornssaft

Blanda salt, senap, ketchup och kryddorna. Bestryk kotletterna på båda sidorna med blandningen. Lägg dem i en smord ugnsform. Häll buljongen över dem och grädda i 200 grader ca 30 minuter. Häll över spad på kotletterna nu och då under gräddningen.



HAVTORN-OSTTÅRTA

(utan ugn)

Botten:

100 g grahamkex

35 g smält margarin

Fyllning:

1 ½ dl havtornssaft

100 g Hovi ost

150 g socker

1 tsk vaniljsocker

2 ägg

2 dl grädde

Beklä en 2 liters jämnbottnad form med bakplåtspapper. Blanda det smälta margarinet och de smulade kexen till en massa och bred ut massan på formens botten. Vispa äggvitorna till skum. Vispa också grädden. Blanda socker, äggulorna, osten och havtornssaften till en jämn blandning. Kombinera sinsemellan de vispade äggvitorna, vispgrädden och havtornsblandningen. Häll smeten på kexsmulorna och frys ner.



GLUTENFRI KAKA

200 g smör

2 dl socker

3 ägg

2½ dl potatismjöl

1 dl glutenfri mjölblandning

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker



Glasyr:

1 pkt florsocker

5 msk havtornssaft

på ytan mandelspån



Vispa smör och socker till skum. Tillsätt äggen ett i sänder under kraftig vispning. Blanda mjölen, bakpulvret och vaniljsockret och sikta ner det i smeten. Lägg smeten i en smord och bröad form och grädda i 175 grader ca 1 timme. Blanda havtornssaften och pudersockret och bred ut över den svala kakan.

HAVTORNSMILKSHAKE”

3 msk havtornssaft

2 msk honung

saft av en apelsin

saft av en halv citron

2 tsk vaniljsocker

½ liter mjölk

¼ liter vaniljglass

(1 banan)

Mät upp saften, honungen och vaniljsockret i en skål och blanda. Tillsätt glassen i kuber och vispa med en mixer. ( om du inte har glass så tillsätter du en skivad banan). Vispa ner mjölken.


HAVTORNSGELÉ PÅ SYLTSOCKER

2 dl havtornssaft

2 dl syltsocker



Hetta upp saften och rör försiktigt ner lite socker i taget. Minska på värmen när blandningen börjar koka. Koka upp i 10 minuter och rör försiktigt om nu och då. Låt svalna i 30 minuter och rör ytterligare om ett par gånger. Fördela det i små burkar och förvara kallt.


HAVTORNSGELÉ PÅ GELÉSOCKER

3 dl vatten

1½ dl gelésocker

1 dl havtornssaft



Koka upp vattnet och tillsätt sockret och koka upp på nytt. Tag kastrullen bort från spisen och tillsätt saften. Det stelnar snabbt. Passar bra som fyllning till kakor och rulltårtor.


PUMPA-HAVTORNSGELÉ

1½ liter riven pumpa

1 dl vatten

1½ dl havtornssaft

700 g ( 9 dl) syltsocker

Lägg vattnet och den rivna pumpan i en kastrull och koka i ca 45 minuter. Tillsätt saften och sockret och koka i ytterligare 10 minuter. Låt svalna och lägg på burk. Man kan använda mera havtornssaft om man vill.


MANDEL-HAVTORNSTÅRTA

2½ dl vetemjöl

¾ dl socker

1 tsk bakpulver

100 g smör eller margarin

1 ägg



Fyllning:

50 g smör eller margarin

1 dl socker

2 ägg

100 g mandel

havtornssaft



Glasyr:

2 dl florsocker

2 msk havtornssaft

Blanda de torra ingredienserna sinsemellan. Tillsätt det mjuka margarinet och ägget. Bred ut smeten i en smord rund kakform. Vispa fettet och sockret till skum, tillsätt äggen ett i sänder. Tillsätt den finhackade mandeln och smaksätt med en aning havtornssaft. Bred ut fyllningen i formen och grädda i 200 grader 25-30 minuter. Gör av florsockret och havtornssaften en jämn kräm och spritsa ränder på den svala kakan.


HAVTORNSKRÄM I SKIKT

Havtornskräm:

½ liter vatten

1 dl havtornssaft

3 msk potatismjöl

1 dl socker



Majskräm:

½ liter mjölk

1 ägg

½ dl maizenamjöl

2 msk socker

1 tsk vaniljsocker

Blanda mjölk, ägg och maizenamjölet i en kastrull. Hetta upp under omrörning och koka ett par minuter. Smaksätt med socker och vaniljsocker. Häll krämen i en skål och låt svalna. Tillred havtornskrämen på samma sätt som maizenakrämen. Häll den på den andra och strö lite socker på ytan.


HAVTORNSSTRÖMMING

400 g strömmingsfiléer

½ tsk salt

1 tsk citronpeppar

½ dl dill

1 lök

½ dl grädde

½ dl vatten

1 dl havtornssaft

Tag bort ryggraden på filéerna. Finfördela löken. Bred ut filéerna på arbetsbordet med skinnet neråt och strö på dem kryddorna samt dill och lök. Rulla ihop dem till rullar och lägg dem i en kastrull. Häll på blandningen av grädde, vatten och havtornssaft. Låt småkoka på svag värme i ca 20 minuter. Man kan tillreda rätten i ugn i 200 grader ca 20 minuter eller i mikrovågsugn på full effekt 9-10 minuter.



HAVTORNSMOUSSE

(5 port.)

Mousse:

3 dl vispgrädde

1½ dl socker

1 tsk vaniljsocker

1½ dl outspädd havtornssaft

¾ dl vatten

4 tsk gelatinpulver



Sås:

1 dl outspädd havtornssaft

1½ dl vatten

1 dl socker

2 tsk potatismjöl

½ dl vatten



Garnering:

1 dl vispgrädde

havtornsbär

citronmeliss

ev. choklad

Vispa grädden lätt och tillsätt ½ dl socker samt vaniljsocker. Rör försiktigt ner havtornssaften samt resten av sockret Hetta upp vattnet och tillsätt gelatinpulvret. Rör om tills det löst upp sig och rör ner gelatinet i blandningen. Vattenskölj en form och häll i blandningen. Låt stelna i kylskåp ca 6 timmar. Blanda saften, vattnet och sockret i en kastrull och koka upp. Gör en toppredning av potatismjölet och vattnet. Låt såsen kallna.


GLUTENFRI ÄPPELPIROG

Sockerfri, glutenfri, laktosfattig



200 g laktosfattigt margarin

1½ dl fruktsocker

3 ägg

1 ¾ dl potatismjöl

1 ¼ dl glutenfri mjölblandning

2 tsk bakpulver



Fyllning:

äppelskivor

1 brk hyla gräddfil

2 ägg

1 dl fruktsocker

1 tsk vaniljsocker

1½ dl havtornssaft



Vispa margarin och fruktsocker pösigt, tillsätt äggen ett i sänder under omrörning. Blanda mjölet och bakpulvret och sikta ner det i smeten. Häll smeten i en kakform och grädda i 175 grader i 15 minuter. Rada på äppelskivorna. Blanda gräddfil, ägg, socker och havtornssaften och häll över äppelskivorna. Grädda ännu tills ytan är vackert brun.
e_sedell
det var ett par ja tongue.gif
Palmen
Jag har en bekant på Åland där de förekommer rikligt, har för mig att hon
berättat om ett redskap som pressar saften direkt ner i en flaska.
e_sedell
Från busken?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon