Full version: Rosval?
Sommartorparn
Jag funderar så över vilken ros som är bäst för en liten häck vid min uteplats. Har läst alla roslistor om alla sorters egenskaper, men det är svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha upplevt dom i verkligheten.

Häcken ska inte vara högre än att man kan se över den när man sitter, alltså drygt 1 m. Det rör sig om en sträcka på 3-4 meter, så jag antar det är snyggast med en enda sort.

Jag vill att den ska:

ha ett tätt och kompakt växtsätt
dofta mycket
ha lång blomning eller remontera
inte se skräpig ut efter blomning
gärna ha vackra nypon och höstfärger
gärna rotskott men dom får inte löpa amok
inte behöva pysslas om

Dessutom ska rosen inte se ut som om den rymt från en slottsträdgård.
Det ska vara gammeldags torp-stuk på den.

Zon 1
kerstin z5-6
Souvenir de Malmasion -den vackraste rosen alla kategorier .. och inte härdig i min zon snyft.. det första jag skulle köpa om jag skulle odla i z1 sad.gif
men, ingen slottsros mjaha .. och den är inget vidare på remontering .. vilket fö inga av "torpstuket är ..De blommar julimånad ut ..
Måste den remontera :
Empereur du Maroc mörkt vinröd med vindunderlig färg o doft
mera torp stil har Louis Bugnet som tål klippning bra o kräver lite skötsel ,
remonterar , vacker , doft , En lite gammaldags väldoftande och rätt god på återblommning är Rose de Resht -som sällan blir över metern ,
Archiduchesse Elisabeth d´Autriche
De rotäkta balsgårdsrosorna Irma mfl , vet jag inte höjden på i z 1 men gissar att de blir högre än en meter
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-02-2005, 19:09)
Måste den remontera?

Helst.
Vissa år har jag ju inte semester förrän i augusti, och då vill jag inte sitta och fika bredvid en gäng skräpiga taggbuskar.... Vissa överblommade rosbuskar kan se VÄLDIGT fula ut.

Fast om allt annat stämmer vad gäller växtsätt etc och om blomningen i juli är LÅNG, så kan den accepteras. Men det är ganska viktigt att busken är snygg även när den inte blommar.
smile.gif

"Den marockanske härskaren" verkar vara både svårfunnen och i behov av särskild omvårdnad. Annars mycket vacker. Tror du att bilden här ger den rätta röda nyansen?
http://www.uncommonrose.biz/r/empereurdumaroc.html
kerstin z5-6
Har redigerat lite, ovan , men mitt tips är i så fall Höst damacena rosor som just Rose de Recht som sätter igång just när din semester börjar smile.gif o pågår till frost -även sena gallica som Charles de milles kan bli bra
Sommartorparn
Rose de Recht verkar vara ett säkert kort. Men jag tar gärna emot fler förslag.
rolleyes.gif

Skulle det bli snyggt att blanda två sorter som blommar efter varandra? Två med liknande växtsätt. Eller blir det plottrigt på en så kort sträcka?
rolleyes.gif
kerstin z5-6
nej , inte så länge färgerna går ton i ton .. eller stämmer på annat sätt - smile.gif
Cilla
Å jag skulle inte valt bara en ros...

Hos mig vill jag inte heller att rosorna ska paradera eller stå i givakt, de får gärna spreta lite buskigt och bli frodiga. Förra året fick jag rosfnatt från att ha behandlat alla rosor ytterst rudimentärt i 10 år.

Rose de Rescht spanade jag in på flera ställen och satte jag hos mig i våras, de har många små blommor som doftar ljuvligt, illar fint i rött och vissnar genom att fälla blombladen. Blommorna verkar tåla regn också.

Ghislaine de Feligonde är en mycket långblommande ros här i zon 3, den verkar strunta i de första frostarna och den har märkliga men helt naturliga färger. Knopparna lyser i gult, rött och vitt, sedan slår den ut i vitt men behåller skimmer av rött och gult. Varje ros har sin egen nyans. På bild kommer detta inte riktigt fram. Trevlig stark doft hos mig. Inte så stora blommor, snarare som R de Rescht. Busken kan bli stor, iallafall hög har jag sett på dem som spaljerat upp den.

Louis Bugnet är en helt annan sort, mer lik rugosorna, men har ett mycket mörkare , distinkt bladverk och en större blomma som slår ut i vitt med lila strängar på yttre kronbladen. Doftar härligt och om jag inte minns fel så kom det rugosaformade nypon efter blommen på min.

Louis Odier är en trevlig rosa ros som doftar starkt och remonterar. Hos mig är den ung, men jag har sett ett par exemplar som växer lite yvigt med pigga blommor som tittar uppåt. Nypon tror jag inte den får alls, och inte vet jag hur den beter sig i regn.

Frankfurt uppfyller inte dina krav på remontering eller doft, men ujanimej vilket skönt lövverk den har på hösten, och fina nypon också. Om inte min är felmärkt så är den, Single Sherry (stor buskros med enkla dundersköna blommor med doft och silvrig baksida) och Pimpinellrosen Finlands vita ros de som står för färgprakten hos rosorna om hösten. Frankfurt fick lysande guloranga blad med oranga stora nypon tidigt och stod så långt inpå snön, pimpinellen får illröda och oranga blad som mäter sig med alla annan höstprakt i rött, single sherrys grenverk lyser i rött hela vintern och behåller sina svarta nypon länge.
Kajsa
Moschata gruppen är otroligt vackra, blommar hela sommaren- höst och du kan ha även lite ömtåligare sorter i zon 1.
Ballerina 1 x 1 m rosa/ vit, blommar till senhösten. Får nypon. Zon 3.

Buff Beauty 1.2 x ca 1.5 m aprikosgul, inga nypon. Zon 3, stark doft.
blommar till senhösten.
Queen of the musks 1 x 1 m, inga nypon, frisk, rosa/vit. Zon 3, doftar
blommar till senhösten.
Robin Hood 1.2 x 1.2 m frisk, inga nypon, det blev en liten buske redan första sommaren, blommar till oktober.
Blommar otroligt rikt, svag doft.

Robin Hood
Kan du tänka dig gå upp till 1,5 m finns många fler Myskrosor att välja på.
Kajsa
Myskrosor
Här kan du titta på de olika sorterna.
Sommartorparn
Mossrosen Salet verkar vara en senblommare. Nån som har erfarenhet av hur den beter sig för övrigt?

Och vad med Stanwell perpetual? Hur är den i växtsättet?

Vad tror ni om kombinationen Rose de Recht/Mosa Mundi?
kerstin z5-6
Salet -får de disktrasor till avblommande rosor som du ogillar -bruna .. sitter kvar Stanwell perpetual har ett mycket! yvigt växtsätt och tar upp hela sittplatsen i z1 laugh.gif
Gillar du färg o utseende på Salet finns massor av fina rosa långblommare som uppför sig snyggare.
Jag gillar , tex Belle Isis en medel- sen gallica som inte beter sig så , eller
så tar du dig en titt på Austin rosorna - även om många är i starka persikofärger finns en hel del andra .. dessutom är det nog bara i din zon de rosorna blir riktigt bra, Clair Rose är en sådan ...
Ewa L
Jag gick i precis samma tankar som du bortsett från att för mig är det OK att de blir upp till 1,5 m pga att det sluttar kraftigt ifrån uteplatsen.

Jag började med att utgå från färgen. I mitt fall valde jag terracotta (därför att jag inte kan ha det någon annanstans) + vitt.
Blandar 4 olika rosor i de färgerna för att få olika höjd, doft och blomningstid:
Westerland + Rosa Danica
Iceberg + Karen Blixen
Tror inte det blir plottrigt iom att jag inte blandar för mycket färg.

Jag har alltså inte planterat dem ännu, men beställt. Blir det en flopp lär ni väl aldrig få veta det. rolleyes.gif
Annars kommer det kanske en bild i slutet av sommaren. (Låååångt dit!)
Sommartorparn
Tack Kerstin, just den slags varningar jag behöver!:rolleyes:
Therese Bugnet då?

Tack alla för de olika förslagen som jag noterat.
Cillas pimpineller håller jag i minnet till ett annat hörn av trädgården. Här vill jag ha sena långblommare. wink.gif

Fortfarande är Rose de Recht ett starkt kort, eftersom den verkar ha just det kompakta och diciplinerade växtsätt jag efterlyser. Något mer högväxta sorter går bra om de går att klippa medelst häcksax till önskad höjd och form. Louis Bugnet tror jag också passar men å andra sidan har jag flera andra vita rosor och ett vitt hus, så av den anledningen lutar jag åt något mera färggrannt. (men urrrkk för persikofärgat!)

Blanda sorter.... Jag är tvecksam till att blanda i själva raden. Vill gärna ha en stram form här som kontrast mot övrig oordning runt huset. Men kanske man kan sätta en lite högre rad av någon annan ros bakom och på det viset förlänga blomningssäsongen. REcht blir då en kantmarkering mellan sittplatsen och ett rosenbuskage (som dock inte får bli högre än att man kan se över det när man sitter)
rolleyes.gif
kerstin z5-6
Therese har ett snyggare vissande men blir lätt 1,5 i z5-6:)
Kan klippas som häck men då minskar blomprakten förstås
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2005, 12:09)
Therese har ett snyggare vissande men blir lätt 1,5 i z5-6:)
Kan klippas som häck men då minskar blomprakten förstås

Tack för svaret. smile.gif Tänkte just skriva fler frågor angående detta:

Jag lutar mellan att ANTINGEN göra en kombination med Rose de Recht och några andra rosa sommarblommande. Charles de Mills är ju väldigt vacker men som det ser jut på bilden gårfärgen inte går ihop med Rose de REcht. Eller?

ELLER
En kombination av olika rugosahybrider. Men jag blir lite osäker om dom växer lite för yvigt vad gäller höjd och bredd. Har sökt på internet och funnit att höjdangivelser varierar rätt mycket.(exempelvis för Dagmar Hastrup) Har du några att rekommendera förutom Louis Bugnet?

....också undrar jag,
måste man alltid plantera tre av varje sort för att det ska bli snyggt?
kerstin z5-6
Ett udda antal är ju mer vilsamt för ögat -så tre är bra men inget måste ..
Rose de..



Charles



Belle de Crezy


De går alla i den kalla blårödlila skalan -Själv har jag en rabatt med Gallicarosor i dessa kalla färger från Karmin till mörkt lila , med vita rosor och vita clematis , silverfärgade perenner till sällskap -den är jag nöjd med.
Färgen är avhängig jord , läge , kondition på rosen -tid på dagen -fotografens skicklighet och mkt mer
Bäst är kanske att besöka ett rosarium om tillfälle finns och avgöra med egna ögon smile.gif
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2005, 13:09)
Ett udda antal är ju mer vilsamt för ögat -så tre är bra men inget måste ..

Vackra bilder!
Men här ser Charles mycket ljusare ut än på de bilder jag har sett. Svårt med röd färg på foto!

1 är också en udda siffra. Man läser ofta att man inte ska plantera rosor 1+1+1 utan i grupper av tre av samma. Är det en viktig princip att hålla sig till?
kerstin z5-6
Egen smak och lust -samt -ytan och antal kronor i plånboken ..
I höstas planterade jag 11 st av samma sort ...5 av en annan och tre av en tredje

Generellt ser väl en o en och 10 olika sorter o höjder lätt plottrigt" ut i alla fall i samma rabatt .. men det beror på tycke o smak. En sådan har jag också .. testar alla kanadensiska rosor jag kommer över i samma rabatt
mer en provodling än en rabatt .. men tom den gillar jag smile.gif

-gillar du din rosrabatt så är den snygg !
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2005, 13:29)
mer en provodling än en rabatt .. men tom den gillar jag smile.gif

Provodling är en god idé!

Så kan dom stå där och producera skott så behöver man inte köpa så många!

rolleyes.gif
Sommartorparn
Så enkelt det kan vara när man inte krånglar till det: Flora Linnea har specialerbjudande på ett paket gammeldags långblommare, som innehåller Rose de Recht, Madame Boll och Jacques Cartier. Förutom den sistnämnda som verkar bli lite för hög, så verkar dom motsvara precis det jag söker efter. Så jag börjar väl med ett sånt paket, och är jag nöjd med hur dom ser ut så köper jag fler senare.....

Tack för alla råd!
rolleyes.gif
kerstin z5-6
Ja man tenderar att glömma de vanliga när man ger råd -Jag har dem alla och de är vackra allihop
Jaques blommar efter hela stammen - halvenkel -god doft på dem alla
Kajsa
Mme Boll blir lägst ca 1.20, blommar om på hösten



Jacques Cartier, var min första Portlandsros den växer rakt, sakta
efter 5 år är den inte 1,5 m som den sägs bli. Blommar om.




Rose de Rescht är yvigast av dom, efter tre år är den 1,5 m
buskig, tycker den blommar hela sommren- höst.

Sommartorparn
O vilka vackra bilder!

Tänk så olika det kan vara med höjdangivelser!
De höjdangivelser du har skrivit liknar Flora Linneas. Men Rosenposten skriver så här:
Rose de R. höjd 50-90 cm
Jacques C höjd 120-150 cm
Mme Boll höjd 120-150 cm

För att kunna sitta och se över dom så är 120 max men idealet kring 100. Jag antar att det går att reglera höjden medelst klippning eller kan det få negativa konsekvenser för blomningen?
Kajsa
Boken Rosor från nordiska trädgårdar är den mest tillförlitliga om mått. Postorderföretagen slarvar med angivelserna, vilket jag påpekat till Flora Linnea. Här har du måtten enligt Rosbibeln LÅG
Sedan blir rosor högre i zon 1 än zon 7, ganska givet.

Rose de Rescht 1.5 x 1.2 m, zon 5
Jacques Cartier 1.5 x 1.2 m, zon 5
Mme Boll 1.2 x 1 m, zon 5
Kajsa
Ingen bra ide att klippa dom i topparna, höstblommorna kommer där, har aldrig klippt portlandrosorna annat än jag klippt ut någon enstaka gren nerifrån. Dom växer pinnigt, rakt upp. Rose de Rescht mer böjda grenar och blir fyllig rätt fort. Personligen tycker jag inte dom passar tätt ihop, dom växer för olika.
Sommartorparn
Hmm, om man inte kan hålla dom låga utan att riskera blomningen så kommer saken i ett annat läge.....

150 är definitivt för högt. Det är dessutom vindskyddat läge så risken finns att dom når sin maximala höjd.

Men Rose de Rescht klipper man med häcksax (enligt Rosenposten), så jag antar att den kan man hålla i en låg och bullig form. Eller? Vad händer med blomningen då?

Olikartat växtsätt verkar kul, tänkte jag. Tänkte plantera dom lite i zickzack med en rad låga bulliga buskar av Rose de R främst och dom pinniga ljusare sorterna som sticker upp bakom/emellan. Men det är höjden som är problemet..... sad.gif
Kajsa
Den här Portlandsrosen är lägre 1 x 0.8 m, enligt LÅG
har den inte själv.
Rose Du Roi
kerstin z5-6
med rosodling i Sverige brukar för höga rosor aldrig vara ett stort problem , utan hur mycket de frusit ner .. utom just i z 1 då ...
Rosenposten är ett danskt företag med danska höjdmått
- max höjd o bredd får man räkna med att de uppnått efter 5 år ..
Ibland anges höjd o bredd utifrån vad rosen är vackrast i ... terosor är inte så tjusiga .. tycker en del -om de är två meter höga .. men de kan bli ...

1 50cm rosor kan hållas på låg höjd , men man ska veta HUR de får klippas
låna LÅG s bok del 1-2 på bibblan
The Fairy
Angelica
Betty prior
Rote max Graaf
Candy cover
Caterpilllar
Pink bells
Swany
Anais
Champion of the world
Souvenir de M A Charles
Varigata di Bolonga
Alfred Colomb
Baronne prevost
Ferdinand Pichard
George Arends
Jules Magottin
Magna Charta
är några av LÅGs rek för friväxande häckrosor under 1,2 m .....de blir naturligt ldrig högre -ofta 80 -100 cm
Sommartorparn
Tack för den listan,
återstår för mig att gå igenom den för att se blomning m.m.
rolleyes.gif
kerstin z5-6
Det där val bara ett urval, i LÅG del 2 finns tabeller .. lättöverskådliga
Susanna
Nu har ni fångat även mig i rosnätet!
Jag kan ingenting om rosor men efter att ha läst den här tråden inser jag att rosor - det måste man skaffa! Nu ska även jag börja läsa på och skaffa rosor till trädgården! wub.gif
kerstin z5-6
Plooorp .. en till i träsket ,, snart tror jag att jag o några till här ska begära lite nedsättning på pris .. tex från rosenposten mm .. vad säjer ni Kajsa o comp smile.gif

passar på och slår ett slag för en underbar alldeles tomteröd ros -en rejäl buske
Kordes Robusta
z 5
Susanna
Har ni några lästips till oss nybörjare?
Jag har tre rosor i trädgårnden i skåne, tyvärr har det blivit lite bortglömda när jag byggt upp köksträdgården. Jag har inte gjort något med dem, varken klippt eller gödslat...(kanske blir jag utslängd ur rosträsket nu tongue.gif )...hur tar jag reda på hur just dessa rosor ska skötas?
Sommartorparn
"Rosor för nordiska trädgårdar" , standardverket. Eller vilken rosbok som helst till att börja med. Bläddra igenom bilderna tills du hittar någon som liknar dina. När du sedan har ett namn på rosen kan du gå vidare och söka information på internet. Det är rätt bra att veta vad rosorna heter, säger jag som i många år klippte alla mina rosor som rabattrosor. Klängrosen kom inte riktigt till sin rätt då. biggrin.gif

Satsa på rosor för tusan! Zon 1 och lerjord, idealiska förhållanden för rosor.

Ett ställe att besöka i sommar:
http://www.roskraft.se/
(du kan ta cykeln dit)
Kajsa
Susanna, välkommen i rosträsket, zon 1 och Skåne, åh min dröm
skulle frossat i Austinrosor och annat ömtåligt, som man får ha i krukor nu.
Bästa boken som Sommartorpan skrev " Rosor från nordiska trädgårdar"
mer behövs inte, ingen annan rosbok kommer ens i närheten, men dyr.
kerstin z5-6
Skåne z 1 och inte rostok .. det blir böter det .. ohmy.gif
LÅG 1o 2, som sagt men jag kan även rekomendera
RHS Encyclopedia of Roses
-en godisbok .. med mkt z 1 or
Härdigheten anges med amerikansk zonangivelse, så man måste lära sig tolka den skalan. Vackra färgbilder, utan att vara pråliga, till nästan varje ros. Tilltalande layout. Trevligt urval av rosor. Nästan 2000 rosor presenteras.

men denna ska man köpa först -
Sommartorparn
CITAT (Susanna @ 28-02-2005, 20:40)
Har ni några lästips till oss nybörjare?
Jag har tre rosor i trädgårnden i skåne, tyvärr har det blivit lite bortglömda när jag byggt upp köksträdgården. Jag har inte gjort något med dem, varken klippt eller gödslat...(kanske blir jag utslängd ur rosträsket nu tongue.gif )...hur tar jag reda på hur just dessa rosor ska skötas?

Ett säkert kort är att gödsla! Finns speciella rosgödsel eller kogodsel går också bra. På våren. Ej senare än midsommar. Det kan du göra utan att veta vad rosen heter. Rosen mår också bra om du i början av sommaren lägger tjockt med gräsklipp runt omkring dess fot.

Sen det där med klippning. Ett säkert kort är att klippa bort sånt som är dött eller dåligt. Om den har ett buskigt växtsätt så kan man behöva glesa ut genom att ta bort dom äldsta grenarna. Har dom ett mera spretigt växtsätt så kan du ta bort veka skott och korta in dom andra straxt ovanför ett öga. Spara 3-4 ögon på varje sidogren. För att göra den perfekta beskärningen så är det bra att veta vad det är för rosor. Men lite utgallring och inklippning av skott kan du nog göra redan i vår. När björkarna har musöron sägs det, men då grönskar redan mina rosenbuskar. Jag brukar oftast göra det tidigare när det passar mig. En frostknäpp kan göra att någon av dom sparade skotten fryser in. Å andra sidan är det inte hela världen. Det är inte heller alla år dom får någon beskärning.

Det är mycket man kan ta lätt på när man har rosor i Skåne. Särskilt om man har trädgårdsjord med lera i botten. Det gillar alla rosor. Däremot är det svårare när man har sandjord. Men det finns rosor som trivs där också. Mina rosor har fått gödsel vissa år, andra inte. Är det väldigt torrt på sommaren kan man behöva vattna. Dom överlever om man inte sköter dom, men med lite omvårdnad blommar dom bättre. Har jag möjlighet brukar jag spruta såpa på bladlössen när dom vill äta upp blomknopparna och knipsa bort skott med vecklarlarver som annars kaläter busken. Jag har aldrig kupat eller täckt mina rosor. Men å andra sidan har jag inga sorter som betecknas som "känsliga". Man besparar sig en del arbete genom att undvika känsliga sorter.

Om du bara har tre rosor så är det mycket troligt att de är någon av de vanligare. Jag identifierade alla mina rosor genom att bläddra i en liten tunn bilderbok som jag köpt på loppis. Sedan dubbelkollade jag genom sökning på nätet. Har du kamera kan du lägga ut en bild här. Du kan också bläddra igenom Allt om Trädgårds roslista från A till Ö. Och följa diskussionerna på deras Rosforum.

Här hittar du lästips för nybörjare:
http://www.konsum.se/includefiles/MODULER/...ip&nyhedid=4525
mulle
Jag har "Fredensborg" som är ca 80 cm och som länge och snällt bjuder på klassiskt vackra rosa blommor.
Men eftersom du också efterlyste höstfärg och nypon så tycker jag att man inte heller får förakta dockrosens (Rosa Nitida) kvaliteter. Den är suverän på just det området!
Mulle
Kajsa
Hade ingen aning hur den såg ut Dockrosen, så här en bild
Rosa Nitida
det verkar vara en tuffis för min trädgård.
Sommartorparn
CITAT (mulle @ 01-03-2005, 14:25)
Jag har "Fredensborg" som är ca 80 cm och som länge och snällt bjuder på klassiskt vackra rosa blommor.
Men eftersom du också efterlyste höstfärg och nypon så tycker jag att man inte heller får förakta dockrosens (Rosa Nitida) kvaliteter. Den är suverän  på just det området!
Mulle

laugh.gif
Jag har haft ordet "dockros" på tungan i ett par dar nu. Vågade inte föra den på tal ...... Hade känsla av att det är en lågstatusros.....
laugh.gif

Du har rätt, den har faktiskt alla egenskaper som jag efterlyser förutom att den sägs vara en hejare på rotskott. Men, ser den inte lite "kommunal" ut ? Jag har också funderat över om jag kan lätta upp det intrycket genom att plantera den ihop med något annat, men har inte kommit på med vad.

Fredensborg är vacker! Men lite för elegant för min trädgård. rolleyes.gif
Susanna
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-03-2005, 10:57)
Skåne z 1 och inte rostok .. det blir böter det .. ohmy.gif

Jag skäms! sad.gif Men nu rättar jag in mig i ledet! tongue.gif Tack för alla tips om litteratur och om hur jag ska hantera de rosor jag har. Jag har alltid tyckt att rosor verkar så svårt, men så kanske det inte är! Imorgon ska jag ta en tur till bokhandeln och se vad jag hittar och under våren blir det nog ett besök på Roskraft. Har sett skylten dit någon gång men inte vågat mig fram...!

Och Sommartorparn, ledsen att jag "kapade" din tråd ett tag, men du verkar ha fått många bra tips. Uteplatsen blir nog jättefin. Jag härmar nog din idé!
Kajsa
Roskraft
Som bara säljer rotäkta rosor, skulle gärna ha många därifrån.
klart du ska göra ett besök.
kerstin z5-6
Roskraft ... vad är väl en bal på slottet ... men sen är du i alla fall helplooorp:)
biggrin.gif Säjer avundsjuka jag .. lite för långt dit -fast jag åkte -härifrån -Haparanda -Finland -Wasa i somras -tor samma dag,totalt 120 mil -för att köpa rotäkta härdiga rosor på Blomkvists ... laugh.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Iza
Fy vad nedrigt att ge tips på ännnu en rosfirma! Roskraft varför har jag inte hört talas om dem förut. Det är inget träsk det är kvicksand jag har fastnat i kommer inte upp, härligt! tongue.gif
Sommartorparn
CITAT (Iza @ 02-03-2005, 07:52)
Fy vad nedrigt att ge tips på ännnu en rosfirma! Roskraft varför har jag inte hört talas om dem förut. Det är inget träsk det är kvicksand jag har fastnat i kommer inte upp, härligt! tongue.gif

Det är lugnt! wink.gif
Dom har ingen postorderförsäljning så datorn kan inte beställa något åt dig.
mulle
Sommartorparn, jag tycker du ska strunta blankt i att vissa växter har lägre status i någon annans ögon!
Många så kallade lågstatusväxter har ju jättefina kvaliteter - huvudsaken är att man själv gillar dem!
Jag blir alldeles varm om hjärtat då jag tittar på mina dockrosor som glöder så fint på hösten!
Mitt i grönsakslandet har jag en alldeles vanlig tok som också gör mig glad -den är som ett utropstecken i sin gula blomsterprakt och lurar bort ögat från trist blast och kompost.
Och jag har dessutom precis bestämt mig för att beställa ett par lådor av de föraktade bergeniorna... Och ytterligare några häggmisplar...
Alla är de lågstatusväxter men mig gör de på gott humör!
Jag skulle vantrivas i en uteslutande trendriktig trädgård.
Mulle
Kajsa
Inte är någon ros lågstatus, vad man köper för rosor till sin trädgård är var och ens privata glädje, vill man ha 20 Peace eller 20 vildrosor spelar ingen roll, bara dom är fina i sitt sammanhang. Själv blandar jag i en salig röra, men jag har kul trots att det krockar med färger/höjder.

Iza, Rotäkta rosor finns på Blomstergården/Uddevalla
inga massor av sorter, men ändå. Bor man lite kallare
får man väl behålla dom genom åren Blomstergården
inatt hade vi -22 grader, undrar hur det gick med en del rosor?
Iza
Aj aj aj! De skickar på posten också! Hur enkelt som helst att beställa för datorn!
Hoppas att mina har klarat sig vi hade -20C men vi har 0.5m snö i södra småland.
Sommartorparn
CITAT (mulle @ 02-03-2005, 11:46)
Jag blir alldeles varm om hjärtat då jag tittar på mina dockrosor som glöder så fint på hösten!

Det blir inte dockrosor vid sittplatsen. För kort blomning. Och inte mycket doft heller. Men det blir säkert dockros längre bak i trädgården. Så att dom syns inifrån fönstret.

wub.gif
Värdet av höstfärger kan inte nog betonas!
wub.gif

Vilken slags dockros har du, Defender eller den vanliga? Hur stora ungefär är blomstren, och hur beter den sig vad gäller rotskott? Att döma av bilder så är det en snyggare vinterbuske än den vanliga vresrosen. Stämmer det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon