Full version: vinterfynd
Lena
Hej

Måste berätta nåt kul som hände mig nyss. Jag hämtade en stor blomkruka från makällaren, den var otvättad sen i somras, med en liten torr jordklump i ett hörn ca 2 dl torr jord, när jag skulle rengöra den och sköljde ur jordklumpen fanns där en stor daggmask, den stackaren har bott i den lilla jordklumpen i källaren sedan i höstas jag kan ju inte slänga ut den för den fryser ju ihjäl, så jag lade den i em plastbunke med jord och ställde tillbaka den i källaren, få se om den överlever, ska man vattna jorden eller klarar den sig ändå?Någon som vet?

Lena zon 4
Irene_L
Samma hände mig, men i min kruka var det två daggmaskar. jag hittade dom när jag skulle ge pelargonen ny jord. Maskarna levde och verkade må bra. Dom har ju haft varandra. tongue.gif
Detta hände förra veckan då det var milt så jag släppte ut dom vid huskanten tillsammans med jorden som var i krukan.

Irene
amaira
CITAT (Lena @ 15-02-2005, 20:59)
ska man vattna jorden eller klarar den sig ändå?Någon som vet?

Nej jag vet inte, men jag "gissar" mig fram.

Torkningsdöden brukar vara en stor risk för många smådjur av det där slaget. Även för torr luft!

Så jag skulle göra som så, att t.ex se till att ha fuktig jord underst (inte dyngsur) och sedan lägga mask med jordsklump över.
Då kan den själv välja att gå ner om den vill/kan, och om inte blir i alla fall luftfuktigheten högre där den är.
Blötlagt papper kan fungera på samma vis.

Om masken själv får välja ... (så får vi se vad den väljer wub.gif )

Daggmaskar är fina!! Lycka till med ditt nyaste husdjur.
Airamya
Underbart att höra att det är fler som värnar om daggmaskarna wub.gif Men man ska väl vara i ett trädgårdsforum för att uppleva det...

Liten anekdot;
Min son lärde sig tidigt att kalla daggmaskar för 'små trädgårdsmästare' (eftersom jag har en tendens att göra det) och att uppskatta deras existens. Vilket ledde till att när han var 3 eller 4 år, en morgon när vi gick till hans dagis och det hade regnat kraftigt under natten, så hittade vi alla dagisbarnen ute på dagisgården som sprang omkring och trampade ihjäl maskar på asfalten. Viktor (min son) blev fullkomligt rasande, han rusade fram och ställde sig och skrek på alla att sluta genast och förklarade sedan hur viktiga de små trädgårdsmästarna är och lyckades vända situationen så sen sprang alla barnen runt o räddade daggmaskar istället wub.gif
Det var underbart att se. smile.gif
amaira
CITAT (Airamya @ 16-02-2005, 10:22)
Liten anekdot;
Min son lärde sig tidigt att kalla daggmaskar för 'små trädgårdsmästare' (eftersom jag har en tendens att göra det) och att uppskatta deras existens. Vilket ledde till att när han var 3 eller 4 år, en morgon när vi gick till hans dagis och det hade regnat kraftigt under natten, så hittade vi alla dagisbarnen ute på dagisgården som sprang omkring och trampade ihjäl maskar på asfalten. Viktor (min son) blev fullkomligt rasande, han rusade fram och ställde sig och skrek på alla att sluta genast och förklarade sedan hur viktiga de små trädgårdsmästarna är och lyckades vända situationen så sen sprang alla barnen runt o räddade daggmaskar istället wub.gif
Det var underbart att se. smile.gif

Åh så underbart wub.gif wub.gif !
kerstin z5-6
Min ständige vintergäst herr Padda - återkom i januari .. dyker upp i källaren o matas med maggot till våren smile.gif
Dzad
En av mina favoritdjur är daggmasken. smile.gif
Vill inte röra i spindlar och andra kryp, men daggmaskar har jag inte så mycket emot att röra i, fastän andra tycker att de är slemmiga och äckliga att röra i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon